Thursday, March 5, 2015

Apa beza Anwar dengan Sirul Azhar

MEREMBAH RASA                                                                                           

Orang marah atau benci apabila para penyokong Anwar Ibrahim bersama keluarganya berhimpun di perkarangan pasaraya Sogo pada setiap Sabtu sebagai ikhtiar untuk membebaskan Ketua Pembangkang itu daripada penjara Sungai Buloh. Ada yang mencemuhi perbuatan anak-anak muda dan penyokong Anwar itu melampau dan menganggui urusan hidup orang orang.

Lebih sadis lagi, pihak berkuasa (aparat kerajaan) turut bertindak mencegah dan menghalang perjuangan anak muda pendokong Anwar itu. Mereka disekat daripada berhimpun dan ada yang sudah digiring ke balai polis dan akan didakwa mengikut akta-akta bersesuaian.

Larang untuk berhimpun pada Sabtu depan ini juga sudah dilarang keras. Kemungkinan sekiranya himpunan diteruskan kita akan dapat menyaksikan pancutan air kimia pertama untuk tahun ini dan juga tersaksinya aliran darah tumpah ke jalanan untuk kesekian kalinya.

Memang sekali pandang, aksi atau cara anak-anak muda itu berusaha membebaskan idola dan wira mereka memberi kesan dan gangguan kepada urusan hidup orang lain. Ia menambahkan rasa meluat kepada orang yang membenci Anwar selama ini. Itulah alasan yang diberikan setiap kali diadakan himpunan atau demostrasi ia boleh menganggu urusan orang lain membantutkan perkembangan ekonomi negara.

Apakan keruntuhan nilai mata wang Malaysia hari ini juga didorong oleh aktiviti hujung minggu di sekitar Sogo itu? Atau pun masalah melanda 1MDB sehinggakan menghilang banyak wang rezab negara juga disebabkan aktiviti yang sama. Elok juga kalau pakar dan sarjana ekonomi yang berkokok dalam bilik berhawa dingin setiap kali timbul kehirubuan itu membuat analisa konkrit mengenai hal ini.

Tetapi walaupun begitu semua orang kena menghormati usaha mereka itu. Bagi mereka Anwar adalah hero dan "bangsa" yang difitnah. Soal mahkamah memutuskan hukuman itu, itu kerja mahkamah berdasarkan kepada prinsip undang-undang yang dicatatkan. Undang-undang dan manusia berbeza. Pihak pendakwa dan pembela jarang menemui titik sama walaupun atas kertas yang sama.

Tetapi naluri mereka mempercayai Anwar tidak bersalah dan teraniaya dengan tindakan itu. Itu hak mereka kerana kebebasan hak asasi yang dipunyai mereka dijamin oleh undang-undang dan agama. Siapa boleh memenjarakan perasaan seseorang melainkan diri empunya perasaan itu juga? Lagi pun mereka tidak mengkaji butiran kes, pertuduhan dan sebagainya, tetapi mereka nampak kepada nawaitu mendakwa Anwar itu adalah bermotifkan politik. Malafidel.

Maka, biarlah mereka membela dan berusaha untuk merobohkan tambok penjara Sungai Buluh. Itu komitmen dan sumpah janji jihad mereka. Perjuangan perlu dibayar dengan harga yang mahal. Bukan sahaja penjara, tetapi ada kalanya nyawa menjadi galang ganti dan taruhan. Kematian dalam satu keyakinan adalah mati syahid. (Syahid dunia).

Bagi saya tindakan anak-anak muda dan pendokong Anwar itu sama dengan apa diusahakan oleh Ketua Penerangan Pas, Mahfuz Omar terhadap pembunuh Altantuya Shariibuu, Sirul Azhar Umar yang kini ditahan di pusat tahanan Imigresen di Villawood di Australia. Kesungguhan Mahfuz melakukan bantuan kemanusiaan kepada ibu Sirul, Piah Samad dan anak perempuan Sirul, Noriatin itu adalah dalam proses "membebaskan" Sirul menzahirkan kebenaran baginya.

Misi itu bagi menunjukkan simpati Mahfuz atas keyakinan Sirul tidak bersalah dari segi hakikat. Sekiranya Mahfuz menerima hukuman mahkamah itu sebagai benar, untuk apa dia bersusah payah melakukan misi kemanusiaan. Lainlah kalau Sirul Azhar itu anggota keluarga Mahfuz atau pun pemimpin tertinggi parti Pas.

Mahfuz sanggup ke Sydeny membawa kasut jongging dan buah-buahan untuk Sirul. Lebih penting membawa ibu dan anak perempuan Sirul. Apa tujuan Mahfuz bersusah payah melakukan misi itu walhal masih banyak manusia lain yang memerlukan misi kemanusiaan seperti Piah dan Noriatin itu. Misi kemanusiaan untuk mangsa banjir di Kelantan lebih relevan untuk Mahfuz. Tetapi kenapa Mahfuz memilih untuk melakukan misi itu kepada keluarga Sirul. Apakah ia sebagai modal untuk bertanding dalam muktamar?

Saya tidak mahu mempersolkan nawatiu Mahfuz, itu terserah kepada budi bicara dan polisi politiknya. Tetapi apa yang hendak dipersoalkan dan mencari jawaban dan pemahaman apakah beza kerja Mahfuz dengan kerja anak-anak muda yang membela untuk membebaskan Anwar. Anwar dan Sirul adalah dua warganegara Malaysia.

