Friday, April 25, 2008

Salam Pagi

Malaysia Terus Boleh

SEMANGAT Malaysia boleh yang diperkenalkan Yang Dipertua Perkim yang juga bekas PM Malaysia ke-5, Mahathir Mohamad masih hidup dan diamalkan. Malaysia semuanya boleh! Boleh belaka. Apa yang orang lain tidak boleh buat di Malaysia boleh dilakukan. Apa yang mustahil di negara lain di Malaysia boleh lakukan.

Boleh... boleh dan boleh.

Apa yang berlaku ke atas laporan polis juga boleh berlaku apa saja. Polis boleh siasat dan boleh hentikan siasatan. Polis boleh terima dan boleh menolaknya. Polis boleh teruskan dan boleh dipercepatkan. Boleh dihentikan terus atau dipadamkan. Boleh dan boleh.

Ada dua laporan polis yang membabitkan orang besar negara bertaraf menteri dan bekas menteri yang dibuat oleh rakyat marhaen. Apa yang berlaku dan terjadi kepada laporan polis ini menimbulkan persoalan mengenai intergriti polis.

Memanglah polis berhak menggunakan akal budinya dalam melayan sesuatu laporan dibuat.

Kalau polis merasa ianya membuang masa dan tidak ada asas-asas kukuh berhubung laporan itu ia boleh dibuangkan begitu saja. Boleh dimasukkan ke dalam bangkul sampah dan ditutup kejap-kejap.

Misalnya apa sudah jadi dengan laporan polis yang dibuat oleh orang bernama Amir Bazli Abdullah berhubung satu kejadian menimpanya yang didakwa diculik kemudian dibelasah secara bepasukan hingga kepet dan reyok mukanya.

Dalam laporan itu Bazli menyebut seorang menteri yang ketika itu menjadi timbalan menteri turut terlibat sama. Sudah lama laporan itu dibuat, namun hasilnya entah macam mana.

Dengan khabarnya berkali Amir menanyakan mengenai status laporannya itu. Sampai lengguh lutut naik turun ke Bukit Aman. Akhir sekali jawab pihak polis, ianya sudah ditutup. Amir dinasihti agar mengabaikan saja laporan berkenaan dan menumpukan kepada tindakan sivil kepada menteri berkenaan.

Kenapa?

Polis dan Ketua Polis Negara boleh memberi jawabannya. Polis boleh berbuat apa-apa saja. Boleh cakap apa-apa saja. Boleh guna peraturan dan akta apa-apa saja untuk menjustifikasikan tindakan mereka.

Ini yang terbaru laporan polis yang dibuat oleh seorang pelayan bar yang mendakwa seorang bekas menteri cuba melakukan gangguan seks ke atasnya di Havana Club di hotel Meridian di Brickfields.

Mulanya bukan main dan beriya lagi polis dalam kenyataanya mengulas laporan polis itu. Akan membuat siasatan tidak kira siapa yang terlibat. Sekarang alih-alih laporan polis berkenaan sudah pun ditarik oleh pelayan bar berkenaan. Kononnya berlaku salah faham dan apa yang difahamkan (raba punggung) itu tidak berlaku atau ianya perkara biasa.

Untuk menarik laporan polis itu pelayan berkenan sampai diadvicekan oleh seorang peguam? Kenapa begitu sekali? Orang ramai tentu tertanya-tanya kenapa tiba-tiba ia ditarik balik? Siapa yang ajar pelayan berkenaan dan apakan ianya dibayar? Atau laporan itu sebagai ugutan kepada bekas menteri berkenaan.

Polis sepatutnya siasat hal ini, tidak lengsaikan begitu saja. Kalau bekas menteri berkenaan benar tidak mencabuli pelayan berkenaan seharusnya kes itu diclearkan. Bekas menteri berkenaan patut membuat aduan balas terhadap pelayan itu dengan menuduh pelayan cuba membuat peras ugut kepadanya. Pelayan itu harus dihadapkan ke mahkamah.

Begitukah?

Kalau dilihat kepada rentetan mengenai laporan polis itu serta berpandukan kepada makluman dalam, memang mulanya laporan polis itu benar dan ada asasnya. Tetapi mungkin setalah ada settlement maka ia ditarik balik. Jangan tanya apakah dan berapa ganjaran dan upahnya! Pastinya tentu lumayan.

Atau kalau tidak ada apa-apa bayaran, mungkin ada orang yang lebar besar daripada bekas menteri berkenaan dan lebih besar dari ketau polis tempat laporan itu dibuat ikut campur tangan. Kalau tidak ada campur tangan mungkin ia berjalan seperti biasa, tidak pincang dan mengikut lunas-luas dan amalan biasa.

Inilah Malaysia yang serba boleh. Boleh buka dan boleh pula tutup walaupun ia perbuatan atau tindakan itu mengaibkan. Selama mana semangat Malaysia boleh ini dibolehkan, walahualam! [wm.kl 12:00 noon 25/04/08]

No comments: