Tuesday, March 22, 2016

Tahniah SPRM - Mungkin juga Najib direman sembilan hari

CATATAN SORE

Kejayaan SPRM menahan seorang pegawai kanan kerajaan yang berjawatan Setiausaha Bahagian di Kementerian Belia dan Sukan (KBS) yang didakwa menyonglapkan wang menyebabkan Kerajaan kerugian RM100 juga perlu dipuji. Kejayaan itu menunjukkan kesungguhan dan komitment SPRM untuk menbenteras rasuah dan menyelamatkan negara.

Kredibiliti badan itu masih utuh dan ternyata mampu menangnai masalah sebesar itu. Kita yakin dan percaya kalau peranan dan tanggungjawab untuk rakyat dan negara tidak dihalang, lebih banyak penyamun dan penyangak dapat diberkas.

Sedihnya, ada sesetengah kes yang dikendalikan badan itu, sempat berjalan sekerat jalan. bahkan suku jalan sahaja kemudian ternokhtah kerana dihalang oleh penguasa. Barang kali SPRM boleh meyenaraikan berapa banyak kes-kes yang menerima nasib seperti itu, yang sedang dalam siasatan tetapi terpaksa dihentikan atas arahan dan kehendak pihak tertentu.

Sudah berbulan bahkan bertahun pegawai SPRM menjalani siasatan, berpenat lelah sehingga ada yang nyawa terancam dan sebagainya, apabila siasatan selesai, tidak ada apa-apa tindakan yang diambil. Paling menyedihkan dan ironis ada pula pegawai terlibat ditukar atau dimasukkan ke dalam "kolam" tidak berair.

Adakalanya pegawai SPRM sudah menjalani siasatan dan mengemukakan laporan, tetapi pendakwaanya tidak dilakukan. SPRM tidak boleh berbuat apa-apa kerana pendakwaan itu ditentukan orang lain. Ada dua kes klasik melibat dua orang menteri, siasatan sudah dibuat dan mendapati segala buktinya jelas, tetapi atas kehendak PM, ia ditolak. Kedua ekor (maaf) menteri itu masih hidup senang dan mewah.

Sikap atau kejadian beginilah menyebabkan pegawai SPRM jadi fed-up dan kecewa dan berasakan kerja mereka hanya main-main sahaja. Kesan daripada tindakan begini juga ada pegawai yang tidak lagi komited dengan tugas dan tanggungjawab mereka.

Misalnya tindakan Peguam Negara dalam kes membabitkan perdana menteri, satu-satu kes yang akan dikenang oleh SPRM dan seluruh rakyat negara ini. SPRM telah membuat siasatan berhubung kes dana RM2.6 billion dan 1MDB, apabila diserahkan laporan, Peguam Negara menutup kes berkenaan. Kes itu akan jadi kenangan yang sangat nostalgik dan akan diperkatakan sampai ke bila-bila. Mungkin seperti kes dua menteri disebut tadi.

Berbalik kepada penangkapan pegawai KBS berusia 56 tahun itu, biarlah ia menjadi satu permulaan baharu bagi badan itu. Badan itu harus diberi keperayaan dan tindakan mereka jangan digangu atau dihalang. Kalau kita benar-benar mahu benteras penyelewengan dan rasuah, SPRM hendaklah dibiarkan bergerak bebas mengikut etika dan maksud asal Suruhanjaya itu ditubuhkan.

Jangan apabila badan itu memasuki ke rumah orang-orang yang "kita kenal" atau ada bau bachang dengan kita maka kita memberi isyarat kepada pegawai SPRM "agar berhenti minum tea atau pekena nasi berlakuk". Dan para berjois politik dari pemerintan pula jangan jadikan kes rasuah sebagai batu loncatan atau pun modal untuk mendapat sokongan daripada pesalah itu.

Dan untuk tugasan SPRM di KBS itu kita hamba rakyat patut angkat tabik kepada SPRM, bukan sekali atau dua tetapi 100 kali. Ia satu kerja yang cukup baik dan mulia, Operasi Tiris itu telah menyelamatkan wang negara daripada ribuan jutaan lagi dikaut lelaki berkenaan atau sama species dengannya. Bayangkan kalau tektik licit dan jahat itu tidak dihalang entah berapa banyak lagi wang rakyat diselewengkan?

Kejadian di KBS itu juga membuka mata banyak pihak. Bahawa rasuah kolor berputih berleluasa. Kini sudah ada arahan daripada KSU, agar semua prosuder kewangan di semua kementerian dikaji dan disemak balik. Ada yang cadang agar ditubuhkan Jawatankuasa Khas untuk memastikan ketirisan sebegitu tidak berlaku lagi dengan mengkaji semula sistem kewangan.

Dan yang patut terkesan juga dengan kejayaan SPRM itu ialah kepada Menteri KBS, Khairy Jamaluddin Abu Bakar dan juga Najib Razak sendiri. Mungkin ia menyedarkan Khairy kerana terlalu leka di luar menyebabkan lupa untuk memerhati pentadbiran, urusan kewangan dalam kementeriannya. Urusan pembayaran yang dibuat terhadap tuntutan palsu yang dilakukan lelaki itu tidak membabitkan kelulusan KSU dan sebagainya seperti mana disebut Khairy, ia bukan alasan.

Dan kepada Najib pula, iktibar yang boleh diambil daripada penangkapan SUB di KBS itu, bahawa kalau SPRM tidak diganggu dan diancaman semasa menyiasat kes membabitkan dia, mungkin dia juga ditangkap SPRM dan direman sembilan hari. [wm.kl.3:16 pm 22/03/16]

No comments: