Sunday, August 7, 2011

Bingkas Penjenguk

Isu Kristianisasi Bukan Baru

PAGI ini saya menerima satu email dari penjenguk setia (saya kira) blog Merah Tinta. Penjenguk ini terpanggil untuk memberi pandangan berhubung isu yang kini dalam pemerhatian umum – isu serbuan gereja oleh Jais.

Saya memahami apa yang hendak disampaikan oleh penjenguk ini. Ianya pengalaman yang cukup menyedihkan dihadpai beliau dalam usaha menjaga akidah umat Islam dan juga pengalaman merasai bagaimana kegiatan Kristianisasi di Sabah.

Sebenarnya bukan saja penjenguk ini mempunyai pengalaman merasai sendiri bagaimana dakwah Kristian berlaku dalam negara ini. Lama sebelum ini sekitar akhir tahun 1980-an saya telah mendedah dan membongkarkan kegiatan ini menerusi akhbar Mingguan Islam - ditarik permit tahun 1988.

Pendedahan itu tidak disenangi oleh Perdana Menteri ketika itu. PM itu membuat kenyataan sebagai membalas pendedahan saya di dalam akhbar itu dengan mengatakan pada tahun itu hanya terdapat tujuh orang saja yang memohon untuk menukarkan nama kerana mereka bertukar agama. Saya masih ingat pendedahan itu dibuat semasa PM itu mengadakan lawatan kerja ke Pahang.

Angka yang saya perolehi untuk membuat pendedahan ketika itu diambil dari berbagai sumber. Salah satu ialah dari iklan pengistyharan oleh mereka yang ingin menukar nama kerana mereka bukan beragama Islam lagi di dalam The Star. Iklan pengistyharan seperti itu kini sudah tidak dibenarkan lagi.

Cabaran dalam memperjuangkan agama memang hebat. Tidak mudah untuk membenteras gejala ini kerana tiada kerjasama dan tindakan tegas oleh agensi dan pihak berkuasa kerajaan. Perlembagaan dan undang-undang kita yang dibentuk dari semangat sekular juga memayahkan lagi tindakan ini.

Apa yang diluah dan dibimbangi oleh penjenguk itu saya sangat terasa dan itulah hakikatnya.

Kita yang berusaha membendungnya akan dilihat sebagai serong termasuk dituduh melanggar hak asasi manusia dan anti kebebasan beragama yang dibenarkan perlembagaan. Selain itu ada juga ancaman yang datang langsung kepada kita. Saya sendiri sewaktu mendedahkan gejala itu pernah dihantar Al-Kitab (Bible) di dalam Bahasa Melayu ke pejabat. Bible itu dikeluarkan oleh The Bible Society of Singapore, Malaysia & Brunei 1987. Saya faham mesej dengan pengiriman Bible itu.

Tetapi itu bukan boleh mengurangkan kewajiban dan tanggungjawab menjaga akidah umat Islam. Mungkin kerana saya tidak terbelenggu dalam arina politik maka kekecamukan tidak seperti mana berlaku hari ini. Semua itu ditangani dengan bijaksana dan berhemah.

Apa yang hendak ditegaskan di sini kebimbangan seperti mana diluahkan penjenguk itu dan orang Islam lain yang mencintai agamanya memang berlaku. Pengakuan pihak Kristian kononya mereka tidak mengambil kesempatan dari badan-badan kebajikan (sosial) untuk menyebarkan agama mereka tidak mudah untuk dipercayai. Semua pihak perlu mengawasi terutamanya pihak berkuasa kerajaan.

Saya turunkan di bawah ini rintihan dan rasa sedih penjenguk setia itu terhadap isu berkenaan. Mudah-mudahan apa yang dicatat itu dapat dijadikan iktibar kepada kita semua. Kepada pengirim diucapkan berbanyak terima kasih semoga saudara diberkati Allah. [wm.kl.2:50 pm 07/08/11]

Assalamualaikum wbt..Semoga Abg Ti sentiasa dirahmati Allah SWT.

Saya ingin memberi sedikit respon dan input mengenai isu geledah gereja di Damansara oleh JAIS.

Isu ini cukup panas dan menggusarkan semua pemimpin PR hatta penyokongnya. Pemimpin PAS sudah semestinya panas punggung. Mereka nak salahkan Hassan Ali (kemungkinan dia betul) takut orang-orang Islam menjauhi PAS, nak sokong JAIS takut komponen dalam PR melenting.

Pemimpin DAP pula mesti terloncat-loncat. Mestilah ia tidak akan menyokong justifikasi JAIS:bukan apa takut org2 cina dan pengikut Kristian menjauhi DAP dan beranggapan DAP diperkudakan PAS.

Abg Ti,

Sememangnya pendakwah2 Kristian aktif menyebarkan kristian. Pengalaman saya
mengajar di Sabah selama 5 tahun membenarkan perkara ini. Gejala murtad (muallaf) di sana semudah ABC, malah mereka tanpa gerun mengakui mereka pernah menjadi Islam khususnya sewaktu zaman Tun Mustapha.

Satu kes pernah terjadi kepada saya sendiri: Seorang pelajar tahun 1 mengatakan dia Muslim. Kawan-kawan dia kata dia memang kristian. Saya tengok rekod salinan Surat Beranak memang budak itu Islam. Maka saya ajar sampailah budak tu masuk tahun 2. Satu hari budak tu jumpa saya seraya berkata: Ustaz, saya silap, saya sebenarnya Kristian:Aduh, macam nak luruh jantung saya! "Nenek saya tidak mahu pelihara saya jika saya jadi Muslim", tambahnya.

Saya siasat lagi, rupa-rupanya ibu budak ini memang Muslim, dia dipelihara oleh neneknya yang murtad. Kini budak itu berada dalam tahun 4.Saya ada mengadu perkara ini kpd pihak pentadbiran sekolah, namun tiada tindakan diambil.

Seorang pelajar tahun 1 yang terang-terang Muslim mengikut surat beranak tidak mahu mengkiuti M.Pelajaran Agama Islam.Dia mengatakan dia Kristian dan selalu pergi ke gereja.Setelah saya siasat, budak ini tinggal dengan neneknya yg kristian. Ibunya muallaf tinggal di tempat lain.(Mengikut cerita budak ini, ibunya mahu dia jadi Kristian).Saya laporkan kes ini kepada pihak sekolah,sekali lagi pihak sekolah berdiam diri.
(Sebenarnya banyak kes seperti ini berlaku khususnya dikawasan pedalaman)

Saya musykil kenapa pihak berkuasa di sana (JHEAINS dan JAKIM) berdiam diri, sedangkan perkara seperti ini berada dalam pengetahuan mereka.

Longgokan pendakwah Kristian dari Eropah dan Korea yang berkeliaran di kampung2, dipulau2 di Sabah bukan lagi perkara rahsia.Mereka ziarah ke rumah2 orang Islam yang dhaif dan mula berdakwah.

Saya hairan dengan pihak berkuasa di sana( JHEAINS, polis dan ahli politik:BN) yang hanya berdiam diri melihat perkara ini. Tapi saya tidak pasti samada Sabah mempunyai enakmen seperti JAIS ataupun tidak.

Isu Hassan Ali yang menyokong JAIS sudah tentu akan jadi buah tanglung bagi UMNO dan medianya membelasah dan melagakan PAS dan DAP apatah lagi tatkala BN sdg menghadapi krisis keyakinan rakyat. Zul Kulim, Silentia Gila dan prof2 kangkung mesti melalak di akhbar selepas ini.

Abg Ti boleh menggunakan info yang saya ceritakan di atas untuk membalas hujjah dan mendedahkan kebobrokan pemimpin BN (UMNO) Sabah yang kononya membela JAIS, tapi buat pekak badak menangani kes yang lebih parah di Sabah.

Akhir sekali saya berdoa semoga Allah mengurniakan idea untuk menulis dan memberi pandangan kepada Abg Ti dalam merungkai masalah terbaru ini.Kepada pemimpin PAS sama-sama kita doakan semoga membuat keputusan yang bijak ibarat menarik rambut dalam tepung: rambut tidak putus, tepung tidak berselerak.

Wallah hu a'alam.

1 comment:

Anonymous said...

assalamualaikum tuan pengarang yg di hormati,tuam dah lama melalui kehidupan ini ,tentu tuam masih lagi ingat bagaimana pendekatan yg dilakukan olej jemaah al-arqam suatu ketika dulu di pendalaman sabah yg banyak dihalangi sendiri jabatan agama islan negeri sabah suatu ketika dulu,kita sering menyalahi musuh dalam hal seperti ini,sedang kan kita sendiri tidak melakukan apa-apa usaha mendekatkan golongan ini kepada Islam.