Friday, April 26, 2013

Mengapa Husam Menangis?

CATATAN SEMANGAT                                                                                                    

Malam 18 April lalu bertempat di Padang Bandaran Machang dalam gerimis malam, 49 nama-nama calon PAS yang akan bertanding di kerusi parlimen dan DUN diumumkan satu persatu. Nama-nama calon parlimen diumumkan oleh Timbalan Pesuruhjaya I PAS Kelantan, Ahmad Yaacob manakala nama-nama calon DUN atau Negeri diumumkan oleh Mohd Amar Nik Abdullah selaku Timbalan Pesuruhjaya III.

Husam menekan matanya kerana terlalu sedih.
Selalunya nama-nama calon PAS untuk kedua-dua  jenis kerusi itu diumumkan oleh Pesuruhjaya, Nik Abdul Aziz Nik Mat, tetapi kali ini ada sedikit perubahan. Nik Aziz melepaskan kuasanya kepada mereka berdua.

Sepatutnya nama-nama calon kerusi Negeri itu diumumkan oleh Husam Musa sesuai dengan kedudukannya dalam hierarki parti sebagai orang nombor tiga. Husam adalah Timbalan Pesuruhjaya II. Tetapi kerana beliau tiada di majlis itu, maka Mohd Amar sebagai timbalan pesuruhjaya III diberikan kesempatan. Kesempatan itu tentulah membahagiakan beliau kerana ia merupakan satu penghormatan. Tanpa perimis Mohd Amar mengambil peluang itu sebaik mungkin.

Ketika pengumuman nama-nama calon itu yang dianggap saat paling mendebar dan menggembirakan bagi mereka yang dipilih, Husam tidak berada di pentas. Beliau berada nun 560 km dari Machang, Kelantan.  Ketika itu beliau berada di Putrajaya berperang dengan perasaannya sendiri. Ketiadaan Husam ini menjadi tanda tanya kepada sesetengah orang, tetapi ia sesuatu kemujuran pula kepada sesetengah yang lain.

Husam sepatutnya berada sama di Machang untuk sama-sama mendengar dan memerhatikan nama-nama calon yang umumkan. Tetapi kerana beliau juga bertanding di Putrajaya di mana kawasan baru, beliau terpaksa 'absen' majlis penuh bermakna di Machang itu dengan memilih untuk berada di Putrajaya. Husam seperti lebih obses kepada Putrajaya yang merupakan satu kawasan belantara politik untuk diterokai olehnya.Nasib baik ada Putrajaya Husam dapat jadikan ia sebagai alasan.

Walhal untuk berada di Putrajaya ketika nama-nama calon diumumkan bukan satu kemestian buatnya. Putrajaya tidak akan hilang kalau beliau pulang sekejap ke Kelantan dan berada di Machang. Ia tidak menjadi masalan dan membebankannya. Namun kerana ada hambatan dan isbab lain, maka Husam pilih untuk bersendirian di Putrajaya pada malam orang berpesta membahagi calon di Kelantan. Tidak terbayang oleh saya macam mana perasaan dan jiwa Husam ketika majlis pengumuman itu berlangsung sedang beliau juga salah seorang penting PAS Kelantan berada di luar gelanggang.

Husam angkat jempol bersama penyokongnya.
Mereka yang nama-nama disebut oleh Mohd Amar malam itu pasti akan teringat dan berterima kasih kepada Mohd Amar. Mereka berhutang budi dengan Mohd Amar kerana mengumumkan nama mereka sebagai calon. Walaupun setengahnya nama mereka dicadangkan oleh orang lain, tetapi bila ia disebut oleh Mohd Amar, maka Mohd Amarlah yang akan dikenang dan diterimakasihkan. Mungkin orang ramai dibawah pula menganggap calon-calon itu pilihan Mohd Amar dan ditulis oleh Zulkefli Mamat.

Mereka, khususnya yang baru pertama kali bertanding seperti Ku Zaki Ku Hussein (Dabong), Dr Yusnan Yusof (Melor), Nazlan Mohd Hasbullah (Limbongan), Rozi Mohamad (Tendong), Mohamad Abdul Rosul (Bukit Tuku), Mohd Rosli Ismail (Kemuning) dan lain-lain mestilah akan teringat kepada Mohd Amar.

Mereka akan kenang sampai ke mati. Nama mereka diumum oleh Mohd Amar. Signifikennya buat mereka, Mohd Amar adalah pemimpin atau orang yang mereka harus hormati kerana 'memilih' mereka bertanding dalam pilihan raya.

Bagi Mohd Amar pula kesempatan yang diberikan dan diambil beliau mengumumkan nama-nama calon itu merupakan satu markah untuknya. Satu penghormatan dan akan dianggap sebagai isyarat jelas daripada Nik Aziz. Tidak boleh tidak mereka yang nama disebut oleh Mohd Amar akan menerima Mohd Amar sebagai taukeh mereka di masa akan datang. Mohd Amar pula boleh menyebut secara beseloroh 'nama demo kawan yang umum'.

Apa yang berlaku itu tidak merupakan isu dan masalah bagi PAS sebenarnya. Sesiapa yang mengumumkan nama-nama calon tidak berbangkit. Sesiapa sahaja boleh umumkan. Namun kerana dunia politik itu penuh dengan prejudis dan persepsi, menyebabkan apa yang berlaku itu akan menjadi sebutan dan percakapan. Bagi pemerhati pula akan mula membuat congakan dan analisa di atas apa yang berlaku. Politik itu tetap politik di mana dan dalam keadaan apa sekali pun. Orang boleh menganggap apa yang berlaku di Machang malam itu Mohd Amar sedang berlatih untuk jadi ketua?

Sesiapa saja yang layak tidak menjadi masalah. Baik Husam atau Mohd Amar tidak menjadi persoalan. Tetapi yang musykilnya kenapa Husam harus berkorban dan berundur begitu juah semasa pengumuman calon dibuat? Inilah yang kalau dijadikan isu ataupun bahan untuk berfikir apabila menghitung politiking di dalam PAS.

Apakah Husam sudah dapat membaca bahawa Mohd Amar akan jadi tukang mengumumkan calon malam itu dengan menyangka Setiausaha Badan Perhubungan memilih Mohd Amar? Majlis malam itu adalah kepunyaan Badan Perhubungan ertinya Setiausaha Badan Perhubungan Zulkefli Mamat berkuasa ke atasnya. Pengarah majlis malam itu adalah Zulkefli. Bekebetulan Zulkefli Mamat berbiras pula degan Mohd Amar jadi mereka mempunyai hubungan kekeluargaan yang intim berbanding dengan Husam. Jika diadakan undi sulit Zulkefli akan memangkah Mohd Amar berbanding Husam.

Kalau benar begitu wajarlah kalau Husam tidak hadir dan melarakan diri di rantau orang. Kerana kalau dia hadir, tiba-tiba Mohd Amar juga diberikan ruang maka malulah Husam. Di mana Husam hendak meletakkan mukanya. Tetapi saya tidak berfikir begitu, kalau Husam ada di pentas saya kira dia juga akan diberi kesempatan untuk mengumum calon-calon kalau tidak semua pun, separuh berkongsi dengan Mohd Amar. Tidakkah PAS itu sebuah parti yang 'adil madil'? (Madil pulak).

Biarlah saya tinggalkan kisah di malam pengumuman calon yang sedikit ganjil tanpa kehadiran pemimpin PAS masa depan si Husam Musa itu. Kini saya cuba selak pula apa yang berlaku di hari penamaan calon di Putrajaya 20 April lalu. Ramai yang terlepas pandang kepada satu aksi spontan yang amat menyentuh emosi.

Penamaan calon di Putrajaya sungguh meriah. Bumi Putrajaya yang hijau ditambakan lagi dengan kehijauan bendera PAS dan berbagai-bagai peralatan kempen. Walaupun Husam dagang musafir, tetapi dia tidak berseorangan. Ribuan anak-anak Kelantan yang berada di sekitar Kuala Lumpur dan Selangor hadir memberi sokongan moral kepadanya. Mereka berarak mengiring Husam ke pusat penamaan calon penuh ukhwah dan semangat Kelantanis. Pendeknya hari itu Husam tidak merasakan dia keseorangan berada dalam belantara politik Putrajaya yang menjadi kubuh utuh buat UBN.

Kehadiran yang ramai merujakan Husam dan menjadi kehangatan sambutan itu sebagai petanda penerimaan Husam sebagai pemimpin. Terutamanya anak-anak muda sudah menjadikan Husam sebagai ikon. Dia sendiri sudah dapat merasakan di mana dan ke mana dia pada masa akan datang. Husam sudah mula menjadi publik figure peringkat nasional. Melihat kepada sambutan dan gaya Husam tampil bersama orang ramai dengan berbaju gumbang berwarna hijau bersongkok hitam, (ketinggalan samping) ditemani isteri tercinta Rohana Mohamad, sambil melambai-lambai tangan, tidak salah kalau disebut Husam adalah Anwar kedua di Malaysia.

Husam sudah mula mencuri rentak Anwar dan menjadikan dirinya sama popular dengan Anwar khasnya dari kalangan remaja Melayu. Seandai Anwar tiada, tidak syak Husam sudah bersedia untuk mengganti tempat Anwar. Kekosongan yang bakal ditinggalkan Anwar ia akan di isi oleh Husam atau Lim Guan Eng dalam konteks Pakatan Rakyat.

Berada di Putrajaya berdepan dengan Teuku Adnan Teuku Mansor menjadikan Husam seorang hero. Penerokaan beliau ke belantara politik di situ menggambarkan Husam mempunyai pandangan politik yang jauh dan optimisme. Dia melakukan sesuatu yang orang lain tidak berani lakukan. Husam selalu memulakan sesuatu yang tidak masuk akal kemudian akan dikagumi umum sebagai kebijaksanaan dan keistimewaannya.

Siapa yang sedia bertanding di Putrajaya kawasan yang dikirakan A++ buat UBN? Saya yakin tidak siapa berani berbuat begitu. Siapa berani menempah maut di siang hari. Tetapi kenapa Husam sedia menyanggupinya setelah orang lain bertolak-tolak mahu mencari kawasan selamat? Inilah pencelahan  Husam yang dinamik dan perlu dinilai semua orang.

Di sinilah kehebatan Husam dan kepantasan dia membaca menu politik kemudian mengukuhkan bingkai politiknya di masa depan. Ternyata tindakan itu tepat apabila beliau disambut demikian rupa dan keberanian bertanding di Putrajaya dianggap sebagai wira. Husam sendiri saya kira tidak menyangka dia akan diberi penghormatan dan sokongan begitu rupa. Dia benar-benar teruja dan ini memeranjatkan Husam.

Semasa proses penamaan calon saya tidak ada di Putrajaya kerana memilih Gua Musang sebagai pusat penamaan calon untuk diperhatikan. Jadi saya tidak dapat menyaksikan dengan mata kepala sendiri setiap kerenah, lagak, atau mendengaran sorakan dan nyanyian serta takbir untuk memberi semangat kepada Ahmad al Fateh ini. Apa yang dapat saya lihat ialah klik video dan foto still semasa proses itu lewat Facebook.

Meremang dan merinding bulu roma saya apabila melihat jujutan orang ramai khasnya anak-anak muda yang mengiringi Husam ke pusat penamaan calon. Kehangatan di Putarajaya terasa ke dalam pembuluh darah saya. Dan dalam keadaan darah menyiarap itu perasana saya diusik dengan audio-video Husam sedang meletakkan penumbuk ke matanya untuk menahan perasaan dan emosinya. Husam kelihatan sebak dan menangis. Kedutan sedih dimukanya meragut dahan hati saya untuk sama-sama merasai kesayuan yang sedang membelit naraninya.

Sambil menekapkan mata ke audio-video itu saya seakan memberi semangat dan membujuk Husam... "wiraku jangan menanangis, ayuh tabah dan mara mendepani musuh... lupakan segala kekesalan nasib..".  Dalam pada itu perasaan saya terus tertekan. Rasa simpati kepada Husam makin mendalam dan menunjang. Saya tidak tahu apakah orang faham kenapa Husam menangis dan menjadi emosi? Yang jelasnya mata saya 'berbanir' merah melihat wajah Husam.

Saya rasa, saya tidak tersalah anggap dengan Husam yang akhirnya dia boleh menyaman saya? Saya boleh membaca kenapa dia sedih, sebak dan tidak dapat menahankan sendu hari itu. Saya membaca satu persatu aksinya dan membelek pintu kamar jiwanya. Mungkin Husam menangis mengenangkan nasibnya. Mungkin dia berfikir kenapa dihari meletak kerja, mula angkat senajat untuk menebak musuh dia harus berada jauh dari bumi Kelantan. Husam sebagai Husam tidak seharusnya berada di luar gelanggang. Mungkin dia tidak sangka nasib yang menimpa dirinya.

Kalau ikut kelaziman dan keperluan, dia sepatutnya bersama rakan-rakan di Kelantan untuk berdepan dengan Umno. Berdepan dengan Mustapa Mohamed, Awang Adek Hussein dan lain-lain yang sedang 'merenyut' dan 'menghingguk' untuk meruntuhkan kerajaan PAS Kelantan.  Dia sepatutnya berdiri sama tegak dan atas barisan sama untuk berdada dengan Umno. Saat Umno mendakwa mereka kuat dan ingin merobekkan kubu PAS, dia terkanjal ke luar. Kenapa? Inilah yang menyebabkan Husam meritih dan menangis kekesalan?

Dia mengerti perjuangan berada di mana-mana sahaja. Perjuangan boleh dilancar dari luar Kota Bharu. Tetapi sebagai orang yang telah 10 tahun lebih membina Kelantan dan membuat landskap baru dengan pelbagai idea dan pembangunan fizikal dan material hasil dari krativitifnya, adalah ganjil kalau dia tidak ada sama untuk mempertahankannya.

Mungkin di kejauhan dan keterasingan itu Husam merasakan dia seperti tidak diingini? Merasakan seperti dia tidak diperlukan dan tindakan itu menjadikan apa yang beliau lakukan selama ini tidak dikenang. Orang terlupa kepada jasa dan baktinya. Memejam mata kepada sumbanganya selama ini. Semua itu ditindih dan ditimbus kebencian tidak berasas. Mungkin itu menyebabkan dia menangis dalam diam dalam hiru pikuk orang memberi sokongan kepadanya.

Realiti politik di Kelantan tidak boleh menafikan yang ada usaha untuk meminggirkan Husam. Pelbagai cerita dan alasan direka untuk menghalalkan tindakan mengnyahkan Husam dari persada siasah Cik Siti Wan Kembang. Cerita-cerita tidak masuk akal terus dibualkan bagi menjustifikasikan kenapa Husam tidak bertanding di Kubang Kerian, tetapi bertanding di Putrajaya. Usaha ini sudah lama. Usaha ini adalah pengkhianatan senyap sesama sendiri.

Kebetulan Husam pula bukan seorang peminta, perayu dan tetap ego dengan kediriannya, beliau tidak pedulikan itu. Pengasingan dan 'penohokkan' beliau ke luar - Putrajaya itu diterima dengan penuh terbuka. Kebencian itu disambut dengan melakukan sesuatu yang menakjubkan. Husam seboleh-bolehnya hendak menunjukkan dia gentlemen dalam perjuangan dan seorang yang akur kepada keputusan jemaah. Dia tahu dia boleh meminta dan mendesak atas kapasitinya sebagai Naib Presiden PAS dan Timbalan Pesuruhjaya II, tetapi kerana dia nampak begitu banyak tangan yang mengepal ke arahnya, dan nawaitu hendak menyingkirkan serius maka dia pasrah. Dia bertawakal kepada Allah.

Husam mengambil tanggungjawab memikul apa saja beban perjuangan. Husam mungkin tahu dia akan kalah di Putrajaya, tetapi dia juga tahu kekalahan bukan menamatkan segalanya. Yang menjadi hero bukan saja seseorang laskar itu pulang membawa kemenangan. Yang menjadi hero juga ialah laskalah yang kalah di dalam kebenaran. Perlawanan Husam di Putrajaya adalah satu perintah dirinya, satu isyarat buatnya dan satu sindiran buat orang-orang yang mengerti.

Tidak mengapa sahabatku, mara terus mara, berjuanglah sesuci hati. Seribu membenci sejuta menyanyangi kita asalkan kita benar dan jujur ikhlas. Kemenangan itu telah dijamin oleh Allah ia berada dalam genggaman orang-orang beriman dan betakqa. Usah menangis dan sebak lagi. Kesatlah air mata mu, sapu dan hapuslah dukalara...hadaplah musuh dengan keberanian yang jantan, dengan kesedaran dan keinsafan, bahawa kemenangan itu tercetak dari sebuah keyakinan hakiki. Musuh kita bukan di dalam selimut tetapi musuh kita ialah pengkhianat di laur gebal kehidupan seluruhnya. Selamat sahabat! [wm.kl.9:30 am 26/04/13]

10 comments:

Ysyarmila said...

hmm sedih la pula...sbg anak kelantan yg di perantauan..hormat dan bangga kpd dato husam tidak berbelah bagi...tidak dinama perjuangan kalau tiada onak dan duri dan pengorbanan...saya yakin dato husam akan berjaya malah beliau ada tokoh menjadi PM pada masa akan dtg...

msyariblogspot said...

Ambo nak tengok mso dan husam bersalam diatas pentas

Pak Zawi said...

Bagi saya Husam Musa adalah satu2nya ahli politik yang amat menyerlah. Sekarang dia telah berada dipersada politik tanah air dan sekiranya menang dan PR menduduki Putrajaya, Husam patut diberi kedudukan sebagai Menteri Kanan mewakili Kelantan dalam Kerajaan baru. Kini kemungkinan dia menang adalah amat besar. Bagi politik peringkat negeri, perubahan landskap dimana PAS menjadi pembangkang pula mungkin akan menjadi satu perkara yang baik untuk membawa kesedaran bahawa kuasa politik bukannya satu perkara yang kekal. Justeru mereka akan lebih berhati2 dalam memilih calon dalam PRU akan datang.

Muneeb said...

husam...jika dia kalah dputrajaya...xbermakna karier dia lenyap dari persada politik malaysia...
ideanya bernas...siapa kata kalah ...kariernya terkubur...mahathir pernah kalah dengan yusof rawa...husam prnah kalah perebutan timb presiden pas...tetapi dia istiqomah dalam perjuangan...mungkin sahaja dia menangis kerana memikirkan ibunya d kelantan sdang tenat

Unknown said...

Saya tidak melihat satu pengkhianatan baginya..malah satu kepercayaan..pemimpin yg ulung adalah yg berani menyahut cabaran bukannya memilih utk bermain cara selamat..saidina ali kwj dan hamzah pernah memulakan prtempuran satu lawan satu dgn pemimpin ulung musyrikin spt utbah bin rabiah sebelum perang badar dimulakan...semoga beliau adalah alfateh zaman ini...

Cikgu Aisal said...

amba salute ko dato husam.pemimpin berkarisma. berani membuka pintu kemenangan. bakal calon mb kel.truskan perjuangan.doa seluruh pejuang bersama dato

Unknown said...

Selamat maju jaya dato husam

razali said...

Saya orang Selangor dan salah seorang pengkagum Sdra Huzam. Benar MSO, beliau memiliki ciri-ciri Anwar...berkarisma, berani , berkeyakinan ..bla bla bla..Bravo Huzam. Tawan Putra Jaya untuk PR.

Airperigi said...

Pemimpin Pas Kelantan yang ada sekarang perlu diganti jika mahu PAS berkembang pesat dan diterima oleh rakyat. Sikap berpuak-puak tersangat jelas.

Apa yang saya nampak, selagi pemimpin sekarang dikekalkan, rakyat Kelantan yang sokong UMNO tidak akan berubah untuk sokong PAS. Bagi saya yang berada di Kelantan sekarang, saya akui tidak ada bezanya antara pemimpin UMNO berbanding pemimpin PAS, kecuali Tok Guru & Dato' Husam.

Unknown said...

Amat bersetuju dgn saudara.Bukan cakap besar tapi hampir separuh Yb2 PAS ambo kenal........kalau jumpa demo boleh storylah guuu