Sunday, April 27, 2008

Sebelum Tidur

Apabila pemilik Panca Warisan Sudah Lemah

SEBELUM ini acap kali juga saya dengar orang mengatakan Ketua Pemuda Umno, Hishamuddin Hussein pondan. Dia tidak layak dan sesuai jadi Ketua Pemuda? Azalina Othman Said yang ketika itu menjadi Ketua Puteri dikatakan lebih layak untuk menjadi Ketua Pemuda.

Sepatutnya Umno meminda perlembagaan menyediakan ruang membolehkan pertukaran antara ketua pemuda dengan ketua puteri apabila keadaanya memerlukan berbuat begitu.

Bila mana ketua pemuda didapati lemah dan lembut maka ia bertukar secara automatik dengan ketua puteri. Begitu juga bila didapati ketua puteri keras dan ganas ia boleh bertukar secara automatik ke jawatan ketua pemuda.

Kalau Azalina menjadi Ketua Pemuda tentu Pemuda akan jadi bersemangat, kuat dan tidak mudah dicabar oleh mana-mana pihak. Tidaklah pemuda kena memohon maaf ke atas sesuatu yang bukan haq dan mutlak.

Kini saya sudah mulai hendak percaya kalau Hishamuddin seorang yang pondan. Kesediaannya akur kepada tekanan untuk memohon maaf kerana mencium keris Panca Warisan yang dikatakan menjadi punca kekalahan BN, mengesahkan bahawa Hishamuddin pondan atau tidak ada telor.

Penderhaka

Semasa beliau menjulang dan mengucup keris Panca Warisan semasa Persidangan Perwakilan Pergerakan Pemuda 2005 dan menghentam Anwar Ibrahim sebagai penderhaka dulu nampak sikit yang beliau sebagai jejak, walaupun tidak perkasa. Ketika itu beliau macam ketua pemuda yang mewarisi semangat Harun Idris dan Jaafar Albar.

Tetapi sifat dan tabii itu berubah. Ia hanya menjadi jantan ketika disuruh dan diasak menghentam Anwar. Tetapi bila bersendirian dan berhadapan dengan musuh sejati dia jadi pengecut dan tiba-tiba nalurinya bertukar menjadi pondan.

Tindakan anak Hussein Onn itu memalukan orang Melayu seluruhnya. Kerana semasa beliau mengjulang kersis dan mencium keris Panca Warisan dan menghentam Anwar beliau mewakili orang Melayu. Apabila beliau memohon maaf dan menarik balik apa yang dia buat bermakna orang Melayu seluruhnya juga bertanggungjawawab atas kebaculan Hishamuddin itu.

Diingatkan lain kali kalau Hishamuddin atau sesiapa saja nak bercakap atas nama Melayu perlulah berfikir banyak kali. Jangan berfikir sekali dan terus buat. Sebab apa yang dilakukan itu mewakili orang Melayu seluruhnya teermasuklah Melayu di negeri Pasir Berdengung dan juga di negeri Pasir Dua Butir!

Jangan cakap sewenang dan menggunakan nama Melayu mengikut sesedap rasa. Ataupun dijadikan umpan politik untuk meraih sokongan Melayu. Kalau orang seperti Hishamuddin hendak bercakap guna saja nama Umno. Umno walaupun asalnya Melayu namun ia sudah bukan Melayu tulen yang bersifat terpacak langkah keris pun sampai. Umno adalah warisan penjajah dan dibibitkan oleh Malay Union. Umno ditubuhkan untuk berhadapan dengan para hubaya-hubaya dari gunung!

Lemah gemalai

Anihnya yang penakut dan mengaku kalah bukan saja orang-orang yang lemah gemalai seperti Hishamuddin itu, tetapi pemimpin Umno lain juga turut kehilangan batu apabila bersetuju dan mengalu-alukan langkah Hishamuddin itu seperti mana Samy Vellu. Sikap Samy dalam hal ini tidak patut ditiru kerana beliau bertindak membubuh batu atas beban!

