Thursday, August 26, 2010

Ulasan Berita

Sekali Lagi Rakyat Kelantan Cipta Sejarah

HARI ini Mahkamah Persekutuan telah mengekalkan keputusan Mahkamah Tinggi Kota Bharu mengarah supaya Felda membayar ganti rungi sebanyak RM11 juta kepada 554 orang peneroka Felda Kemahang, Tanah Merah Kelantan.

Arahan itu muktamad dan ini bermakna Felda tidak ada ruang lagi untuk mengelak bagi tidak membayar ganti rugi berkenaan. Dengan arahan mahkamah itu ini bermakna sah bahawa Felda telah menipu dan menganiaya 554 orang peneroka berkenaan.

Setiap orang peneroka akan menerima bayaran sebanyak RM25,000 hingga RM35,000. (Banyak tu?) Mereka terpaksa tunggu selama lebih 10 tahun bagi mendapat hak mereka yang disonglap oleh Felda.

Mungkin peneroka berkenaan tidak lagi berhajat kepada wang berkenaan, dan ada setengahnya sudah meninggal dunia. (Abang sepupu saya yang juga peneroka awal di situ telah meninggal dunia dua tahun lepas. Selain beliau saya ada tiga lagi sepupu dan empat bapa tiga pupu).

Keputusan Mahkamah Persekutuan itu memalukan Felda berkenaan. Sebuah agensi kerajaan yang disanjung dan dipuja untuk membangun dan merubah nasib orang mikisn, tetapi didapati menipu para peneroka. Felda secara rakus telah memakan harga titik peluh peneroka.

Sepatutnya para pegawai Felad Kemahang memohon kemaafan kepada para peneroka atas kejadian itu. Kalau pengurusnya sudah meninggal dunia tetapi pengurus yang masih hidup harus menjadi galang ganti. Kalau boleh menteri bertanggunjawab terhadap Felda, Mat Maslan juga perlu memohon maaf atas apa yang berlaku sebagai mewakili anak pencetus idea menuduhkan lembaga berkenaan. Kalau Tun Razak masih hidup tentunya dia merasa malu dengan apa yang berlaku itu.

Apa yang berlaku itu satu pengajaran kepada Felda. Sudah tentu ia akan menjadi percedent kepada peneroka lain untuk mengambil tindakan yang sama. Baru-baru peneroka Felda Serting, Negeri Sembilan mengemukakan saman di mahkamah di Seremban. Rasanya selepas ini akan banyak lagi peneroka di tanah-tanah rancangan di seluruh negara akan mengambil tindakan yang sama. Ha... jaga Mat... jaga.

Bukan itu saja agensi kerajaan lain juga akan mengambil tindakan sama. Era kini eza agensi kerajaan mengambil tindakan ke atas kerajaan. Semua ini kerana penyelewengan, salah guna kuasa sudah tidak terbendung lagi.

Kemenangan dan kejayaan peneroka Felda Kemahang ini juga satu sejarah dan kemenangan kepada rakyat Kelantan. Ia sekali lagi membuktikan kehebatan dan keberanian orang Kelantan. Inilah kes pertama membabitkan peneroka dengan pengurus Felda. Hanya orang Kelantan saja yang berani menyaman Felda.

Syabas kepada peneroka Felda Kemahang Kelantan dan tahniah juga kepada dua orang peguamnya, Wan Rohimi Wan Daud dan Yusfarizal Yusuff atas kejayaan itu. Mungkin sudah lama peneroka ingin menyaman Felda tetapi tidak ada peguam yang berani dan sanggup berdepan dengan Felda yang dikawal oleh kerajaan. Sekali lagi syabas kepada semua pihak terlibat dalam kes saman berkenaan. Arhh... macam mana Mat Maslan... [wm.kl. 3:00 pm 26/08/10]

5 comments:

Rillink said...

Assalam Tuan Mso.
Syabas dan tahniah kepada orang felda kelantan yang berani kerana benar tak macam orang felda johor yang penakut kerana benar.

Hishamuddin said...

salam pok mso..

Yang lucu si yusuf nor ckp felda kalah sebab peguam tak hadir. Nakal sgguh alasannya. Saman berjuta2 peguam tak hadir. Berani btol peguam tu tak hadir ye. Macam la peguam tu tak tahu risikonye. Agaknya alasan di di reka masa baru bangun tido nak sahur kot. Tengah mamai lagi tuh..

Arhh... macam mana Mat Maslan...???

Mat Maslan: "Dok guane laa..bayar je la 11juta tu. Bukannya pitih ambo pung..Peneroka bknnya cerdik pun. Dapat 25K sorang je selepas 10 tahun menunggu. 1 tahun 2.5K jer.."

Nor Azman bin Sukerman said...

Assalamu alaikum tuan. Selama ni apa pun yang dikata oleh pengkritik FELDA dikatakan bernat jahat., memburukkan FELDA, mengganggu keharmonian FELDA dan memfitnah FELDA. Nah, semalam terbukti secara undang-undang dakwaan pekritik FELDA benar belaka. Nampak gaya ada harapan Suara Keadilan menyaman balik FELDA selepas ni, 200 juta tu.

Pokoknya, Pengurusan FELDA orang Melayu, penerokanya Melayu, jadi, Melayu tipu Melayu. FELCRA macam mana?

anafakir said...

Rakyat Kelate berani sejak dahulu lagi.Bukan cakap saja tetapi berani membuktikan apa yg mereka cakapkan itu.Rakyat negeri lain ada berani tukar kerajaan negeri beberapa kali?hampehhhh..penakut tahap maksima.Tgk,sejak bersilih ganti kerajaan memerintah di Kelate,barulah hari ni rakyat negeri ada sedikit berani utk mengikut rentak rakyat Kelantan..rakyat Johor bila lagi?Pemberi rezeki utk kita ialah ALLAH bukan parti politik...jgn syirik.

Ordinary Superhero said...

Sdr MSO dan Sdr Hishamuddin, alasan FELDA kalah kerana peguam yang mewakili FELDA tidak hadir adalah betul. Pihak peneroka telah menang kes secara 'judgment in default' pada peringkat Mahkamah Tinggi di KB. Ia pernah dilapurkan di dalam akhbar bahasa Inggeris semasa kes pertama kali diputuskan di KB.

Kpd Sdr MSO, mungkin boleh siasat firma guaman manakah yg terlibat dan berapa banyak kes FELDA yang dikendalikannya....