Tuesday, April 29, 2008

Susupan Pagi

Ahli Parlimen Pembangkang Tidak Berpecah

KELEBIHAN sebanyak 17 undi yang diraih oleh ahli Parlimen Santubung, Wan Junaidi Tuanku Jaafar, Sarawak dalam pemilihan sebagai Timbalan Yang Diperetua Dewa Rakyat semalam disambut kegembiraan oleh parti memerintah BN dan dijadikan indikator kononnya pembangkang mulai retak.

Kelebihan undi Wan Junaidi itu berbanding dengan seorang lagi calon Roland Kiandee (Beluran) yang memperolehi 140 undi telah dieksplotasikan sebagai pembangkang sudah tidak sekata.

Apa lagi calon yang dicadangkan pembangkang Tan Seng Giaw gagal dipilih sebagai salah seorang Timbakan Yang Dipertua apabila mendapat 81 undi. Kesemua walil pembangkang telah mengundi Seng Giaw kecuali calon bebas.

Sebenarnya undi yang diperolehi Wan Junaidi tidak boleh dianggap pembangkang berpecah dan ia suatu perkembangan positif kepada kerajaan hari ini.

Jika diteliti kepada kaedah dan peraturan yang ditetapkan Dewan di mana Dewan memimta mengundi dua nama sekaligus ini menyebabkan pembangkang yang hanya mengemukakan calon tunggalnya terperangkap dalam ketetapan yang ditetapkan itu.

Tidak hairan kalau ada wakil pembangkang turut sama mengundi seorang lagi calon setelah mereka memilih Seng Giaw (Kepong).

Sekiranya pembangkang mengemukakan dua nama, sudah pasti kedua-dua calon pembangkang itu akan mendapat undi sama banyak 81 undi.

Mengenai 17 undi pembangkang yang mengundi Junaidi itu walaupun tidak dapat disahkan kerana undi diadakan secara sulit, ianya pasti datang daripada wakil rakyat Melayu samada daripada Pas atau PKR. Dalam konteks ini kemungkinan besar datang dari Pas.

Mengenai sikap dan pendirian seorang calon bebas ia tidak dihairankan kerana awal-awal lagi ahli Perlimen itu telah menunjukkan sikap bebasnya. Jadi kalau beliau tidak akan bersama pembangkang dalam isu-isu tertentu ia bukan perkara pelit, lagi pun asal wakil rakyat berkenaan asalnya daripada Umno. [wm.kl. 9:20 am 29/04/08].

No comments: