Wednesday, October 12, 2011

Ulasan Isu

Mujahid Perlu Dakwah Hu Pang Chiaw Agar Fahami Hudud

PENGERUSI Dewan Himpunan Penyokong Pas (DHPP) Hu Pang Chiaw menafikan yang beliau ada mengeluarkan spekulasi berunsur ugutan Pas kemungkinan akan kehilangan sokongan bukan muslim khasnya yang bergabung dalam DHPP sekiranya masalah hudud tidak dijelaskan tanpa mengambil kira pandangan mereka.

Pang Chiaw kata beliau tidak pernah berkata demikian tetapi tidak juga menjelaskan spekulasi beliau itu merupakan satu kekhalifan media massa atau tidak. Yang jelasnya kenyataan beliau itu menimbulkan kekesalan dan rasa kurang puas hati para penyokong dan ahli Pas.

Kenyataan beliau itu bukan saja dikritik secara diam oleh ahli Pas tetapi DHPP cawanagan Perak juga tidak begitu senang dengan telatah Pang Chiaw itu dan meminta Pang Chiaw menyaman akhbar yang memetik kenyataan itu kalau beliau benar tidak mengeluarkan spekulasi tersebut.

Sehingga kini tidak ada apa-apa tindakan perundangan diambil oleh Pang Chiaw sebaliknya satu kenyataan melegakan dikeluarkan oleh beliau seperti mana disiarkan oleh portal lidah rasmi Pas. Menurutnya DHUPP akan mensasarkan keangotaan sehingga 30,000 akhir tahun ini, begitulah kenyataan pemanis mulut dikeluarkan oleh DUPP semasa bertemu dengan Jabataan Pilihan Raya Pas di Parlimen kelmarin.

Langkah itu pada saya tepat dan itulah sepatutnya dimainkan oleh Pang Chiaw dan DHPP bukannya cuba hendak mencampuri urusan ‘peribadi’ Pas. Tentu sokongan Pas akan bertambah kuat kalau dewan itu berjaya mencapai apa yang diangan-angankan itu. Saya juga merasakan kenyataan terbaru itu sebagai hendak menyapu persoalan sensitif yang beliau (Pang Chiaw) keluarkan sebelum ini.

Sebelum ini saya ada mengulas dan menzahirkan perasaan kuang senang sesetengah orang Pas terhadap Pang Chiaw yang memberi kata dua kepada Pas itu. Bagi saya cara Pang Chiaw itu tidak sepatutnya kerana tindak tanduk beliau seolah-olah sudu hendak melebihi kuah.

Tampaknya kritikan saya terhadap sikap Pang Chiaw dan mempersoalkan kewajaran dewan itu mendapat respons segera dari salah seorang ahli lembaga penasihatnya Mujahid Yusuf Rawa yang juga tokoh muda Pas yang begitu seronok dengan kewujudan dewan itu. Kata Mujahid komen atau persoalan yang saya kemukakan itu tidak berpijak di bumi nyata kerana tidak memahami maslahat dan juga stategi politik menerusi dewan itu.

Sara raya saya tidaklah sejahil mana dalam soal ini dan arif mengenai startegi disebalik pewujudan dewan berkenaan. Seperti mana kata Mujahid untuk memecahkan tembok atau 'mental blok' yang wujud sebelum ini di antara Pas dengan orang Cina dewan itu diperlukan. Saya memahami hakikat itu, tetapi kenapa saya persoalkan bila dewan boleh atau sampai bersikap seperti Pang Chiaw yang bersikap tikus membaiki labu tidak ada gunanya kerana ia boleh menimbulkan masalah kepada Pas.

Saya memahami apa yang diajukan oleh Mujahid itu. Dalam suasan politik hari ini dan semakin rencamnya (liberal) dasar dan polisi Pas di tangan pemimpin muda profesional ini, mereka sangat memerlukan sokongan bukan Islam. Realiti masyarakat Malaysia Pas memerlukan sokongan Cina untuk menang lebih kurusi. Di kala kita meletakkan bendera kemenangan politik lebih penting dari bendera kemenangan Islam tulen, kewujudn dewan itu sangat mustahak. Soalnya apakah itu perjuangan mutlak Pas dan kaedah itu tepat?

Tetapi kalaulah wujud dan lantangnya suara seperti Pang Chiaw itu yang saya lihat sudah banyak fault maka ia wajar difikirkan semula atau meletakkan dewan itu dalam bentuk spra rasmi sahaja dan menghadkan mereka dari membuat kenyataan sesuka hati.