Ada yang kata langkah Hishamuddin itu sebagai berjiwa besar kerana memohon maaf. Jiwa besar kepala hotak apa, kalau meminta maaf ke atas perkara yang tidak haq? Orang yang macam itu bukan berjiwa besar, tetapi berjiwa kecil, menikus. Mungkin juga orang memberi sokongan demikian dia bukan dari keturunan Demang Lebar Daun dan Sang Sepurba yang berasal dari Bukit Siguntang di mana padinya berbuahkan emas.

Ada yang yang mengatakan sifat Hishamuddin itu harus dipuji! Terpuji apa kalau akur kepada tekanan dan desakan. Itu bukan terpuji tetapi sifat yang perlu dikeji dan dimaki.

Menariknya ulasan abang sepupu Hishamuddin, Mohd Najib Razak. Katanya permohonan maaf tidak jatuhkan maruah Melayu. Sebalik katanya maruah Melayu akan jatuh kalau Melayu tercicir dalam semua bidang. Ini pandangan orang yang ingin menjadikan Melayu sebagai glokal?
Apakah Najib sedar dan faham dengan apa yang beliau utarakan itu? Usaha untuk mengalihkan isu dan mengurangkan kemarahan dengan turut sama apologitik bukan sifat yang baik dan berani. Ia bukan bijaksana dan handalan terbilang.

Fahamkah Najib mengenai warisan, budaya dan syiar dan simbol? Apabila Melayu tidak boleh menggunakan simbolnya lagi, di manakah maruah dan kehebatan Melayu? Dengan apakah Melayu hendak menunjukkan jatidirinya kalau simbol dan warisannya dilarang di gunakan didalam rumahnya sendiri?

Dalam kamar

Sebenarnya orang telah mencampuri urusan kita terlalu jauh.Tetamu yang kita tanakkan pulut dan bentangkan tikar kini sudah mahu tidur dalam kamar kita.

Najib juga berkata-kata seperti burung kakak tua yang disuruh oleh gembalanya. Siapa gembalanya? Apakah Najib boleh membaca di sebalik tentangan kepada aksi mencium keris itu oleh pihak tertentu itu? Najib perlu belajar menyelami makrifat politik lebih jauh lagi.

Kenapa orang membenci kepada warisan dan syiar Melayu itu? Sebabnya mereka tidak mahu simbol-simbol itu terpamir dan kekal menjadi pembakar semangat. Mereka mahu buangkan simbol Melayu dan digantikan dengan simbol yang lebih liberal demi membunuh semangat Melayu. Usaha penghakisan simbol dan syiar Melayu ini bukan saja kepada keris tetapi kepada hal-hal lain juga. Ia akan dilakukan seperti mana berlaku ke atas simbol-simbol Islam seperti bulan bintang atau pun menara masjid!

Mereka menghitung apabila simbol atau syiar sudah tidak ada maka semangat juga akan hilang. Bila semangat hilang Melayu akan jadi lemah. Bila Melayu lemah maka senanglah Melayu untuk ditawan!

Tidak mustahil 10, atau 20 tahun lagi, perkataan Malay (Melayu) di dalam nama Umno itu juga akan diminta dihapuskan. Sesiapa yang menyebut Melayu dalam perhimpunan agung Umno akan ditentang dan dikecam. Akan diadakan demonstrasi agar jangan sebut nama Melayu lagi. Penggunaan nama Melayu hendaklah ditukar kepada nama Malaysia.

Tindakan dan nawaitu di sebalik tentangan dan meletakkan sebab kekalahan hanya kerana si pondan cium keris adalah alasan saja. Mereka juga tahu apalah yang si pondan dapat lalukan dengan keris melainkan untuk digunakan sebagai alat (prop) dalam drama dan bangasawan saja. Si pondan tidak akan bermandi darah sebab dia suka bermandikan sabun.

Seperti dikatakan tadi niat mereka ialah untuk tidak mahu melihat warisan Melayu. Hujung jatuhnya untuk tidak mahu mendengar perkataan Melayu dan akhirnya untuk tidak melihat Melayu berkuasa atau menjadi latar kepada sesebuah kekuasaan. Itu sebenarnya!

Layu sudah dayu keladi,
Tertikam duri terkena isi,
Melayu suka berbudi
Hatta diri sanggup dikasi. [wm.kl 9:15 am 27/04/08]

No comments: