Saturday, March 19, 2016

Apa khabar "KAPAK" kenapa tidak menebang?

ULAS ISU

Mekanisme pengagihan wang ehsan (royalti petrolium) hasil pendapatan minyak di Kelantan yang diaturkan oleh Putrajaya dan ditandatangani beberapa hari lepas seperti diterima seadanya oleh kerajaan dan rakyat Kelantan.

Sobrree timbalan Presiden
KPK (Kapak).
Formula yang dibuat, wang itu akan diagihkan oleh dua badan atau jabatan yang menjadi agensi pelaksana, iaitu Jabatan Pembanguan Persekutuan (JPP) dan Majlis Agama Islam Kelatan (Maik). Kadar pengahihan ialah 50 - 50. Tidak disebut dan dijelaskan berapakah jumlah wang ehsan berkenaan dan juga jadual pengagihannya.

JPP ialah sebuah jabatan ditubuhkan oleh kerajaan Persekutuan untuk melaksanakan projek pembangunan di Kelantan berjalan seperti biasa. Ia diwujudkan sejak tahun 1990 selepas Umno kalah dan hilang kerajaan.

Motif pembentukan JPP adalah untuk kepentingan Umno, disamping bagi menjamin Kelantan tidak terabai. Disebabkan wang dari Kuala Lumpur tidak boleh dimasukkan ke dalam akaun Umno, maka akaun JPP digunakan.

Sepatutnya JPP ini tidak perlu dibentuk dan wajib dibubarkan.

Berhubung bentuk atau mekanisme pengagihan wang ehsan tadi, ia disambut baik oleh rakyat. Setelah menunggu kesekian lama untuk makan wang minyak baru kini diperolehi.  Diharap JPP dan Maik, agensi pelaksana menggunakan dengan sebaik mungkin. Mudah-mudahan ia tidak disalah gunakan untuk kepentingan selain rakyat. Dan Maik pula tidak mengagihkan kepada "asnaf" yang lain.

Formula berkenaan saya pasti dirasakan tidak adil oleh pihak kerajaan negeri. Kerajaan negeri yang berhak menerima wang itu tetapi dinafikan. Anihnya perasaan tidak adil itu seperti didiamkan sahaja. MB Ahmad Yokob dan Exconya tentu tidak berani menyuarakan kerana ia membabitkan Istana. Maik adalah dibawah Istana?

Bagi Ahmad dan Exconya, pelaksanaan perkara itu sudah lebih dari menggembirakan. Ahmad tentu gembira kerana baginya rakyat sudah mendapat manfaat daripada wang itu hasil dari usahanya berjumpa Najib. Sedak-tidaknya itulah jasanya sebagai MB dapat membawa pulang wang minyak ke Kelantan.

Bagaimana pun, dari segi keadilan dan hak, formula itu dilihat cacat . Malangnya tidak ada mana-mana pihak mempertikaikan formula berkenaan. Ini menghairankan. Dalam hubungan ini, ingin saya bertanya kepada pihak-pihak yang selama ini melaungkan sokongan dan pembelaan mereka kepada kerajaan negeri.

Salah satu ialah apa yang dinamakan Kelab Penyokong Kerajaan Kelantan (KPK), yang saya panggil "Kapak". Kapak ditubuhkan untuk menjadi pembela dan benteng kepada kerajaan Kelantan. Kenapa dalam kes formula pengagihan wang royalti ini Kapak hanya diam membisu? Apakah pada fikiran Kapak ia wajar dan sudah molek?

Atau kerana pengagihan itu menerusi Maik manakala Maik pula ada kena mengena dengan Istana maka Kapak tidak berani? Begitukah? Kalau begitu Kapak boleh berhenti sahaja menjadi kapak. Kapak adalah senjata tradisi Melayu yang disifatkan sebagai kuat, babil dan berani dan menjadi teman yang diselit di pinggang.

Sehinggakan kini Presiden Kapak, Abdul Razak Abbas tidak mengeluarkan apa-apa kenyataan berhubung formula berkenaan. Begitu juga dengan timbalannya Mohd Sobree Shafii diam membisu.

Sebagai kelab mendokong kerajaan Kapak harus bersuara memberi pendapat mereka mengenai hal itu. Kapaklah diharap menyatakan apa-apa yang dirasakan tidak betul dan penganiayaan kepada Kerajaan. Mengenepikan kerajaan Kelantan sebuah kerajaan yang sah adalah satu kezaliman.

Kerajaan negeri tentu songsang dan kekok kalau mereka sendiri mempertikaikan. Seperti disebut tadi, bagi MB pengagihan itu sudah memadai baginya walaupun tidak menerusi akaun kerajaan negeri.

Tidak ada guna Kapak diwujudkan kalau hanya berani untuk mencincang atau menebang sesama sendiri tetapi pengecut dan menikus dengan musuh atau orang-orang yang mengambil kesempatan atas nama kerajaan. Dan kalau Kapak mendiamkan diri lama kelaman ia berkarat dan waja pun akan hilang. [wm.kl.10:29 am 19/03/16]

No comments: