Wednesday, February 11, 2015

Pas perlu siasat tunjuk perasaan dan individu yang cirit birit

SUSUPAN PETANG                                                                       

Kesediaan Setiausaha Agung Pas Mustapa Ali untuk menyiasat kejadian tunjuk perasaan oleh budak-budak Pas yang datang dari pedalaman di perkarangan ibu pejabat Pas Jalan Raja Laut beberapa hari lalu serta kesediaan meneliti memorandum yang diserahkan oleh kumpulan itu dialu-alukan.

Jaminan itu diberi oleh Mustapa yang sememangnya berhak untuk berbuat demikian atas kapasitinya sebagai Setiausaha Agung. Mustapa menyatakan sikap itu sebagai reaksi kepada individu yang mempertikaikan kenyataan simplistiknya yang menolak dakwaan budak-budak penunjuk perasaan itu kononya ada konspirasi hendak menjatuhkan presiden Pas.

Mustapa dalam menjawab pertanyaan media massa sama ada benar atau tidak dakwaan penunjuk perasaan itu, menjawab secara politik ianya tidak ada. Jawaban Mustapa itu senada dengan jawaban Naib Presiden Pas Salahuddin Ayub yang menafikan perkara itu.


Bagi mereka yang cekap dan dalam politik akan memahami jawaban kedua pemimpin itu lebih kepada usaha untuk mengharmonikan Pas dan itulah tindakan sebaik-baiknya dilakukan oleh mereka bernama pemimpin, dan bukannya menjadi pemecah piring dalam majlis kenduri atau menyebarkan fitnah yang dikutip dari whatsaap.

Elok kalau Mustapa dan Jawatankuasa Pas membuat siasatan segera atas dakwaan itu dan memberi penjelasan secara saintifik untuk kepuasan semua pihak berhubung dakwaan budak-budak Pas itu yang mendakwa mempunyai bukti yang konkrit kononnya ada konspirasi hendak menjatuhkan Presiden Pas. Selagi beliau tidak menjelas dan menjawab secara politik ia akan diungkitkan.

Individu yang mempersoalkan jawaban Mustapa dan Salahuddin itu menganggap jawaban kedua pemimpin Pas itu sebagai cuba melindungi bangkai dengan nyiru, menyebabkan ia menimbulkan kemarahan Mustapa Ali.

"Apakah (*****) mahu saya sebut bahawa ada konspirasi menjatuhkan Presiden, adalah bodoh kalau saya jawab begitu, kerana dari segi akademik dan politik memang tiada konspirasi," kata Mustapa menempelak individu berkenaan.

Penggunaan perkataan "bodoh" oleh Mustapa itu menggambarkan betapa marahnya veteran Pas itu dengan apa yang berlaku kerana perkataan itu jarang sekali dikeluarkan.

Sehubungan itu Mustapa dengan mementik kata-kata presiden Pas mengingatkan individu berkenaan jangan "cirit birit mulut dan tangan" kerana telah melakukan banyak perkara negatif kepada Pas.

Difahamkan individu berkenaan jugalah yang menulis dalam grup whatsaap mencadangkan agar Pas berkolobrasi dengan Umno untuk mengambil alih kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor dan bila diungkit memberi alasan ia hanya ilusi semata-mata.

Seloknya disamping menyiasat kejadian tunjuk perasaan dan memorandum dakwaan ada pihak hendak menyingkirkan presiden Pas, Pas turut sama menyiasat latar belakang individu berkenaan, manalah tahu dia adalah musuh atau spy Umno yang sengaja disumbat ke dalam Pas untuk memecahkan belahkan Pas.

Seeloknya jawatan yang diserahkan kepada digantung sementara siasatan lanjut dijalankan.

Individu berkenaan menggunakan statusnya sebagai Doktor Phd untuk menyakinkan segala ulasan, tuduhan dan fitnah kepada individu lain dalam Pas dan gejela ini sangat merbahaya dan perbuatannya sangat busuk. [wm.kl.6:37 pm 11/03/15]

1 comment:

Unknown said...

Tuan haji mso

Satu ulasan yg tepat dan jitu.Siasat segalanya hingga ke akar umbi.And justice once for all.