Monday, November 28, 2011

Catatan Rasa

Johor Sudah Dirobek Oleh PKR

UNTUK kali kedua sejak PKR ditubuhkan saya tidak sempat menghadirkan diri untuk melihat kongres tahunannya. Satu kerugian juga buat saya. Tetapi apa boleh buat kerana majlis menyambut menantu di Kuala Berang sudah ditetapkan, saya tidak dapat membatalkannya. Kalau boleh dikirimkan anak saya ke Kuala Berang kepada isteri dan rombongan, saya pasti lakukan... tetapi ia bukan sesuatu yang baik.

Sepanjang perjalanan ke Kuala Berang dan semasa bermalam di Kuala Terengganu saya terkenang-kenangkan kepada kongres berkenaan. Apa menyebabkan saya jadi terkilan sangat kerana ia diadakan di Johor, di negeri yang dianggap sebagai kubu Umno.

Kejayaan PKR mengadakan kongres di negeri Johor kepada saya satu kejayaan besar dan sesuatu yang dipuji ke atas ilham berkenaan. Bahawa parti pembangkang (Pakatan Rakyat) sudah berjaya menembusi kubu Umno. Kekayaan itu adalah rintisan awal untuk PR terus mengelodak di Johor.

Mungkin ada pihak mengatakan ianya biasa saja dan tidak memberi impak. Iya... hanya mereka yang berfikir atau merasakan dirinya kuat saja tidak akan dapat merasai kocakan ombak kecil. Tetapi apakah mereka sedar ombak kecil itulah melahirkan ombak besar dan gelombang apabila ia bersatu.

Apakah selepas berakhir kongres itu ia membentuk satu momentum baru kepada suasana politik di Johor? Rakyat Johor mulai melihat akan kesungguhan PKR untuk menawan negeri berkenaan. Bagi ahli PKR khasnya dan PR amnya perlu berbangga dengan usaha PKR itu. Kerja membawa kongres ke Johor adalah kerja yang wajar dipuji dan perlu dicontohi. Saya kira pihak Umno menerusi instrument tertentu cuba mengagalkannya... tetapi apabila ia berjaya diadakan ini bermakna usaha Umno untuk menahan PKR dari memasuki daerahnya gagal.

Dengan apa yang berlaku Umno Johor tentu akan jadi lebih kecut perut kalau selepas ini tiba-tiba Pas pula membawa muktamar merka ke negeri jiran Singapura itu. Harus diingat Pas kini sudah ada dua kerusi di Johor. Kerusi itu dianggap sebagai benih yang akan menumbuh dan membesarkan Pas. Saya cukup yakin selepas ini Umno Johor tidak akan duduk diam akan berusaha untuk membendung atau menjahit bajunya yang sudah bekah kini termasuk menggunakan bantuan pihak-pihak yang tidak sewajar dilakukan.

Sejak 63 tahun Umno wujud belum ada mana-mana parti pembakang yang berani atau boleh mengadakan kongres dan mesyuarat di negeri itu. Johor adalah kubu Umno, dan Umno dianggap parti di raja di negeri berkenaan. Bukan apa kononnya penubuhanya dibuat di istana Johor. Apabila PKR berjaya mengadakan kongres ia seperti pembuka penyelak kubu Umno. Dengan apa dilakukan PKR itu jangan hairan kalau selepas ini Johor bukan lagi menjadi "darul Umno".

Kejayaan PKR itu sebenarnya cukup penting dan memberi suntikan semangat buat PR. Hari ini dengan berlangsungnya kongres itu, ahli atau penyokong PKR tidak lagi merasakan Johor sebagai halangan buat mereka. Selalunya bidang telus kelindan maka akan teluslah benang.

Memerhati dari kejauhan.

Dari kejauhan saya mendapat maklumat kongres berkenaan berjaya dan dianggap sebagai terbaik. Mungkin edah pilihan raya umum ke 13 sudah sampai menyebabkan kongres itu membiru dan lebih 'belengah'. Mereka yang sebelum ini kurang berminat mungkin jadi tertarik untuk hadir bagi melihat sejauh mana kibar bendera parti mereka melampai Tambak Johor. Di celah itu tentu ada juga yang bermimpi untuk menjadi calon maka perlu mempamirkan wajah di situ.

Lebih 3,000 perwakilan dan termasuk pemerhati yang hadir. Paling menarik katanya persidangan diikuti oleh perwakilan dari hari pertama sampai ke hari terakhir. Jarang belaku keadaan ini di mana selalunya pemerhati dan juga perwakilan akan memberi tumpuan pada perasmian dan penggulungan saja. Tetapi tidak pada kongres. Kali ini tumpuan diberikan sepanjang masa persidangan. Nampaknya ahli dan penyokong benar-benar mengambil manfaat dari event itu.

Kemunculan beberapa pembahas baru dari kalangan orang muda memberi suntikan semangat dan keyakinan. Kualiti perbahasan menjelaskan bahawa mereka sedia untuk diasah dan didik menjadi pemimpin PKR. Kesedaran politik dari kalangan anak mudah ini satu tarikan dan lonjakan semangat baru. kini tidak timbul lagi PKR kekurangan pemimpin berwibawa setelah beberapa orang pemimpinnya yang sebelum ini dikatakan berkualiti sebenarnya tidak lebih dari golongan pencacai tahi saja.

Melihat kepada ada segugus anak muda yang serius dan komited PKR tidak kasih untuk memilih calon dari kalangan yang jujur dan setia kepada parti. Seharusnya Anwar Ibrahim membuat pilihan bijak terhadap calon PKR untuk tidak mengulang peristiwa lampau. Saranannya agar mengnyahkan pengkhianat parti patut disambut dan kerja mengena pasti perlu dilakukan sebelum nama mereka tercalon.

Dalam bak calon ini tidak mengapa kalau calon yang dipilih itu tidak mencapai tahap profesional sepenuhnya. Yang penting mereka yang setia kepada perjuangan yang sanggup berhempas pulas untuk meneruskan api refomasi. Tidak ada guna kalau Anwar mengambil kalangan profesional khususnya dari kroni tetapi mereka hanya sekerat jalan sahaja.

Saya juga merasakan untuk pilihan raya kali ini sudah sampai tokoh-tokoh reformis yang sebeum ini menjadi pendolor PKR peru turun ke gelanggang sendiri bertanding sebab mereka ada keulitan dan semangat revolusionar yang boleh menyemarakkan lagi pilihan raya. Mungkin Anwar boleh memikirkan ini.

Hendaknya untuk PKR ledakan semangat yang dicapai di kongres itu akan terus dipupuk dan segala resolusi dan cadangan tindakan diteruskan sehingga sampai ke saat pembubaran parlimen. Jadikanlah kongres itu adalah tamparan awal ke muka Umno dan cetusan untuk merombak mitos di kaangan sesetengah orang Johor bahawa hanya Umno menjadi "Tuhan" kepada mereka. [wm.kl.9:10 am 28/11/11]
Post a Comment