Friday, December 26, 2014

Azmin bawa duit RM1 juta untuk banjir Kelantan

KELETAH BANJIR                                                                                            

Ketibaan Azmin di Kelantan disambut Mohd Amar.
Alhamdullilah MB Selangor Mohamed Azmin Ali telah menunaikan apa yang dijanjikan untuk membantu masa banjir di Kelantan apabila hari ini kerajaan Selangor telah menghulurkan bantuan kewangan RM1 juta manakala RM100,000 untuk negeri-negeri Terengganu, Pahang dan Perak yang juga mengadapi musibah banjir.

Peruntukan RM1 juta itu adalah komitmen Azmin dan sebagai tanda solidiriti kerajaan Pakatan Rakyat Selangor itu negari "sekutunya" Kelantan. Dua hari lepas Naib Presiden Pas Husam Musa membuat rayuan peribadi kepada Azmin agar memerhati dan menghulurkan bantuan kepada Kelantan yang nazak ditimpa banjir.


Mungkin kalau keperluan dan persediaan mencukupi di Kelantan Husam tidak akan membuka mulut membantu ehsan Azmin dan juga kerajaan Pulau Pinang. Dalam pada itu kerajaan Pulau Pinang juga menerusi Lim Kit Siang akan menghulurkan bantuan kepada Kelantan menerusi Yayasan Hijrah yang ditubuhkan oleh Husam Musa.

Kerajaan Pulau Pinang atau Lim Kit Siang tidak menjanjikan untuk memberi saluran menerusi kerajaan Kelantan mungkin akibat perkembangan tidak baik antara DAP dengan Pas waktu ini bersabit cadangan Pas untuk melaksanakan hukum hudud yang tidak disenangi DAP.

Seharusnya DAP tidak mengambil kira pertentangan itu untuk membantu Kelantan. Yang mungkin berdosa dengan DAP atau kurang asam ialah sesetengah pemimpin Pas bukannya rakyat Kelantan. Namun apabila bantuan disalurkan menerusi Adun Salor ia sesuatu yang patut disyukuri sedalam-dalamnya.

Dalam pada itu Husam yang dihubungi Azmin selepas Subuh pagi tadi mencadangkan agar peruntukan sebanyak RM1 juta itu disalurkan menerusi Tabung Serambi Makkah. Kerajaan Kelantan sebelum ini telah meguar-uarkan orang ramai menyumbang untuk membantu mangsa banjir menerusi Tabung Serambi Makkah. Elok juga kalau dikeluarkan kenyataan sudah berapa juta yang dipunggut oleh tabung berkenaan.

Azmin serah chek RM1 juta diterima TMB Kelantan.
Berbalik kepada kemurahan MB Selangor menghulurkan derma itu disinilah menunjukkan keperihatinan Azmin dalam membantu rakyat. Tagline "Rakyat Diperluikan" dipakai Azmin benar-benar dipraktikan dan ia terhimbau ke Kelantan.

Dalam menghadapi kegawatan bencana banjir di Kelantan elok juga kalau negeri-negeri lain dibawah tadbiran UBN mengikuti jejak Selangor. Kerajaan Johor, Melaka, Negeri Sembilan, Sabah, Sarawak yang tidak terlibat dengan banjir elok memberi sumbangan bagi meringankan mangsa banjir di negeri-negeri ditimpa banjir seperti Kelantan, Terengganu, Perak dan Pahang.

Azmin diberitakan sudah pun berada di Kelantan dan beliau akan berada di negeri malang itu dua hari untuk meninajau ke kawasan banjir dan menziarahi mangsa-mangsa banjir. Ketibaan Azmin di lapangan terbang disambut penuh takzim hormat oleh TBM Kelantan Mohd Amar Nik Abdullah yang juga ketika itu baru selepas berjumpa dengan Muhyiddin Yassin. Berapa Muhyiddin sumbangkan untuk Kelantan, tidak ada rekod.

Dalam perkembangan lain pujian perlu diberikan bukan sahaja atas kemurahan Azmin tetapi juga orang yang berusaha dan berikhtiar untuk membantu Kelantan. Walaupun pemberian RM1 juta itu adalah komitmen Azmin dan kerajaan Selangor ia sedikit sebanyak hasil bantuan Husam Musa.

Persoalan kini timbul apakah peranan pemimpin Pas dan kerajaan Kelantan lain untuk membantu mangsa banjir. Apakah dengan hanya membuka bilik gerakan banjir 24 jam ia sudah mencukupi. MB, TMB dan para Exco dan seluruh wakil rakyat Adun dan Parlimen perlu berganding bahu, berikhtiar untuk membantu mangsa banjir. Sehingga ini tidak ada aktiviti vokal mana-mana wakil rakyat untuk mengatasi masalah timbul dari bencana itu.

Gunakah keistimewaan masing-masing untuk membantu negeri Kelantan. Mereka yang sebelum ini menjadi kaya raya apabila memperolehi lombong biji besi, emas dan kawasan balak elok berkorban mensedekah sejuta dua kepada Tabung Serambi Makkah untuk disalurkan kepada mangsa banjir yang sangat memerlukan. Ramai ahli politik di Kelantan mendapat ksenangan dan kekayaan yang dianugerakna kepada mereka.

Jangan sahaja asyik tambah bini beli kereta baru atau kondominium di ibu kota dengan hasil jual balak, jual estet kepunyaan kerajaan negeri atau pun mendapat keuntungan menganjur eskpo dan sebagainya itu, tetapi dermalah untuk membantu mangsa banjir. Banjir menguji apakah orang-orang ini bakhil atau pun murah.

Sekali lagi diucapkan terima kasih kepada MB Selangor Minali dan kerajaan Selangor di atas keprihatinan membantu Kelantan. Dan terima kasih juga kepada Husam yang berusaha keras untuk membantu meringankan beban mangsa banjir di Kelantan dengan kesendiriannya. Terbaru seorang dermawan juga telah memberi tahu Husam akan mnyediakan helikopter untuk menghantar bekalan kepada mangsa banjir. [wm.kl.12:39 pm 26/12/14]

No comments: