Wednesday, March 16, 2011

Ulasan Pertemuan

Macam Mana Terengganu, Boleh Menang Ke?

[kemaskini] AGAK lama tidak berjumpa dengan Ustaz Abu Bakar Chik, bekas ketua Pemuda Pas dan juga bekas Exco Terengganu dan kini salah seorang ahli jawatan kuasa Pas pusat. Paling akhir berjumpa dengannya sewaktu muktamar Pas dua tahun lepas.

Hari Ahad lalu tanpa disangka-sangka terserempak dengan beliau di Kangar Perlis. Ketika saya melangkah masuk ke hotel penginapan tiba-tiba dia mengangkat tangan menguit-nguit ke arah saya. Pemandangan ustaz ini masih jelas, dalam jarak 40 meter dia masih dapat mengecami saya.

Biasalah kalau berjumpa dengan beliau, akan berbual panjanglah kami. Tajuknya pula tentulah perkembangan politik semasa terkhusus mengenai masa depan negara, agama dan ummah. Tidak pernah teralpa ialah mengenai Pas.

Belum sendik molek saya duduk di ruang tamu itu, dia sudah bangun menuju ke ruang cafe meminta seteko tea. Bak ini saya puji Ustaz Bakar, dia agak lain dengan orang Terengganu lain yang jarang untuk bertanya kawan makan atau pun belum.

Saya tidak tahu apakah ini budaya atau sifat orang politik Terengganu atau hanya segelintir sahaja. Ramai juga saya kenal orang politik Terengganu, tetapi mereka berbeza dengan pembawaan dan budi Ustaz Bakar yang suka belanja makan. Kalau saya ke Terengganu dia akan bawa ke mana ada gerai colek sedap ataupun nasi dagang sedap untuk makan.

Mustapa Ali saya kena lebih 30 tahun lalu, sehingga kini tidak pernah pun minum setengah cawan tea yang dibelanjanya. Kalau berjumpa dengannya di hostelnya di pejabatnya di Harakah, barulah merasa tea, itu tidak boleh dikira belanjanya kerana tea itu tea pejabat. He he..

Ibnu Batutah.

Bukan itu saja Ustaz Bakar dalam kaca mata saya dia seorang yang bersungguh dan rajin membuat kerja dakwah dan perjuangan partinya. Beliau boleh pusing seluruh Malaysia untuk mendapat maklumat atau mencari resolusi berhubung sesuatu perkara yang membelenggu parti. Kalau parti ditimpa masalah dia nampak gelabah dan cemas. Tanpa dia sedar saya menggelarnya sebagai Ibnu Batutah, kerana dia kuat berjalan dan mengembara mencari maklumat dan membawa risalah parti.

Dia akan turun rumah pada Subuh hari dan akan berada di luar beberapa hari. Dia akan jelajah ke seluruh Malaysia. Tidak pula saya tahu apakah dia juga ada 'cawangan' atau 'ranting' lain di negeri selain Terengganu seperti kebanyakan wakil rakyat Pas yang suka membuka cawangan baru.

Tengah hari itu dalam masa terhada beberapa perkara sempat kami singgung. Diawal perbualan dia sudah menanyai saya mengenai Presiden Pas, Abdul Hadi Awang. Apakah persepsi saya kepada Abdul Hadi Awang selama menjadi presiden Pas. Saya faham kenapa itu yang disuakan kerana baru-baru ini saya mengkritik agak keras bekas MB Terengganu itu.

Ustaz Bakar merupakan pendokong Abdul Hadi nombor wahid. Dia sangat menghormati Abdul Hadi sebagai tok guru, presiden parti dan kawan. "Enta ni nak kritik orang besar saja, orang kecil macam ana tak nak kritik langsung," begitulah kata Ustaz Bakar dia menyindir apa yang saya lakukan ke atas Abdul Hadi.

Saya berterus terang kepada beliau, kenapa saya kritikan Abdul Hadi ialah kerana beberapa perkara yang saya nampak dan lihat sendiri. Saya menghormati ilmu beliau sebagai seorang ulama. Tetapi sebagai Presiden Pas ada hal-hal yang saya tengok tidak memuaskan hati saya selaku pemerhati politik Pas.

"Macam mana kita nak bulatkan sokong kepada beliau. Beliau kena disokong barulah dia dapat berbuat apa yang sepatutnya, termasuk yang enta kritikan itu," tiba-toba Ustaz Bakar melontarkan cadangan itu.

"Suruhlah naib-naib presiden menyokong dan membantunya," kata saya. Saya lihat naib-naib presiden semacam tidak membantunya!

Dia lantas meminta supaya saya tidak perlakukan begitu, mengkritik Abdul Hadil keras sangat. Katanya Abdul Hadi seorang yang baik, dia orang jujur. Tetapi saya persoalkan presiden memerlukan kepada sifat itu, tetapi ia juga memerlukan kepada ketegasan. Dalam pemerhatian saya dalam isu-isu tertentu Abdul Hadi tidak tegas dan ia gagal untuk merealisasikan keputusan atau ideanya. Tindakannya tidak menggambarkan dia seorang presiden yang berwibawa dan berpengaruh.

"Dia tegas! Tidak betul kalau enta kata dia tak tegas...," tegas Ustaz Bakar. Lantas saya menyebut beberapa keadaan di mana Abdul Hadi akur kepada Mursyidul Am Pas sehingga melupai kuasa eksekutif parti yang ada kepadanya. Hal ini diakui Ustaz Bakar dengan berkata; memanglah dengan Tok Guru Kelantan dia tidak boleh buat apa, dia kena kalah. Tetapi kalau dalam hal lain dia tegas.