Kalau pendokong yang mengadakan pelbagai aksi dan aktiviti untuk membebaskan Anwar dan memberi sokongan kemanusiaan kepada Dr Wan Azizah dan anak-anaknya dimarahi dan dicemuhi kenapa usaha Mahfuz itu tidak? Apa bezanya dari segi kedudukan Anwar dengan Sirul sebagai orang yang telah dijatuhi hukuman oleh mahkamah dan kini bergelar narapidana?

Apakah kerana usaha Mahfuz itu untuk membebaskan Sirul (sebenarnya mendapat maklmut  berhubung pembunuhan Altatuya sehingga menyebabkan Perdana Menteri berundur) ada didalangi sesiapa atau mana-mana tokoh gergasi? Atau pun misi Mahfuz itu sebahagian misi untuk membebaskan Anwar juga. Begitukah?

Ertinya apabila Sirul mendedahkan orang bertanggungjawab disebalik kejadian pembunuhan model Mongolia itu, (kalau boleh biarlah ianya dikaitkan dengan Najib dan Rosmah), maka Najib akan turun dari kerusi kuasa. Najib akan ditekan dengan pendedahan Sirul itu. Begitukah?

Kalau pun usaha menuju ke arah itu, saya tidak mengira ianya membabitkan Pas. Maksudnya kerja Mahfuz itu bukan atas restu Pas jauh sekali kalau mengambil keputusan itu secara kolektif (pinjam istilahj Haji Hadi). Ini kerana bukan  semua orang dalam Pas suka kalau Najib turun takhta. Bagi sesetengah orang dalam Pas seronok kalau Najib terus menjadi PM kerana mereka dapat mengutik hasil subur daripada keadaan itu. Jadi apa yang boleh dirumuskan sehingga saat ini kerja Mahfuz itu bersendirian.


Mengenai siapa yang menjadi patner Mahfuz dalam mengerakan bantuan kemanusiaan kepada keluarga Sirul ini mungkin dapat dilihat dari berbagai sudut dan ia akan diperkatakan dimasa yang lain. Perjalanan misi kemanusiaan yang didokongi Mahfuz masih berjalan.

Yang ingin ditegaskan disini ialah pihak berkuasa jangan melayani berat sebelah dalam isu pembelaan terhadap Anwar dan Sirul ini. Ia hendaklah dilihat sama penting dalam konteks politik. Jangan himpunan untuk membela Anwar dicegah dan dikenakan tindakan, tetapi misi kemanusiaan terhadap Sirul dibenarkan begitu sahaja. [wm.kl.10:28 am 05/03/15]

2 comments:

MNA said...

Tuan MSO, beza Anwar dan Sirul. Anwar Ibrahim ditakuti oleh semua pemimpin UMNO, dari bahagian hingga perdana menteri, kerana Anwar Ibrahim ini boleh menjahanamkan masa depan politik mereka. Sebab itu polis pun turut serta takut dengan Anwar, khususnya yang berpangkat. Tetapi Sirul hanya ditakuti oleh Najib, Rosmah dan konco-konco mereka, tetapi disukai oleh Mahathir, Muhyiddin Yassin dan kumpulan mereka. Kalau Najib yang menekan Sirul, bermakna memang benar Najib terlibat dengan pembunuhann itu. Maka Najib nampaknya berdepan jalan buntu. Kita tunggu dan lihat apat tindakan Najib dan isterinya.

Qaseh Bonda said...

Beza memang berbeza walaupun keduanya sudah dijatuhi hukuman bersalah di mahkamah dunia.

Lebih mulia tindakan anak-anak muda memperjuangkan masa muda mereka dari tindakan orang tua menjalankan misi kemanusiaan katanye.

Suara Anwar memperkukuhkan barisan pembangkang dalam parlimen. Itu yang rakyat dahagakan agar pemerintah kerajaan tidak berani perintah membuta tuli.
Suara Anwar menggegarkan jiwa anak-anak muda untuk bangun dari dihimpit pemerintah kuku besi. Hadir Anwar hilang suara dua pertiga.

Siapa Sirul?

Tindakan Sirul membuktikan anggota kerajaan mudah dibeli. Hilang integriti. Macam lembu dicucuk hidung.
Membela jenayah Sirul seperti cuba menutup bangkai yg sudah busuk.

Tindakan Mahfuz lebih hina dari Karpal yang menentang hudud. Kita tidak nafikan kesedihan seorang ibu. Namun jika benar PAS parti Islam sebenar yang memperjuangkan sikap sebenar menjadi orang Islam, bukanlah dengan mengheret si ibu dalam kancah perjuangan PAS yang sudah hilang arah.

Ajarlah si ibu jadi firm. Jadi kuat. Yakinlah doa ibu tiada hijab. Mahfuz macam budak jalanan seperti kera sumbang mempamerkan kasut sukan.

Sudah-sudahlah mencari publisiti murahan. Jangan ingat anak muda akan terpesona. Saya yang jadi mak pun benci dengan kerja Mahfuz dan team baruanya.

PAS yang berkopiah putih janggut sejemput bukanlah ulamak sebenarnya. Hanya suka makan ulam mak!

Iman memang tidak boleh diwarisi. Semangat juang tetap membara , mengalir dalam tubuh anak-anak muda, jika benar insan itu ikhlas dimata tuanNya.