Sunday, November 25, 2012

Sistem Jaringan Hubungan Perakan Very Poor?

BIDASAN PAGI                                                                                                           

Peranan pengundi luar amat penting dalam menentukan kekalahan dan kemenangan dua parti terbesar di Kelantan iaitu Pas dan Umno. Realitinya kekuatan kedua parti ini di Kelantan hampir sama rata, iaitu sekitar 30 peratus. Manakala peratus kemenangan pula tidak pernah lebih daripada 50% undi. Mereka selalu 'berambat' di antara 51 hingga 55% undi saja.

Salah satu majlis dengan kerjasama Perakan.
Hakikat itu kedua-dua parti itu tidak boleh sedap dengan dengan penyokong tegar masing-masing. Selalunya yang jadi penentu ialah pengundi luar. Penyokong tegar adalah sokongan feudalmental untuk kedua-dua parti berkenaan.

Mana-mana parti yang dapat mengaut undi luar terbanyak mereka akan menang. Sokongan dan pilihan bagi pengundi luar pula tertakluk kepada isu semasa atau persekitaran politik ketika pilihan raya umum itu diadakan. Dalam kata lain keputusan pilihan raya di Kelantan senantiasa munasabah dan realistik.

Hari ini jumlah pengundi luar Kelantan ialah sebanyak 150,000 iaini mewakili 15% pengundi Kelantan keseluruhanya yang melebihi 600,000 pengundi. Lembah Klang merupakan tempat paling banyak menempatkan pengundi luar. Perpindahan kerana mencari rezeki menjadikan faktor kenapa lembah Klang ramai pengundi luar dari Kelantan.

Bagi Pas dan Umno mereka mengambil perhatian berat kepada pengundi luar kerana tahap kesedaran pengundi luar Kelantan adalah tinggi. Mereka bertanggungjawab melaksanakan tugasan peribadi mereka bagi menentukan warna politik di Kelantan. Walaupun mereka berada ribuan batu termasuk di Sabah dan Sarawak mereka tetap akan pulang untuk menunaikan hak. Ada setengahnya sanggup mengambil cuti tanpa gaji hanya untuk mengundi.

Tahap kesedaran tinggilah menyebabkan pengundi luar menjadi faktor kalah menang. Menyebabkan parti politik memandang berat dan melayan pengundi luar sebagai istimewa. Baik Umno maupun Pas akan menyediakan wang tambang kepada pengundi luar mengikut kemampuan masing-masing.

Sejak beberapa bulan lalu kedua-dua parti itu sedang memberi tumpuan berat kepada pengundi luar. Untuk memastikan pengundi luar pulang dan mengundi mereka berbagai program diadakan dan pendekatan menjinak pengundi luar dilakukan. Salah satu cara atau instrument untuk mendapatkan pengundi luar digunakan Ngo dan juga badan-badan yang ada kaitan dengan sosio budaya Kelantan yang ada di Kuala Lumpur atau kawasan luar lain.

Badan atau Ngo yang merit kepada Umno atau kebetulan pemimpunnya ahli atau penyokong tegar Umno akan mengaturkan program untuk menambat hati pengundi luar agar menyokong mereka. Begitu juga dengan yang menyokong Pas akan berbuat untuk membantu Pas.

Secara asasnya ada dua badan yang menguruskan pengundi luar. Pertama, persatuan Pakatan Darulnaim, sebuah persatuan menghimpunan anak-anak Kelantan di Kuala Lumpur. Kedua Perakan, Persatauan Anak-Anak Kelantan di Perantauan. Pakatan secara terang-terang dan tegar menjadi alat kepada Umno, manakala Perakan pula menjadi alat atau suruhan kepada Pas.

Semua program dilaklukan oleh kedua-dua persatuan ini terarah dan terfokus kepada pengundi luar, dalam erti kata lain Perakan untuk memastikan kerajaan Pas Kelantan kekal manakala Pakatan pula mahu memastikan BN menang di Kelantan.

Dari segi usia Pakatan Darul Naim lebih lama ditubuh berbanding dengan Perakan. Ia wujud sejak tahun 80-an manakala Perakan diwujud selepas Pas memerintah Kelantan kali kedua sekitar tahun 90-an. Dari gaya dan keahlian, anggota Pakatan Darulnaim lebih gah dan elitis kerana kebanyakan pegawai tinggi kerajaan menyertai persatuan tersebut.

Bila bercakap soal dua persatuan yang menjadi mediator di antara rakyat Kelantan dengan kedua-dua parti itu dan juga sebagai pengurus pengundi luar, sukaciata saya hendak mengisahkan sedikit dengan membandingkan di antara keduanya. Semoga perbandingan ini dapat diambilterima oleh pemimpin persatuan kedua-dua persatuan itu.

Dalam mata saya ada kelemahan ketara kepada Perakan yang mana ianya tidak berlaku kepada Pakatan Darunaim. Tidak tahulah apakah kes yang saya alami ini kes terpencil. Apa yang dimaksudkan mengenai penyebaran maklumat ataupun penyeliaan jaringan maklumat. Perakan nampak ke terbelakang dalam hal ini. Saya tidak mahu menyebut lebih jauh tetapi cukup sekadar mengambil kira apa yang saya alami sendiri.

Saya sering dihubungi oleh pihak Pakatan Darulnaim apabila mereka mengadakan sesuatu program dan majlis. Walhal saya tidak pernah mengisi borang persatuan itu sejak mula hingga kini. Namun ternyata orang-orang dalam Pakatan bersikap mesra alam dengan saya. Juga saya tidak pernah menghadiri apa-apa program anjuran persatuan itu, seperti mana saya kerap menghadiri program Perakan. Namun mereka tetap menghubungi dan memaklumkan saya apa-apa acara mereka.

Tidak ada kerajinan dalam Perakan seperti mana Pakatan Darulnaim dalam mengerah orang. Kemudahan IT terutamanya Fb dan khidmat pesanan ringkas (SMS) tidak diguna seoptiumnya. Hampir setiap kali Pakatan Darunaim mengadakan majlis, baik kenduri, ramah mesra hari raya, kematian dan sebagainya dimaklumkan kepada saya. Saya pasti nombor saya sudah ada dalam lis sistem maklumat Perakan.

Dengan berpandu ini maka jelas Pakatan Darulniam jauh ke depan dan peka kepada kepentingan maklumat disebarkan. Walaupun orang dihubungi tidak hadir, tetapi ia sudah cukup untuk menyampaikan maklumat memberi tahu ada majlis atau sesuatu yang dilakukan. Setidak-tidaknya penerima padahan itu tahu yang persatuan itu masih bernyanwa.

Seperti saya nyatakan tadi, tidak berlaku situasi ini kepada Perakan. Saya sendiri hanya dihubungi apabila ada kepentingan langsung dengan saya. Misalnya baru-baru ini semasa saya melancarkan kutipan derma untuk pembinaan lebuh raya rakyat (LRRK), saya dihubungi oleh berbagai orang dalam Perakan yang memberi tahu mereka mengadakan majlis penyerahan derma tabung pembinaan LRRK kepada Tok Guru Nik Aziz. Saya dihubungi agar ikut sama menyerahkan sumbangan.

Sikap ingat waktu berkehendak dan ada kerja itu, menampakkan akan kemunafikan orang-orang dalam Perakan. Mereka hanya menjadi mesra alam, ingatkan kawan apabila mereka memerlukan sesuatu daripada kita. Padahal apa salah kalau sikap mesra alam itu diamalkan berterusan.

Perkembangan ini membimbangkan dan menyebabkan timbul persoalan sejauh mana Perakan berjaya memainkan peranannya menjinakkan pengundi luar. Kalau sikap ingat waktu perlu, lupa bila tidak perlu, ia akan membawa keburukan kepada persatuan itu sendiri dan natijahnya kepada Pas Kelantan. Ingatlah orang boleh memaafi kalau berlaku kesilapan sekali atau dua, tetapi tidak mungkin kalau ianya berulang berkali-kali.

Saya timbulkan ini bukan untuk saya tetapi untuk... nun orang lain yang ramai. Orang yang faham tugas dan tanggungjawab, tahu bahawa Perakan hanya sebuah badan hamba, mungkin tidak akan mengambil hati, tetapi bagaimana yang tidak memahami hakikat ini, yang melihat Perakan adalah mata telinga khas kerajaan yang diberikan bantuan dan wang ringgit?

Terlanjur menyebut Perakan, ingin juga disebut megenai kelembaban dan streotaip program-program anjurannya. Majlis bewah temu mata dan makan gulai kawah serta dihiasi dengan dikir barat rasanya sudah tidak berapa relevan lagi. Sesuai dengan kebanyakan ahli yang sudah canggih, berilmu dan profesional elok kalau kepimpinan Perakan memikirkan perubahan dalam pengisian program persatuan itu. Selain mengekalkan program tradisi tetapi harus ada program yang lebih dinamik dan bermakna untuk membantu kerajaan Kelantan.

Mungkin kita tidak mahu nanti orang akan kenal Perakan sebagai makan gulai kawah, berdikir barat dan cabut nombor bertuah bagi hamper. Itu saja. [wm.kl.9:57 am 25/11/12]

No comments: