Tuesday, February 12, 2008

Gelombang Pembangkang di Pasir Mas

Ibrahim Ali Bantu Pas

WALAU pun ceramah Perdana di mini Stadium Pasir Mas pada malam 10 Februari lalu disebotaj oleh pihak tertentu namun ia tetap mendapat sambutan ramai.

Lebih 10,000 hadir untuk mendengar ceramah dan ulasan isu semasa disampaikan oleh tiga penceramah, Naib Presiden Pas, Muhammad Sabu, Pengarah Strategi/Politik PKR, Saifuddin Nasution Ismail dan bekas Ketua Umno Bahagian Pasir Mas, Ibrahim Ali.

Beribu-ribu sekelar (sebaran) di tabur di sekitar Pasir Mas dan bebeberapa buah daerah yang memaklumkan kononnya ceramah perdana itu dibatalkan.

Sebotaj itu juga disebarkan menerusi SMS. Gara-gara itu orang ramai menjadi keliru dan ada yang batalkan niat untuk menghadiri ceramah berkenaan.

Sekiranya ceramah berkenaan tidak disebotaj dipercayai kehadiran mencecah 20,000.

Kehadiran itu menjelaskan bahawa rakyat masih memberi sambutan terhadap ceramah pembangkang. Ura-ura Ibrahim akan bertanding atas tikit Pas pada pilihan raya akan datang di kerusi parlimen Pasir Mas mendorong minat orang ramai menghadirinya.

Ceramah berkenaan bolehlah dianggap sebagai test merket untuk melihat kekuatan Pas pada pilihan raya akan datang. Sekiranya apa yang berlaku di mini stadium itu menjadi realiti Pas pasti akan dapat mengekalkan dua DUN yang dimenangi dalam pilihan raya umum lalu iaitu Chetok dan Pengkalan Pasir di samping mengekalkan Parlimen Pasir Mas dan merampas semula DUN Tendong.

Dalam pilihan raya akan datang Ibrahim Ali diberi laluan oleh Pas bertanding atas simbolnya. Manakala bekas calon pilihan raya kecil Pengkalan Pasir, Hanifa Ahmad disebut akan diturunkan semula di DUN Pengkalan Pasir, manakala DUN Tendong Pas dikatakan akan meletakkan Penyelia DUN berkenaan Abdul Hamid Abdul Aziz.
Bagi DUN Chetok Pas mengekalkan Adunnya sekarang Abdul Halim Abd Rahman. [wm.kl 2:00 pm 12/02/08]

No comments: