Friday, May 2, 2008

Penjelasan

Jangan Libatkan Saya Dengan Pengedaran Buku Hentam Zahid

DI PARLIMEN selain daripada hebuh cerita Dewan kelam kabut dan macam pasar ayam, ada dicelah-celahnya cerita mengenai pengedaran sebuah buku yang menghentam Menteri Jabatan Di Perdana Menteri, Dr Ahmad Zahid Hamid. Buku berkaitan pendedahan duda yang kena pukul, Amir Bazli Abdullah berjudul: "Pendedahan Jenayah Ahmad Zahid Hamidi", lihat (foto).

Kamaruzaman Yaacob abang kepada Ismail Sabri Yaacob, Menteri Belia dan Sukan, begitu berjumpa saya di kantin Rabu lalu melontarkan pertanyaan, kamu ke buat buku hentam Zahid? Ada semeja Syed Hussein Alattas dan beberapa rakan lain. Dia tidak komen apa-apa dan buat dengar tidak dengar saja pertanyaan Kamaruzaman itu.

"Itulah, aku pun ada dengar, dan orang dah mula tunding jari kepada aku.!' balas saya.

Sebenarnya sebelum Kamaruzaman menanyai soalan itu sudah ada orang lain lebih awal telefon saya memberi tahu mengenai hal buku itu.

Ketika di majlis sambutan hari jadi isteri Ibrahim Ali malam Selasa, Jak Jadawi telah mengertak saya. Katanya, Zahid Hamidi sedang cari kau? Untuk apa, tanya saya memahmi maksudnya. "Bukan aku buatlah Jad, kalau aku, mesti ada nama aku sebagai penulisnya. Balas saya. Tetapi dalam buku itu khabarnya disebut nama aku, sambung saya lagi.

Beberapa teman yang telefon juga mempertikaikan mengenai buku berkenaan dan secara tidak langsung mereka menejalaskan berhubung buku berkenaan. Buku bekenaan bukan kerja saya. Tidak pernah dalam hidup saya menulis buku menyembunyikan nama.
Kalau buku hentam Sultan Kelantan pun saya bertanggungjawab inikan pula Zahid hanya setakat keturunan ningrat Jawa, sikitpun saya tidak hean. Mereka yang melontar batu sembunyi tangan adalah manusia pengecut dan tidak bertanggungjawab. Selamanya saya benci manusia seperti itu tidak kira siapa.

"Jadi bukan kau?" soal Kamaruzaman lagi.

Seorang teman ketika beliau bertemu Zahid sudah menjelaskan prihal buku berkenaan. Katanya Zahid sendiri tidak percaya buku itu adalah kerja saya. Terima kasih! Bagaimana pun saya mengakui peringkat awal memang saya ada cuba menyelsaikan isu duda yang kena pukul itu. Melalui beberapa konteks saya suruh dia beri tahu Zahid dan minta diselesaikan dengan baik.

Malangnya usaha itu sia-sia bila mana Zahid tidak setuju dan beranggapan kes itu tidak akan menjejaskan riputasinya sebagai ahli politik. Menerusi seorang konteks memberitahu, Zahid tidak hairan dengan gertakan si duda itu. Tidak menjejaskan kedudukannya, katanya.

Selepas Zahid memberi penjelasan dan pendiriannya itu kerja saya selesai. Saya terus berdiri dan bersikap sebagai orang media dan penulis bebas yang tidak berpihak kepada mana-mana. Sebab itu bila akhbar Siasah menyairkannya saya tidak mencegahnya.

Saya tahu bila Siasah menyiarkannya serta beberapa tulisan dalam blog, menyebabkan Zahid kesal dan kecewa dengan saya. Jadi kalau ada apa-apa isu berhubung kes itu dengan mudah beliau akan menunding jari kepada saya. Realiti ini saya tidak kesal kerana itu hak Zahid.

Demikian bila ada seoran penulis tua menghentam saya, saya setakat menjawab sekali dan tidak terikut dengan polemik yang cuba hendak ditimbulkan. Dan saya tidak juga peduli kalau orang yang hentam saya itu dikayakan diupah oleh Zahid. Sekali lagi itu adalah haknya!

Selepas selesai tugasan saya, Amir Bazli ada menhunbungi saya untuk meneruskan tindakan. Saya tidak melayaninya dan menyerahkan kepadanya budibiacaranya sendiri. Saya kira tugas saya sudah selesai apabila berusaha mencari penyelesaian dan membuat pendedahan kepada publik mengenai kesnya itu.

Kini buku berkenaan dikeluarkan. Berhubung terselit nama saya dan kononnya saya mengetahui berhubung dengan tawaran Zahid kepada Amir Badzi sebanyak RM250.000 sebagai penyelesaian, saya ingin sahkan bahawa Ahmad Zahid Hamidi dalam pengetehuan saya tidak pernah membuat tawaran seumapama itu.

Di sini timbul kekeliuruan mungkin dibuat oleh Amir Bazli. Saya bukan hendak mmbela Zahid, tetapi kebenaran tetap kebenaran dan ianya toleh boleh disembunyikan.

Saya rasa dengan penjelasan ini, cerita dan persoalan mengeni buku berkenaan tidak akan diajukan kepada saya lagi. Tetapi kalau saya terus ditanya dan Zahid Hamidi mengesyaki saya, saya harap beliau boleh menemui saya bila-bila masa bagi mendapatkan penjelasan secara tuntas mengenai beberapa hal yang perlu diketahui olehnya mengenai buku berkenaan! [wm.kl 2:40 pm 02/03/08]

No comments: