Thursday, February 21, 2008

Ulasan Khas

BN/Umno Sudah Umumkan Calonnya di Kelantan

KALAU pengumuman calon itu boleh diambil kira dan mempunyai markah didalam pilihan raya maka Umno/BN Kelantan sudah memperolehi satu mata meninggal Pas di belakang. Umno telah pun mengumumkan kesemua 57 calon-calonnya lewat pagi tadi.

Pengumumna itu dibuat oleh 'bekas bakal' MB Kelantan, Annuar Musa di rumahnya di Bukit Marak Kelantan, bukannya di Pejabat Barisan Nasional atau Umno Kelantan.

Pas sehingga menjelang Maghrib ini masih belum selesai mencaturkan calon-calonnya untuk diturunkan. Beberapa pindaan terakhir bagi menyesuaikan dengan lawannya (Umno) dikatakan masih dilaukan. Ketika laporan ini ditulis para calon Pas dikatakan sedang berkampung di kediaman Menteri Besar di JKR 10, Kampung sireh.
Pas begitu cermat dalam menentukan calon-calonnya kali ini mungkin bagi mengelakan peristiwa tahun 2004 berualng lagi. Untuk Parlimen Rantau Panjang dan Jeli masih belum diputuskan lagi. Masih lagi dalam keadaan "rokrak".

Seperti mana yang diwar-warkan Annuar sebelum ini yang mana 70 peratus calon BN adalah muka baru. Nampaknya warwaran itu hampir benar. Ada beberapa muka baru yang dikemukakan terdiri dari berbagai profesional tua dan muda.

Antara muka baru yang mungkin memberi rangsangan ialah seperti Asyraf Wajdi Dasuki, penulis jemputan dalam Utusan Malaysia yang diletakakan bertanding parlimen Tumpat. Asyraf Wajudi adalah anak kepada Dasuki Ahmad orang lama Umno Kelantan yang juga dikenali sebagai berlatar belakangkan ustaz.

Kehadiran Asraf Wajdi adalah untuk memberi gambaran bahawa calon Umno kali ini terdiri daripada orang muda yang berpendidikan agama dan intelektual.

Yang lain, ialah dua orang profesor, Prof Che Musa Che Omar di Parlimen Kuala Krai dan Prof Abdullah Sudin di Pengkalan Chepa.

Seorang lagi muka baru ialah bekas Pengawai Daerah Pasir Mas, Abdul Halim Ahmad. Kesediaan Abdul Halim menjadi calon Umno mungkin menimbulkan kejutan kerana sebelum ini beliau dianggap Pegawai Kerajan yang tidak berparti. Semasa remajanya beliau dilihat jinak dengan parti Berjasa pimpinan Muhammad Nasir.

Muka baru juga dari kalangan Pemuda Umno. Mungkin calon ini atas kehendak dan insan Khairy Jamaluddin Abu Bakar. Mereka ialah Rosdi Ismail (Bunut Payung) dan Mohd Affandi Yusuf di Parlimen Rantau Panjang. Ada kombinasi intelektual dalam Pemuda di mana ada yang berpendidikan sekular dan ustaz.

Perubahan lain tidak begitu mengejutkan. Pertukaran kerusi antara Annuar Musa dengan Alwi Che Amat sudah diduga awal-awal lagi. Annuar meninggalkan kerusinya Kok Lanas kepada Alwi selepas usaha re-branding - pemulihannya di Kelantan tidak berjaya.

Annuar menyerahkan tanggungjawab untuk menguruskan Kelantan kepada Alwi sekiranya BN menang di Kelantan.

Selain pertukaran kerusi Ketereh dan Kok Lanas itu, perubahan juga berlaku di Parlimen Pasir Puteh di mana Che Min Che Mat dipindah ke Limbongan. Manakala kerusi Parlimen Pasir Puteh diserahkan kepada Adun Selising, Amran Mamat.

Paling mengejutkan sedikit ialah keistimewaan yang diberikan kepada Awang Adek Hussin untuk bertanding di dua kerusi, di DUN Perupok dan Parlimen Bachok. Tindakan itu ialah bagi persediaan untuk melantik Timbalan Menteri Kewangan itu sebagai Menteri Besar Kelantan.

Kesimpulan calon-calon yang dikemukakan BN serta strategi yang dilakar tidaklah begitu mengejutkan kerana apa yang diura-urakan itu sudah dibaca sejak awal-awal lagi. Kelemahan dalam percaturan Umno Kelantan itu ialah apabila Annuar Musa tetap juga ikut sama bertanding sedangkan beliau dilihat membawa penyakit kepada Umno Kelantan. BESOK akan diulas pula calon-calon Pas. [wm.kl. 7:25 pm 21/02/08]

No comments: