Friday, April 5, 2013

Panji Parti Politik Sudah Mulai Menghiasi Jalan di Kelantan Darulnaim

TERSAMBAR MATA                                                                                                         

Suasana pilihan raya yang menerawangi setiap ruang dan celah di negeri Kelantan yang dipenuhi dengan panji-panji parti politik sejak beberapa bulan dulu lagi kini semakin meriah. Parti-parti telah mula menaikan panji parti masing-masing di segenap penjuru dan ruang jalan raya yang ada.

Hampir sepanjang jalan-jalan utama di Kelantan sudah dipasang dan dihiasi bendera parti politik dan juga papan iklan gergasi yang mempamirkan kehebatan masing-masing. Suasana berpilihan raya ini dapat dilihat sebaik kita memasuki sempadan Kelantan di Merapoh, Pahang hinggalah ke Gua Musang dan semua bandar-bandar lain Kuala Krai, Machang, Tanah Merah, Koa Bharu dan lain.


Keadaan ini dipercayai akan bertambah panas dan meriah lagi sebaik saja SPR mengumumkan hari penamaan calon dan hari mengundi. Biasanya parti politik akan memaksimuskan pemasangan panji, banner ataupun apa juga bahan kempen setelah dua atau tiga hari calon-calon dilekatkan atau diistyharkan. 

Jambatan Sultan Yahaya Petra ditawan panji PAS.
Panji PAS dan BN dipasang di sepanjang jalan di Machang.
Banner PAS dan banner Umno di tebeng di flyover di KB.
Panji BN dan PAS terus bersaing.
Banner milik PKR di Tendong dicaing-caingkan.
Panji PAS menawan sebuah jalan raya di Pasir Mas.
Panji kedua-dua parti kelayuan.
Jambatan ini ditawan panji BN.
Papan iklan ini dibuang dikawasan terlarang.
 [kb.kel 9:38 pm 05/04/13]

6 comments:

Unknown said...

Kelantan perlukan perubahan demi pembangunan dan rakyatnya.Dalam tempoh lebih 20 thn Pas memerintah ternyata Kelantan ketinggalan dlm segala aspek pembangunan dan pemodenan.Justeru PRU kali inilah peluang bg rakyat Kelantan utk merubahnya demi masa depan anakcucu mereka.

Unknown said...

Salam Tuan MSO. Nabi SAW ambil masa 23 tahun utk tarbiah para sahabat di Mekah/Madina lengkap dari segi tauhid/syariah dll. Saya kira Tok Guru juga sudah mempunyai tempoh masa yg sama utk didik sekurang-kurangnya para pemimpin pelapis disana. Jika para sahabat seperti Abu bakar RA, Umar RA dll memperluaskan lagi muamalah Islam selepas ketiadaan Rasulullah, maka sudah sampai masa peluang yg sama perlu diberi kpd para pemimpin pelapis.

Unknown said...

Kita di Malaysia masih lagi mengamalkan politik purba; 'either you are with us, or you are with them'.

Saya percaya di negeri Sasketchewan, di Burgundy dan di Arkansas sukar utk kita mendengar ugutan yg berpakaian seumpama janji; " kalau nak maju, nak kan pembangunan, undilah kami."

Bukankah t/jawab bapa utk memberi nafkah dan tanggungan utk ahli keluarganya?

Unknown said...

Sebagai seorg Islam matalamt hidup kita untuk menuju akhirat. Sepjg pemerintah PAS disini matalamat itu telah dilaksanakan dgn terbaik dan memberi jamin kepada anak cucu kita dimasa akan dtg, Insy Allah. Teruskan menyokong PAS.ws

abu aizad said...

Saudara Zelan, bagi saya, yang perlu ditukar adalah pemerintah di Putrajaya. Kerana selagi yang memegang Putrajaya itu UBN, Kelantan akan tetap tertinggal, waima rakyat Kelantan memilih UBN sebagai kerajaan dan Dato Mustapa sebagai MB.
Lihat sahaja 2 jiran terdekat Kelantan, apa sangat kemajuan yang boleh dibanggakan selama 50+ UBN berkuasa di Terengganu dan Pahang? Saya lihat, UBN mengamalkan bukan sahaja diskriminasi politik, tetapi juga diskriminasi geografi di mana Pantai Timur seolah terus dibiar ketinggalan berbanding Pantai Barat dan Johor. Paling ketara di'diskriminasi' adalah Kelantan. Cuba lihat Selangor, walaupun diperintah oleh PR, projek mega masih dijalankan.

Unknown said...

saya org terengganu dlm mukim manir daerah kuala terengganu...jika soal pembangunan jd kayu ukur untuk tukar kerajaan maka wajar kerajaan terengganu di tukar kerana jika compare terengganu dgn kelantan lebih bnyak shopping complex dan hotel mewah berada di kota bharu berbanding kuala terengganu...dgn duit royalti dan sekarang wang ehsan terengganu masih ketinggalan...