Atau pun ahli lembaga penasihat dewan itu perlu memantaunya agar mana-mana anggota atau pimpinan dewan itu tidak boleh bebas bercakap tanpa meletakkan kepentingan agama di belakang dan mengutamakan kepentingan politik. Betapa pun kita memerlukan sokongan tetapi sokongan itu janganlah sampai menjadi batil.

Satu segi ahli lembaga penasihat dewan seperti Mujahid itu melihat keperluan undi bukan Islam, tetapi dalam masa sama mereka (beliau) juga melihat kepentingan undi orang Melayu yang sedia ada. Satu kajian perlu dibuat sejauh manaka Pas mendapat untung dengan adanya dewan himpunan dan sejauh manakah pula Pas kehilangan undi dengan pendekatan yang diambil kini dan apakah di sini tidak berlaku pertindihan kepengtingan?

Saya pernah mengatakan secara peribadi kepada Mujahid, bahawa Pas begitu ralik dan ghairah menghimpunkan undi bukan Melayu tetapi seakan membiarkan undi Melayu. Sepatutnya hasil retreat yang dibuat Pas yang menerima hakikat Pas mengalami kemerosotan undi Melayu sampai 5 hingga 7% selepas enam pilhan raya disedari dan diperbaiki segera. Perlu ada sepihak dalam Pas kata saya mengambil kira perkara ini.

Tidak ada guna Pas mendapat undi bukan Melayu sampai 85% tetapi dalam masa sama Pas kehilangan undi Melayu lebih 5 peratus menjadi 38% saja berasaskan angka dalam pilihan raya lepas. Realiti yang perlu diingati bahawa undi Melayu kepada Pas alias Pakatan Rakyat berbanding dengan undi bukan Melayu diperolehi oleh UBN sekitar 5 atau 7%.

Kalau Pas atau Pakatan Rakyat tidak dapat mengekalkan undi ini nescaya dalam pilihan raya umum, Pakatan bukan saja tidak dapat menawan Putrajaya tetapi untuk mengekalkan status atau tahap kemenangan yang ada sekarang ini pun agak susah.

Berbalik kepada masalah DHPP tadi tentang hudud, lembaga penasihat hendaklah mengambil usaha memberi kesedaran dan kefahaman kepada anggota dewan itu dari masa ke semasa. Tampaknya pengerusi dewan sendiri masih kabur mengenai hudud. Beliau perlu diterangkan terlebih dahulu kalau tidak bagaimana beliau hendak bercerita fasal hudud kepada orang bawahannya. Kalau Hu Pang Chiaw sudah faham sedalam-dalamnya tidaklah terkeluar komen dan spekulasi yang beliau buat sebelum ini.

Untuk tujuan elok kalau Pang Chiaw perlu disampingi Mujahid sekerap yan boleh untuk memberi faham kepada Pang Chiwa antara kepentingan politik dan tuntutan Allah dalam konteks orang Islam. [wm.kl.5:35 pm 12/10/11]

1 comment:

wanmat said...

Saya rasa apa yang diperkatakan oleh mso perlu diteliti dan difahami oleh pimpinan PAS. Apa yang diperkatakan oleh ketua DHPP, apa yang telah ditunjukkan oleh DAP dan kenyataan majlis perundingan agama tentang penentangan mereka terhadap hukum hudud hari ini sepatutnya dapat difahami oleh semua pemimpin Islam bahawa kita tidak boleh meletakkan harapan terhadap orang bukan untuk mendokong perjuangan Islam. al Quran dengan jelas telah melihat pertembungan sebenar berlaku sepanjang masa adalah antara Islam dan bukan Islam. Seterusnya kewujudan DHPP dalam PAS sebenar pada saya telah mewujudkan satu lagi ruangan/platform untuk bukan Islam memperjuangkan agenda mereka di samping platform yang telah sedia ada melalui DAP, MIC ,MCA, PKR dan lain. Mereka bersatu dalam memberi tekanan kepada parti/kumpulan orang Islam bagi mendapat apa yang mereka ingini. Fenomena ini amat jelas kelihatan dalam politik malaysia hari ini. Kalau kita benar-benar ingin melihat Islam lebih kukuh di Malaysia, maka kita mesti mencari jalan supaya orang Islam bersatu menguatkan suara/kuasa untuk melaksana Islam, bukan mengharapkan bukan Islam menyokong dan memperjuangkan Islam.