Saturday, February 2, 2008

Susupan Pagi

Abdullah dan Najib berbeza pandangan

Barisan Nasiona (BN) nampaknya tidak sekata dalam membuat pandangan dan kriteria untuk memilihkan calon-calonnya untuk bertanding dalam pilihan raya kelak. Kriteria yang dikemukakan Abdulah berlainan dengan kriteria yang dikehendaki Najib.

Abdullah mahukan calon-calon bersih akan diletakkan bertanding dalam pilihan raya. (Ada lagikah calon bersih dalam Umno?) Semenantara Najib pula mengemukakan calon yang boleh diterima dan boleh menang akan diambil.

Jika tidak diamati tidak ada perbezaan besar pandangan kedua mereka itu. Tetapi kalau dihalusi ia sunggu berbeza. Bila Abdullah mahukan calon bersih, bermakna calon itu bersih dalam segala-galanya - zahir dan batin.

a) Tidak korup atau rasuah,
b) Tidak pernah menyalah gunakan kuasa atau bersubahat dengannya,
c) Mestilah mereka yang warak dan hafal tentang ciri-ciri dan prinsip Islam Hadhari,
d) Yang tahu dan pandai menjadi iman.
e) Tidak bercakap bohong dsbnya.

Bersih dalam konteks Abdullah kehendaki itu juga ialah mereka yang;

a) Tidak samseng, tidak pernah pukul orang misalnya sampai kemek muka,
b) Tidak ada skandal main dengan isteri orang atau membawa lari anak muda orang berkahwin ala cawboy di luar negeri,
c) Jujur, amanah dan bertanggungjawab,
d) Tidak ada hubungan sulit dengan Puteri Umno,
e) Tidak bermain kayu tiga dengan isteri dengan sapu orang gaji, dsbnya.

Sebaliknya apa yang dimaksudkan Najib mereka yang diterima masyarakat dan boleh menang, terkeluar dari ciri-ciri bersih yang dituntut oleh Abdullah itu. Bagi Najib walaupun calon itu tidak memenuhi ciri-ciri bersih dikehendaki Abdullah itu tidak mengapa asalkan ianya boleh menang.

Di sini Najib mementingkan kepada soal menang dari kualiti calon berkenaan. Bagi Najib bersih mengikut persepktif Abdullah tidak timbul. Mungkin Najib tidak bersedia untuk menyetujui syarat-syarat yang dikenakan Abdullah itu kerana beliau juga tidak begitu sempurna untuk memenuhi syarat-syarat berkenaan.

Sekiranya beliau bersetuju syarat itu sebagai kriteria utama ini bermakna Najib juga tidak lulus untuk menjadi calon pada piliahn raya akan datang?

Jika dibelek fail Najib masa lalu boleh tahan juga. Cerita-cerita beliau ditangkap dengan seorang artis di Port Dickson, ataupun kisah beliau dengan isterinya kini sungguh menggetarkan jiwa kalau mendengarnya.

Dilihat dari sudut itu - sejarah lama Najib tidak sepadan beliau berganding dengan Abdullah. Beza atau jaraknya macam Kuala Lumpur dengan Tokyo, jauh.

Dr Mahathir menerusi seorang kawan pernah membayangkan Najib akan "finish" selepas pilihan raya ini. Mahathir yakin Abdullah tidak akan melantik Najib sebagai TPM. Ini katanya bila selesai pilihan raya Abdullah akan mendapat mandat baru. Berdasarkan kepada pengalamannya atau amalan politik setelah mendapat mandat baru seorang Perdana Menteri mempunyai kuasa besar.

Saat inilah seorang PM itu akan membuat keputusan yang diluar jangkaan orang ramai.

Kita tunggulah apa yang Mahathir bayangkan itu benar atau tidak.

Berbalik kepada soal kriteria calon tadi ia juga menyerlahkan perbezaan mereka berdua. Sudah ada tanda-tanda Najib dan Abdullah tidak sefaham. Apakah pertelingkahan kecil itu akan merebak dalam pilihan raya ini kemudian akhirnya membawa masalah kepada salah seorang dari mereka?

Najid sudah lebih tiga kali menyatakan beliau setia dengan Abdullah. Kenapa sampai mengulang perkataan phobia itu berkali-kali. Kesetian dan cinta tidak perlu diucap pagi dan petang. Hanya orang yang tidak merasakan dia cinta dan yakin saja dia perlu membai'ahkan perkataan itu berkali-kali.

Buat masa ini mereka berdua sedang bertarung untuk meletakkan wakil (calon) masing-masing. Abdullah mahukan orangnya manakala Najib mahukan orangnya. Seperti dikatakan pilihan raya ke-12 juga merupakan pertarungan pusingan awal antara Najib dan Abdullah. [wm.kl 1:50 02/020/08]

No comments: