Wednesday, April 30, 2008

Sebelum Beradu

Arahan Abdullah Langgar Perlembagaan Umno - Ku Li

TENGKU RazaleigH Hamzah (Ku Li) menyifatkan tindakan Presiden Umno Abdullah Ahmad Badawi melarang semua bahagian Umno daripada mengadakan mesyuarat agung luar biasa (AGM), sebagai melanggar perlembagaan parti dan cuba menyekat kebebasan bersuara ahli peringkat akar umbi.
Katanya tindakan itu juga secara tidak langsung menggambarkan Presdiden Umno itu dalam ketakutan untuk berhadapan dengan realiti politik hari ini di mana beliau semakin tidak mendapat sambutan dan sokongan ahli.

“Kenapa hendak sekat ahli bersuara. AGM adalah dibenarkan oleh perlembagaan parti, kita patut biarkan ahli membuat pilihan mereka.
"Kalau kita melarang dan cuba menyekat ahli, bermakna tindakan itu melanggar perlembagaan parti,” katanya ketika ditemui di majlis sambutan hari jadi isteri Ahli Parlimen Pasir Mas, Ibrahim Ali, Rohaya Idrus di rumahnya di Taman Melawati, sekejap tadi.

Menurt Ku Li, sepatutnya Abdullah tidak menyekat ahli peringkat akar umbi menyuarakan pendapat dan pandangan mereka dan mereka sepatutnya diberikan kebebasan seluas-luasnya demi kebaikan parti.
Ditanya apakah larangan itu dipatuhi dan menyebabkan beberapa bahagian yang bercadang untuk mengadakan AGM akan akur dengan larangan itu, Ku Li menjelaskan mereka tidak perlu menghentikan cadangan mereka kerana tindakan itu tidak menyalahi perlembagaan parti.
Katanya apa yang perlu dipatuhi ialah peraturan yang ditetapkan oleh perlembagaan parti bukannya oleh mana-mana individu dalam parti termasuk presiden atau sesiapa.

“Di dalam perlembagana Umno jelas mengatakan, ahli boleh memanggil mesyuarat agung khas sekiranya ada keperluan mendesak dan boleh dibuat bila-bila masa sekiranya atas kehendak ahli,” katanya.
Abdullah semasa sidang akhbar selepas mempengerusikan mesyuaat MT kelamrin meminta bahagian Umno agar tidak mengadakan mesyuarat agung khas sebaliknya menumpukan kepada usaha menyelesaikan masalah rakyat.
Sementara itu dalam hubungan itu menurut bekas Menteri Kewangan itu tindakan Abdullah itu akan menyebabkan akan banyak lagi ahli dan bahagian Umno marah kepadanya (Abdullah) dan kesal atas larangan itu.
“Tunggulah selepas ini tentu makin ramai ahli Umno yang akan marah dengan tindakannya itu,” kata Ku Li.

Ditanya mengenai perjumpaan beliau dengan Anwar Ibrahim di atas kapal terbang beberapa hari lalu, Ku Li menjelaskan memang beliau ada bertemu dan berbincang dengan Anwar. “Lama juga saya berbincang dan bercakap dengan beliau,” akui Ku Li.

Ditanya apakah butirannya, beliau enggan menjelaskan hanya berkata, “adalah berberapa perkara penting di mana saya tidak perlu sebutkan di sini buat masa ini,” katanya sambil ketawa.
Mengenai kenyataan Anwar kerajaan hari ini akan bertukar tangan ekoran terdapat 30 ahli Parlimen BN akan lompat parti tidak lama lagi, Ku Li tidak menolak dakwaan itu dan sekali lagi meminta Umno tidak memandang ringan mengenai perkara itu.

”Saya kira Anwar ada cara dan strateginya sendiri kenapa beliau yakin kerajaan akan berubah dalam tempoh terdekat,” jelasnya. "Saya bimbang kalau Umno dan berhati-hati dakwaan itu akan menjadi kenyataan!" tambahnya.

Kira-kira 300 orang hadir pada majlis sambutan hari jadi Rohaya di mana kebanyakan mereka rakan-rakan baik Ibrahim dalam politik.

Antara yang turut hadiri ialah bekas Menteri Penerangan, Kadir Sheikh Fadzil, bekas Timbalan Meneri Pendidikan, Khalid Yunus, Datuk Kadar Shah, Tamrin Ghafar, Suhib Lazim, Ibrahim Azmin, Ali Parlimen, Indra Mahkota, Azan Ismail, Kamal Amir Kamal Hijaz dan lain-lain. [wm.kl 1:10 am 30/04/08].

No comments: