Sunday, February 10, 2008

Berita Semasa

Kubu Umno Pasir Puteh Pecah

DUA kubu kuat Umno dalam Parlimen Pasir Puteh berjaya ditembusui Pas. Kubu itu ialah di Kampung Dalam Rhu dan Kulim yang masing-masing mempunyai 2,300 (Dalam Rhu) dan 2,000 pengundi (Kulim).

Perkembangan itu membuka senerio baru kepada Pas Pasir Puteh sekaligus memberi harapan cerah untuk Pas menawan semula kerusi Semerak daripada tangan BN. Sebelum ini kerusi Semerak sering kali bertukar tangan antara Pas dengan BN.

Menurut Penyelia DUN Semerak, Wan Hassan Wan Ibrahim perubahan selera pengundi itu ialah disebabkan kebanyakn mereka kurang senang dengan sikap wakil rakyat kawasan berkenaan Kamaruddin Mohd Noor yang dikatakan kurang memberi perhatian kepada rakyat.

Katanya banyak janji yang ditaburkan tidak ditunai menyebabkan rakyat marah.

"Antara janji yang ditabur kononya Umno akan benteng pantai Semerak dan membina jambatan baru menggantikan jambatan kayu yang masih kedapatan di Semerak," ujarnya.

Selain itu dakwanya sikap Umno Pasir Puteh yang suka berpuak-puak dan mengutamakan kroni juga menjadi punca.

"Banyak projek terutamanya projek menerusi wakil rakyat tidak diagih sama rata. Setengah pemimpin Umno lebih mengutamakan kroni dalam membahagikan projek," katanya lagi.

Satu lagi punca kenapa ramai penyokong BN Semerak beralih angin ialah kerana mereka bimbang dengan perjuangan Umno akhir-akhir ini yang dilihat boleh merugikan Melayu dan Islam.

"Beberapa kes atau isu terbaru benar-benar memberi kesedaran kepada mereka untuk bersama Pas," kata Wan Hassan.

Pada 7 Febtuari lalu satu ceramah penerangan isu semasa telah diadakan di kampung Dalam Rhu oleh tiga bekas pemimpin Umno. Mereka Ketua Umno Bahagian Pasir Mas, Ibrahim Ali, bekas Ketua Penerangan Umno Bahagian Pasir Puteh, Ibrahim Mohd Noor dan bekas Timbalan Pengerusi Umno Bahagian Pasir Puteh, Ibrahim Ismail.

Ibrahim Ali dalam ceramahnya mejelaskan bahawa perjuangan Umno hari ini tidak menguntungkan Melayu.

Sikap lembut melampau pemimpin Umno menyebabkan banyak kepentingan Melayu dan Islam hilang ini menyebabkan perjuangan Umno sudah tidak relevan lagi.

Katanya, soal Melayu sudah tidak boleh dibincang lagi dalam Umno kerana pemimpinnya begitu takut dan wajar kalau Umno ditutup sahaja.

"Kalau dalam Umno tidak boleh bincang soal Melayu, tutupsajalah Umno," katanya disambut dengan laungan takbir dan sorakkan gemuruh.

Ibrahim yang kini menjadi penceramah kegemaran ramai juga mengingatkan rakyat supaya tidak lagi memilih BN dan memberi sokongan kepada Pas.

Katanya dalam pilihan raya akan datang bukan soal kebendaan yang perlu dihitungkan tetapi soal survival agama dan bangsa.

"Kalau Umno bagi emas dan intan sekali pun, ia perlu ditolak kerana perhitungan sekarang bukan soal kebendaan tetapi soal kedudukan agama dan bangsa," tegasnya. [r pjg 10:30 am 10/02/08]

No comments: