Thursday, February 14, 2008

Maklumat Terbaru

Awang Adek Popular Sebagai MB Kelantan

NAMA bekas Timbalan Menteri Kewangan, Awang Adek Husin kini menjadi sebutan bakal dilantik menjadi Menteri Besar (MB) Kelantan seandainya BN menguasai Kelantan pada 8 Mac nanti.

Satu sumber rapat dengan pejabat Presiden Umno, Abdullah Ahmad Badawi menyebut nama Awang Adek Husin disenarai bertanding disalah satu DUN di Kelantan pada pilihan raya akan datang.

Ditanya apakah beliau turut mengekalkan kerusi Parlimen Bachok sebagai mengikut formula yang dilakukan Mustapa Mohamad dalam pilihan raya lalu yang bertanding dua kerusi Parlimen Jeli dan DUN Air Lanas, sumber itu enggan mengulas.

Bagaimana pun keputusan belum muktamad lagi.

Sehubungan itu tersebar juga khabar mengatakan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan, Annuar Musa tidak akan bertanding di mana-mana kerusi baik Parlimen ataupun DUN pada pilihan raya akan datang.

Langkah itu diambil bagi mengurangkan masalah kepada Umno Kelantan.

Annuar yang dianggap sebagai menjadi liabiliti kepada Umno dikatakan akur dengan kemungkinan strategi itu.

Sebelum ini dalam satu kenyataan akhabr Annuar menyatakan kesediaanya untuk tidak dicalonkan bertanding dalam pilihan raya akan datang. Manakala dalam kenyataan lain beliau mengeluarkan pandangan semua ahli politik menjadi liabiliti.

Menurut sumber itu juga alasan pencalonan Awang Adek sebagai bakal MB Kelantan ialah memandangkan bekas ahli Parlimen Bachok itu mempunyai hubungan baik dengan pihak istana Kelantan.

Umno masih lagi menerima paradigma lama iaitu sesiapa yang bermasalah dengan istana sukar untuk dicadangkan menjadi MB Kelantan. [jln tar kl. 11:05 pm 14/02/08]

No comments: