Friday, March 4, 2011

Sebelum Gelap

Wakil Rakyat Umno Rasuah

YANG ramai dilaporkan rasuah dan disiasat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) ialah wakil rakyat Pakatan Rakyat. Di Kelantan lebih lima laporan dibuat terhadap wakil rakyat Pas sepanjang 19 tahun lalu kononnya terlibat melakukan pelbagai rasuah. Ada yang dilaporkan menerima rasuah untuk pergi menunaikan haji.

Ada yang dilaporkan rasuah dan disiasat kerana terlibat dalam meluluskan kawasan balak. Ada yang terlibat dengan pengaihan rumah kedai majlis daerah. Ada juga disiasat dan dilaporkan kerana rasuah menggunakan peruntukan kerajaan membina paip air ke rumah ibu sendiri. Dan entah macam-macam lagi.

Anihnya dalam banyak laporan dan siasatan itu tidak ada satu kes pun yang lekat. Maksudnya tidak ada seorang pun wakil rakyat Pas diseret ke mahkamah kerana kerana rasuah. Atau yang lagi dibicarakan beberapa hari.

Berlainan dengan keadaan wakil rakyat UBN di Negeri Sembilan. Di negeri ini tidak ada riuh randah mengenai penglibatan wakil rakyat mereka dalam rasuah. Kalau pun ada bekas Menteri Besarnya yang menang jawatan Naib Presiden digugurkan kerana terlibat dengan rasuah. Wakil rakyat lain tidak pula kedengaran.

Alih-alih hari ini Mahkamah Seksyen Seremban telah mendapati Adun Lenggeng dari BARISAN NASIONAL UMNO Mustafa Salim (foto) didapati bersalah atas tuduhan rasuah RM2,000. RM2,000 saja bukan juta-juta. Mungkin kalau nilai rasuahnya ratusan juta ia tidak akan disiasat?

Mahkamah akan menentapkan 1 April ini untuk menentukan hukuman. Menurut laporan Mustafa dihukum dibawah Seksyen 10 (a)(aa) Akta Pencegahan Rasuah 1997. Mengikut akta itu pesalah boleh dihukum 14 hari hingag 20 tahun penjara atau denda lima kali jumlah suapan atau minimum RM10,000.

Perkembangan di Negeri Sembilan itu membuka persoalan umum apakah satu lagi pilihan raya kecil akan berlaku di negera ini? Sebab kalau mengikut perlembagaan negara,
Perkara 48(1)(e) menggariskan bahawa kelayakan seseorang wakil rakyat akan gugur sekiranya didapati bersalah oleh mahkamah serta dipenjara melebihi setahun atau denda melebihi RM2,000.

Biarlah kita tunggu 1 April nanti. Namun naluri saya mengatakan bahawa tiada pilihan raya kecil untuk kerusi Lenggeng. Mahakmah boleh mengenakan hukuman yang menyebabkan pilihan raya tidak boleh diadakan. Eloklah rakyat sudah pun naik bosan dan muak dengan pilihan raya.

Nasib yang diterima Mustafa itu secara tidak langsung mencemarkan Umno dan Barisan Nasional. Takdir itu juga menunjukkan bahawa wakil rakyat Pas khasnya di Kelantan bersih dengan rasuah.

Dan bila mendapat tahu yang Adun Umno Lenggeng itu didapat bersalah maka teringatlah saya kepada kata-kata Hussein Ahmad, bekas Ketua Penerangan Umno Malaysia dalam pertemuan dengan saya dua tiga minggu lepas Hussein bertanya, pemimpin Umno mana yang tidak rasuah? Ertinya seluruh pemimpin Umno rasuah termasuk juga beliau (Hussein) sebab beliau pernah memimpin Umno. He he...[wm.kl.7:40 pm 04/03/11]

1 comment:

Nor Azman bin Sukerman said...

Assalamu alaikum tuan. Saya nak tolong kira lah.

Hukumannya: Denda RM10,000 atau 5 kali nilai suapan, atau penjara sekurang-kurangnya 14 hari hingga 20 tahun atau kedua-duanya sekali.

2,000 x5 =10,000

Maknanya kalau dia kena denda, dendanya adalah denda paling minimum.

Sekiranya hukumannya penjara atau denda maka sudah pasti pesalah ini akan memilih denda. Jarang sekali hukuman dikenakan kedua-dua sekali iaitu penjara dan denda.

Demdamya pula amat rendah berbanding dengan statusnya sebagai wakil rakyat. Kalau setakat jumlah tu apalah maknanya kepada rakyat.

Nak gambarkan mudahnya denda tu, sekali swep kad kredit saya pun boleh selesai.

Ikan bilas kena dalam bentuk lakunan seperti ini sedang jerung dan naga, entahlah.

Inilah Key Performence Index tajaan Najib dan transformasi laungan Najib.

(Rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan) yang akhirnya NKRA BN mencapai tahap seratus peratus yang mana profesor terbaik dunia pun tak kan tercapai kesempurnaan itu melainkan Rasulullah..