"Tapi biarlah, cuba fikirkan macam mana nak perkuatkan kedudukan dia, dia kena disokong," tukasnya lagi mahu menutup isu itu.

Selain bertanya soal presiden beliau juga bertanya mengenai timbalan presiden Nasharudin Mat Isa, mengenai wibawa dan keupayaannya. "Saya nak tanya enta ikhlas dari hati ke hati macam mana pandangan enta kepada Ustaz Nasha?" tanya beliau.

Saya jelaskan dalam beberapa hal status Nasharudin sebagai timbalan tidak menyerlah. Ia gagal menjadi seorang timbalan apa lagi bakal menjadi presiden. Ia semacam tidak diberi peluang oleh presiden sendiri. Dalam perhatian saya juga Abdul Hadi seperti tidak sedia memberi peluang kepada Nasharudin atau membimbang untuk menjadi penggantinya.

"Begitu enta tengok, salah tu. Tidak betul tu..." tukas Ustaz Bakar lagi.

"Itu yang ana tengok," tambah saya penuh yakin.

"Jadi adakah tokoh lain yang lebih layak enta tengok. Macam mana dengan Tuan Ibrahim Tuan Man? Enta tengok macam mana dia?" Ustaz Bakar beralih pula kepada Tuan Ibrahim. Kenapa?

Saya tidak faham apakah maksud beliau bertanya demikian. Cuma apa yang saya katakan penilaian awal dan dari luar terhadap Tuan Ibrahim beliau masih belum teruji. Kalau untuk dijadikan calon presiden bukan orangnya. Perlancaran tabung buluh untuk mengumpul dana bagi menghadapi pilihan raya bagi saya menjadi ukur sejauh mana tinggi dan rendah minda politiknya. Maaflah kalau itulah pemikirannya beliau ketinggalan di belakang.

Persoalan lain diajukan Ustaz Bakar ialah tentang harapan Pas di Terengganu dalam pilihan raya ke-13 nanti. "Macam mana anta fikir Terengganu, boleh ke Pas ambil..?" tanya beliau. Topi ini menyebabkan beliau lebih ghairah dari topik lain.

Kerana soalan ini juga dari hati ke hati maka saya menjawab dari hati ke hati. Buat masa ini belum ada modal besar untuk Pas Terengganu merampas negeri berkenaan. Perbalahan dalam Umno tidak boleh dijadikan aset kepada Pas. Apa yang penting Pas kena cipta ombak di Terengganu untuk menghayutkan bahtera UBN. "Kalau ada ombak Pas Terengganu ada harapan, tetapi kalau tidak ada, susah," sambung saya ikhlas.

Ombak itu pula tambah saya mestilah bergabung dengan gelombang dari Kuala Lumpur. Jika berlaku gelombang (wave) dan ia bergabung dengan ombak ciptaan Pas di Terengganu barulah bahtra UBN akan hayut dan tenggelam. Ombak di Terengganu menghanyut, wave dari KL akan menenggelamkannya.

"Ombak kecil dah ada di Terengganu," kata Ustaz Bakar tanpa menghuraikan bagaimana ia tercetus dan sedang berlaku kini. Mungkin berpandukan kepada sambutan program anjuran Pas ke belakangan ini yang mendapat sambutan hangat, contohnya himpunan di Kemaman baru-baru ini.

Tetapi saya menekan yang ombak itu tidak akan memberi impak besar. Kerana beliau bertanya dari hati ke hati maka saya jawab dari hati ke hati. Pada saya salah satu untuk mencetuskan ombak di Terengganu ialah Pas Terengganu kena tukar pemimpin usang mereka dan ganti dengan pemimpin muda yang dinamik.

Pemimpin tua termasuk dirinya sendiri, Mustapa Ali dan lain-lain. Mereka boleh berperanan dalam parti sebagai penasihat tetapi bukan duduk di barisan utama semasa dalam pilihan raya. Dalam pilihan raya mereka jangan bertanding lagi. Jangan cuba menonjolkan mereka akan memimpin kerajaan kalau Pas menang.

Nampaknya Ustaz Bakar bersetuju dengan pandangan itu tetapi saya faham ianya sukar untuk dilaksanakan. "Pemimpin muda telah ada, tetapi mereka tidak turun ke bawah, tidak mahu dekati rakyat," katanya.

Memang itulah masalah. Ada beberapa nama disebut yang terdiri dari pemuda lulusan peringkat doktorat, berpotensi menjadi pemimpin tetapi masalahnya mereka hanya berkokok di dalam bilik hawa dingin saja dan menjadi konsultan politik tidak sudi atau rajin untuk mendekari rakyat.

Dalam politik kelulusan akademik atau kepakaran dalam sesuatu bidang tidak menjamin kita akan diterima rakyat. Selain itu rakyat juga ada penilaian lain, yang sering diambil kira ialah keramahan dan kekerapan pemimpin menemui mereka seberapa banyak yang boleh.

Baik Ustaz Bakar maupun saya tidak puas berbual hari itu. Kerana masing-masing dikejar waktu Zohor yang sudah lanjut kami permisi dulu. Ustaz Bakar janji untuk bawa saya pusing ke seluruh Ternegganu bagi menilai ombak yang sudah mulai menguak di Terengganu sejak ke belakangan ini. Ayuh kita ke negeri penyu menangis. [wm.kl. 10:00 am 16/03/11]
Post a Comment