Sunday, February 24, 2008

Susupan Senja

Pas Jangan Lalai Atas Keaiban Umno
Update

HARI ini rakyat Kelantan masih belum membuat pemilihan dan penghukuman baik ke atas Umno atau Pas Kelantan. Masanya masih belum tiba. Tanggal 8 Mac adalah tarikh keramat bagi rakyat Kelantan membuat pemilihan. Rakyat Kelantan akan membuat perhitungan kepada Umno atau Pas Kelantan.

Bagaimana pun nasib Umno agak malang kali ini di Kelantan. Sebelum rakyat membuat perhitungan sebenar dan menghukum Umno atas kesalahan dan sebab-sebab yang rakyat Kelantan saja yang tahu, parti itu telah menghukum dirinya sendiri.

Disebabkan kejahilan ataupun kerana terlalu ghairah untuk menawan Kelantan menerusi calon Menteri Besar barunya, Awang Adek Hussin menyebabkan Umno ditimpa keaiban demi keaiban gara-gara diri sendiri.

Ada dua keaibahan yang sukar dilupakan oleh Umno sepanjang sejarah kewujudannya di Kelantan. Pertama ialah apabila dua orang calonnnya untuk kerusi Parlimen menarik diri disaat-saat akhir daripada bertanding.

Dua calon itu ialah seorang profesor bernama Abdullah Sudin yang bakal diletakkan di Pengkalan Chepa untuk berhadapan dengan bekas TMB Kelantan, Abdul Halim Abdul Rahman.
Belum tiba ke pusat penamaan calon profesor berkenaan telah menarik diri.

Yang anihnya lagi, katanya tokoh akademik itu tidak tahu menahu pun yang beliau akan dipilih menjadi calon Umno di Parlimen Pengkalan Chepa. Beliau sendiri katanya tidak pernah menyertai Umno atau menjadi ahli Umno. Ketika namanya diumum beliau dikatakan berada di luar negeri.

Profesor itu juga katanya lebih baik dan mesra dengan Pas. Pernah memberi sumbangan idea akademiknya kepada kerajaan Kelantan.

Demikian juga penarikan diri calon Umno untuk Parlimen Pasir Mas, Abdul Halim Ahmad (foto) untuk berhadapan dengan Ibrahim Ali sesuatu yang pelik dan ganjil. Beliau yang merupakan seorang kakitangan kerajaan dan memegang jawatan sebagai Pengelola Istana amat mustahil kalau sanggup memperlakukan namanya begitu rupa.

Dua kejadian itu menyebabkan ada yang mempersoalkan kenapa begitu pandir sekali Umno, mengumumkan nama seseorang tanpa mendapat izin dan memberi tahunya.

Sepatunya sebagai parti profesional, Umno harus pastikan sebelum membuat keputusan sepenting itu kerana ia melibatkan maruah Umno dan BN. Apa yang berlaku itu telah menjejaskan setidak-tidaknya semangat orang Umno.

Kejadian satu lagi ialah bagaiaman calon BN di DUN Kijang, Mustopha Ahmad dibatalkan pencalonannya kerana masih bankrup. Gara-gara kelalaian ini menyebabkan calon Pas, Wan Ubaidah Omar menang tidak bertanding.

Sekali lagi kalau kejadian itu tidak disengajakan ia menunjukkan betapa bodohnya Umno dalam soal ini. Sebagai parti pemerintah tidak sepatutnya soal-soal seperti itu berlaku.

Bagaimana pun secara poeribadi saya keliru berhubung apa yang berlaku di Kijang itu. Apakah begitu pandir sekali Umno sehingga tidak membuat penyelidikan (reserch) terhadap calon-calonnya.

Bukankan setiap bakal calon Umno mesti melalui berbagai tapisan, polis, BPR, jenayah dan bankrupsi. Umno boleh lakukan siasatan ini walaupun tanpa hari kerja. Mereka boleh periksa menerusi komputer dan result samada seseorang itu bankrup atau tidak dapat diketahui tidak sampai lima minit?

Mengenang ini timbul di kepala saya apakah kemenangan Ubaidah itu disengajakan. Ianya taktik Umno untuk melenakan Pas. Pas pasti sekali merasa gembira yang amat sanggat dengan kemenangan 1 - 0 itu. Umno mengharapkan Pas menjadi syok sendiri dan leka.

Boleh dikatakan apa yang berlaku di Kijang itu Umno mahu mengasyikan Pas, mahu melalaikan Pas. Bila Pas sudah lalai dengan kemenangan itu maka saat itulah Umno akan terus menyerang Pas dari dalam secara senyap penuh stratigis. Apakah begitu?

Tegasnya apa yang berlaku itu - penarikan calon dan kelalaian calon Umno itu memberi kesan moral yang besar kepada Umno. Pun dalam pada itu kepada Pas jangan senang dengan takdir itu sehinggakan ia mendatangkan musibah yang akhirnya memusnahkan kegembiraan Pas yang sedikit itu dengan kesedihan yang panjang! [kb 8:00 24/02/08]

No comments: