Monday, February 2, 2015

Kalau Anwar ke penjara, Pas akan bergaduh besar?

SUSUPAN MALAM                                                                                          

Mauduk yang berkisar dan bergeser dalam kepala orang ramai terutamnya pencandu politik ialah mengenai nasib Anwar Ibrahim pada 10 Februari ini. Tarikh itu telah ditetapkan hari memutuskan apakah Anwar kekal bebas seperti mana diputuskan oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur ataupun dia akan dihantar ke penjara berhubung kes liwat yang dituduh terhadapnya.

Anwar masih tersenyum walaupun pintu penjara terbuka.
Anwar sudah menyatakan kesiap-sigaanya untuk menghadapi apa sahaja kemungkinan. Q-sera sera katanya. Kepada keluarganya juga sudah pasti beliau sudah memberi "gemanat taruh" dan juga khutbah akhir bagi menghadapi kemungkinan hitam kali kedua. Anwar sendiri sudah mempersiapkan dirinya dari segi mental dan fizikalnya.

Sebagai seorang pejuang Anwar tidak merasakan apa-apa yang perlu ditakuti. Sunah orang berjuang yang berhadapan dengan pencorba dihafalnya. Anwar sendiri sejak mula menerjunkan diri dalam perjuangan menentang arus sudah insaf dan sedia maklum yang sebelah kakinya sudah berada dalam penjara.

Dia sudah bersedia seperti mana yang selalu diserunya. Kalau takut dilambung ombak usah berumah di tepi laut, "lawan tetap lawan". Anwar bukan sahaja berumah tetapi sengaja membina rumah di tepi laut kandati dia tahun amokan gelombang sangat dahsyat dan zalim. Beliau boleh berumah atas bukit atau jauh dari pantai kerana dia ada kesempatan itu kalau dia mahu, tetapi itu tindakan hipokrit dan itu bukan Anwar Ibrahim.

Jadi tentang Anwar tidak perlu dipertikai dan didebatkan. Apa yang hendak kita suluh ialah bagaimanakah nasib Pakatan Rakyat amnya dan PKR selepas (sekiranya) beliau direhatkan. Siapakah yang akan mengemudikan Pakatan Rakyat. Apakah Dr Wan Azizah Wan Ismail masih betah untuk berdepan dengan situasi yang memeritkan itu seperti mana dilaluinya sebelum ini apabila suaminya itu direngkukkan dalam penjara selama enam tahun?

Ada orang mengatakan Azizah sudah tidak larat. Saya tidak setuju kenyataan itu kerana perjuangan tidak mengenal usia dan gender. Lagipun Azizah bukan bersendirian dalam serba kekerdilan dan kedaifannya, kerana beliau mempunyai anak dan pengikutnya tersendiri. Tidak mudah untuk serikandi itu mengalah dan berundur. Tua bukan alasan. Tiada istilah "monopuse" dalam jihad.

Atau PKR akan dikemudikan oleh Mohamed Azmin Ali. Jika mengambil kira kedudukannya sebagai Timbalan Presiden PKR ia secara automatik tugas mengemudikan PKR, Azminlah sosok yang menjadi juara mengerakkan aspirasi perjuangan Anwar. Azminlah pemikul tanggungjawab bakal ditinggal Anwar. Azmin bukan sekadar sahabat yang setia sehidup semati, melentang makan embun meniarap makan debu bersama Anwar, tetapi pemikul amanah perjuangan.

Langkah Kajang yang dilakukan sebelum ini dimana akhirnya berjaya menyingkirkan Abdul Khalid Ibrahim sebagai MB Selangor yang menjadi kudis gatal waktu malam kepada PKR, dan diganti dengan Azmin adalah transisi yang disediakan untuk menghadapi apa juga kemungkinan berhubung nasib Anwar Ibrahim.

Hari ini dengan kedudukannya sebagai MB Selangor satu-satu jawatan tertinggi dipegang oleh pemimpin PKR sewajar peranan Azmin dihormati. Penyatuan PKR selepas Anwar akan dibawa dan diteruskan oleh Azmin. Tampaknya PKR tidak ada masalah sekiranya Anwar ke penjara kerana Azmin mampu menanganinya. Kecualilah ada budak-budak pemikul bendera hitam yang tidak pernah merasa puas akan menganggu dan memprotes Azmin.

Bagi PKR tidak ada apa-apa persoalan. Sebalik apa yang menjadi tanda tanya, macam manakah keadaan Pakatan Rakyat apabila Anwar berada dalam penjara. Apakah Pakatan Rakyat akan berantakan yang kemudian nanti menjadi gemulah?

Sebelum ini orang tahu yang bersungguh mahu melihat Pakatan Rakyat kekal dan menjadi cabaran kepada UBN ialah Anwar. Anwarlah yang bertungkus lumus mencari formula merapatkan saf dalam Pakatan Rakyat. Semua pihak mengakui kalau tanpa Anwar, Pas dan DAP yang berlainan ideologi dan senantiasa saling curiga mencurigai antara satu sama lain tidak mungkin duduk bersama kalau tanpa Anwar menjadi gamnya.

Jadi kalau Anwar sudah tidak ada, siapakah pula akan bertindak menjadi mediator. Peringatan Anwar supaya Pas dan DAP agar jangan bergaduh membayangkan kebimbangan calon PM daripada Pakatan Rakyat itu mengenai masalah Pakatan Rakyat sewaktu beliau bercuti sabbatical.

Saya ada firasat tersendiri tentang apa yang akan berlaku selepas ini dengan melihat kepada gelagat dan perkembangan dalam Pakatan Rakyat khasnya sikap dan ulah sesetengah pemimpin Pas dan DAP yang "berkekah" sesama sendiri. Apa yang berlaku bukan nature dalam dunia politik tetapi ia semacam diaturkan atau diorkestra demikian rupa untuk mencapai matlamat yang diangan-angankan.

Sesetengah pemimpin Pas dan DAP seolah sudah hilang kepercayaan antara satu sama lain. Perasaan curiga mencurigai sangat tajam antara mereka. Usaha sepadu bagi mengukuhkan Pakatan tidak tamnpak lagi dan mereka mudah peduli kepada hal-hal remeh dan bersikap kebudak-budakan. Apakah mereka termakan dengan umpan pihak musuh yang berusaha meretakkan hubungan sesama mereka.

Bertolak daripada keadaanya ia memberi gambaran menakut mengenai masa depan Pakatan Rakyat sekiranya Anwar sudah diberkas menerusi mahkamah oleh para konspiratornya daripada Umno. Saya tidak nampak berlaku perpecahan dalam PKR tetapi apa yang akan terjadi kepada Pas membimbangkan. Walaupun akan ada puak yang memprotes dan menolak Azmin, yang menjadi pengemudi PKR tetapi ia tidak akan sampai ke peringkat keparahan dialami Pas kelak.

Pas akan pecah memandangkan wujud dua kumpulan dalam parti itu yang akan mengambil sikap atau menjadi Anwar sebagai faktor untuk meluaskan sengketa. Puak yang selama ini pesimis dan skeptikal dengan Anwar sudah pasti gembira dengan ketiadaan Anwar. Mereka akan membawa Pas keluar dari Pakatan Rakyat. Tindakan inilah nanti akan berlaku konflit dalam Pas. Puak yang mempercayai Pakatan Rakyat boleh muncul menjadi kuasa baru dalam PRU 14, akan tetap mahu mengekalkan Pas berkolobrasi dengan PKR dan DAP.

Konflit inilah nanti akan membawa pergaduhan dalam Pas. Sekiranya Anwar dipenjarakan 10 Februari nanti saat Pas menentukan kerjasama dengan PKR dan DAP akan ditentukan dalam muktamar parti tersebut yang dijadual Jun nanti. Seandaianya Pas mengekalkan kepimpinan teratas yang ada hari ini, tidak syak lagi Pas akan dibawa keluar daripada Pakatan Rakyat manakala sebilangan yang tidak setuju akan terus kekal bersama Pakatan. Anwar akan menjadi titik akhir dan faktor menentukan masa depan Pas dengan Pakatan Rakyat.

Saat ini perbalahan "kurba" (besar)  akan berlaku dalam Pas. Keadaan dan kemungkinan ini yang perlu dihindarkan sekiranya mahu mencatat sejarah baru di negara ini, persalinan kerajaan pada pilihan raya umum akan datang. Tanpa menguar-uarkan Umno sangat mengharap perpecahan dalam Pakatan Rakyat kerana perpecahan akan menyuburkan akarnya untuk terus berkuasa.

Anwar apa keadaan pun tetap menjadi faktor penentu kepada masa depan baik kepada parti pemerintah atawa parti pembangkang. [wm.kl.10:16 pm 02/03/15]

3 comments:

bat8 said...

Tuan

Ambo nampak puak UG agak konfiden Anwar akan masuk penjara jika kita melihat permainan-pemainan yang sedang dimainkan. Mereka sedang bersiap sedia untuk meracun minda ahli-ahli agar menyokong keputusan untuk membawa PAS keluar dari PR setelah Anwar dipenjarakan.

Itu sebab mereka dok erek mayat " pilihanraya PBT" untuk membentuk gambaran bahawa PAS dah xboleh duduk dalam PR kerana DAP memusuhi PAS dsb.

Kalau tidak untuk tujuan ini, takkan Mustafa Ali buat seminar untuk memperingati perjuangan Almarhum Dato Asri.

Kita sama-sama tengok apa yang akan terjadi selepas 10 Febuari ini. Juga kita tunggu tengok keputusan muktamar PAS jun 2015. Siapa kena siapa kecundang dalam PAS.

awalludin said...

Asm Tuan. Saya bersetuju dengan pandangan tuan. Walaupun tuan neutral dalam kemelut yang bakal timbul, tuan wajar memberi signal yang tepat kepada ahli PAS. Dalam muktamar yang akan dAtang ini, perwakilan Wajib membuat keputusan untuk PAS kekal berjuang bersama regu dalam Pakatan Rakyat. Justeru perwakilan wajib memutuskan untuk membuat rombakan besar dalam kepimpinan PAS. Presideng wajib dinaikkan pangkat sebagai Mursyidul Am yang baru, memandangkan keuzuran TGNA. Presiden baru nanti adalah Ustaz Tuan Ibrahim Tuan Man. Setiausha Agung wajib dibersarakan. Pejawat anti pilihanraya PBT dan pro UG, bolehlah bersama Timbalan MA dan tubuhkan satu Majlis MA. Cuma kumpulan ini hanya bercakap mengenai hukum hakam sahaja. Tuan Hj Mat Sabu jangan tersinggung kerana Presiden wajarlah seorang ulama. Namun saya yakin ramai perwakilan dan juga ahli yang yakin dan menyokong gandingan tuan berdua. Tuan berdua dan barisan pimpinan yang lain akn Insya Allah mampu meneraju PAS menjadi regu yang berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dalam Pakatan. Insya Allah Pakatan akan mempunyai barisan yang akn membawa Pakatan ke kemuncak politik dan bangsa negara. Scenario yang saya syurkan ini adalah wajib dilakukan sama ada DSAI dipenjara atau dibebaskan. Kemelut dalam PAS ini membimbangkan barisan regu dalam Pakatan. Tetapi sesiapa pun tidak boleh masuk campur dalam masalah rumahtangga PAS. Dengan nama Allah saya merayu ahli dan perwakilan PAS untuk melakukan yang terbaik. Kita semua adalah dituntut untuk melakukan yang terbaik untuk manfaat kumpulan yang lebih besar. Kita wajib menolak gerakkerja yang menguntungkan sekumpulan kecil tetapi merugikan dan menyesatka jamaah dari tugas benar seprti kebenaran menurut Al Quran dan Sunnah. Wsm.

Unknown said...

Kejayaan bagi pihak musuh, umgok adalah berpecahnya PAKATAN atau parti komponennya. Untuk PAS bergerak dan berjuang bersendirian adalah hampir kpd mustahil... kita kena realistik... sebenarnya dlm PAS sendiri ada ramai yg menjadi munafik dalam politik atas alasan dan bertopengkan agama utk menjustifikasikan tindakan mereka. Tidakkah mereka boleh bersabar utk mencapai matlamat mereka yg akhirnya akan membawa kepada penyatuan dan kekuatan dlm PAKATAN utk menjatuhkan pemerintah yg telah lama dan terbukti zalim.