Friday, April 5, 2013

Khairy Seakan Terbau Yang Beliau Tidak Dicalonkan

SESUDAH SUBUH                                                                                                           

Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin Abu Bakar nampaknya semakin terasa dan dapat membaca 'kilau didalam kilat' mengenai dirinya di dalam pilihan ke-13 ini. Beliau seperti sudah terbau apa yang akan berlaku terhadap dirinya.

Khairy telah memberi nasihat dan amanat berguna kepada anak buahnya agar tidak merajuk dan terus bekerja untuk menjamin kemenangan parti walaupun tidak dicalonkan. Sambil menasihati mana-mana kawan yang mungkin tidak akan dicalonkan, beliau juga turut memberi peringatan kepada dirinya sendiri agar tidak kecewa.

Apakah nasihat atau gambaran itu boleh dikatakan Khairy sudah merasakan dia tidak akan diturunkan oleh partinya untuk mempertahankan kerusi Rembau? Khairy seperti telah mengambil tindakan 'berundur' sebelum orang mengundurkan dirinya.

Lama sebelum ini Khairy sudah pun membayangkan dia tidak berminat untuk mempertahankan kerusinya. Tanpa memberi tahu kenapa orang dapat menyuluh sebabnya kerana beliau didiskriminasikan oleh Najib Razak di dalam kabinet. Khairy menjadi ketua pemuda yang hina di dalam Umno kerana dinafikan hak-hak atau pun keistimewaan yang ada kepada pemegang jawatan itu seperti mana lazimnya.

Najib tidak melantiknya memegang apa-apa jawatan dalam kerajaan seperti mana sepatutnya. Usahkan menteri timbalan menteri pun tidak. Apa lagi memalukan dan ini juga menyebabkan menantu bekas PM itu bertarung dengan dirinya sendiri apabila timbalannya diberikan jawatan menteri, tetapi beliau tidak.

Itu tidak mengapa lagi, yang paling senak kepadanya ialah apabila orang yang kalah dengannya, diberikan jawatan, juga timbalan menteri. Ini adalah satu penghinaan. Namun Khairy dapat bersabar sehingga genap lima tahun menanggung risiko jiwa itu, memakan hati berulamkan jantung. Ini satu kejayaan buatnya.

Walaupun begitu Khairy dapat menahan perasaan dan terus berkhidmat sebagai seorang ketua pemuda seperti biasa. Khairy tidak menunjukkan dia kecewa dan melakukan protes. Beliau tidak mengajar atau menyuruh anak buahnya dalam pemuda membuat desakan membela dirinya.

Tribulasi dan takdir itu secara tidak langsung menjadikan Khairy lulus sebagai seorang politician yang jujur dan ikhlas dan meletakkan dirinya sebagai pejuang parti sebenarnya. Beliau terus bangkit dengan idea, pandangan-pandangan bernas serta pembelaan kepada parti dengan tuntas apabila parti diserang oleh oposisi.

Beliau tidak mengharapkan balasan di atas apa yang beliaulakukan. Tetapi hukum kerma tidak berpihak kepadanya. Jasa dan sikap profesional yang ditunjuknya tidak juga dipedulikan Najib. Najib tidak tahu menggunakan kepandaian Khairy dan juga tidak reti bagaimana untuk menjadikan Khairy sebagai pemangkin politik dirinya.

Kenapa? Tiada sebab lain melainkan kerana Najib akur kepada Mahathir Mohamad yang berdendam dengan Kahiry kerana telah mengalahkan anaknya Mukhriz. Mahathir menggunakan alasan Khairy rasuah atau menang dengan rasuah bagi menolak hakikat kekalahan anaknya. Orang yang menjadi penghalang atau memisahkan antara pemuda dengan Najib ialah Mahathir.

Sehebat-hebat manusia berlawanan dengan diri dan perasaanya selama mana sangat boleh dilakukan. Jadi apabila Khairy membayangkan dia tidak berminat untuk bertanding ada dua kemungkinan akan berlaku; beliau digugurkan atau beliau sendiri akan menggugurkan dirinya. Dari sudut atau normal orang politik mereka tidak akan mengggugurkan dirinya melainkan akan digugurkan.

Jadi apabila Khairy sudah berbau dia tidak dicalonkan sebab itulah dia membayangkan sesuatu yang bakal menyedihkan dirinya. Tetapi nampaknya dia gentlemen. Kalau Khairy digugurkan dan tidak diberikan kerusi untuk bertanding, nasib Khairy sama seperti nasib lawannya dalam pilihan raya ke-12 lalu Badrul Hisham Shahrin atau che'GuBard yang juga kini sedang memakan hati berulamkan jantung, tetapi terus menjadikan dirinya sebagai lilin membakar diri demi mencerahkan parti.

Harap-harap kalau Khairy tidak dicalonkan dia juga akan menjadi lilin yang terus membakar diri untuk memberi pencerahan kepada partinya. [kb, kel.7:42 am 05/04/13]
Post a Comment