Wednesday, April 23, 2008

Al Fatihah

Rustam Sani Kembali Ke Rahmatullah 2:30 Pagi Tadi

PENULIS, pengamat dan aktivis politik terkenal Rustam A Sani atau nama penuhnya Rustam Abdullah Sani telah kembali ke Rahmatullah jam 2:30 pagi tadi dalam usia 63 tahun di rumahnya No 7519 Bukit Lela Gombak, Selangor.

Menurut anaknya Ariani yang dihubungi menerusi telefon sekejap tadi bapaknya dikatakan menghidap serangan jantung.

Menurtu Ariani doktor juga mengesahkan Allahyaraham mengalami paru-paru berair.

Pemergian Allahyarham mengejut kerana beliau berada dalam keadaan sihat dan tidak menunjukkan sebarang tanda beliau menghadapi masalah serius dengan kesihatannya sehari dua ini.

Menurut anak perempuan sulungnya itu, Allahyaraham dikatakan sangat ghairah dalam sehari dua ini membuat persiapan untuk pelancaran dua buku barunya; Faile Nation? Concerns of Malaysian Nastionalist dan Social Roots of The Malay Left, oleh Anwar Ibrahim dijangka pada 26 April, Sabtu jam 3:00 petang di Di Dewan Seminar Perpustakaan Raja Tun Uda, di Shah Alam.

Penulis yang bercakap dengan beliau beberapa hari lepas ternyata Allahyarham begitu gembira dengan majlis itu dan berharap sangat agar menghadirinya serta membuat hebahan menerusi akhbar Siasah.

Ketika ditanya kesihatannya ketika itu beliau menjelaskan beliau ok dan berada dalam semangat tinggi terutamanya selepas pilihan raya.

Allahyarham juga merupakan seorang kolomnis dalam akhbar Siasah yang muncul setiap minggu di muka surat 19 di bawah kolom "Pandangan Rustam". Untuk beberapa keluaran lalu beliau tidak mengisi kolomnya kerana kesihatan kurang mengizinkan dan sibuk dengan persiapan buku barunya.

Allahyarham dilahirkan di Tanjung Malim Perak, 1944. Beliau merupakan anak kepada bapa pejuang kemerdekaan dan Melayu, Ahmad Boestman. Dalam politik jawatan tertinggi yang pernah disandangnya ialah Timbalan Presiden Parti Rakyat Malaysia (PRM). Hasil penggabungan PRM dengan Parti Keadilan Nasional (Keadilan) beliau dilantik sebagai Ketua Penerangan.

Beberapa tahun ke belakang beliau kurang aktif dalam parti kerana kesihatan dan menumpukan kepada penulis buku serta mengisi ruangan beberapa blognya. Pemikiran dan tulisan beliau boleh diikuti dalam blog, rustam.blogspot.com.

Menurut Ariani jenazah ayahnya akan dikebumikan selepas Zohor di tanah Perkuburan Taman Ibu Kota Kuala Lumpur. Al Fatihah. Berita selanjut akan menyusul, Insyallah. [wm.kl 7:10 am 22/04/08]

No comments: