Thursday, May 8, 2008

Susupan Pagi

Mencungkil Maksud Mahathir

APAKAH maksud dan tujuan Mahathir Mohamad menyebabkan beliau bermadah mengatakan situasi BN sekarang ini berbahaya? Apakah beliau mahu agar Umno melakukan sesuatu bagi menyelamatkan kerajaan BN? Bahawa beliau ada motif di sebalik kata-katanya itu.

Menurut Mahathir keadaan kerajaan hari ini merbahaya dan beliau merasakan dakwaan Anwar Ibrahim yang membayangkan ada ahli Parimen BN akan lompat parti sebagai serius dan jangan diabaikan.

Justeru Umno harus bertindak. Apakah tindakan itu beliau maksudkan dengan melakukan peralihan kausa dengan segera, daripada Abdullah Badawi kepda Mohd Najib Razak? Begitukah.
Dan selamatkah kerajaan hari ini kalau ianya ditukar kepada Najib?

Ataupun kata-kata itu jujur dan iklas. Bahawa Mahathir sudah dapat menghidu apa yang sedang berlaku dalam kerajaan dan Umno hari ini. Kalau Mahathir sudah dapat menghidunya, ini bermakna pertukaran kerajaan akan benar-benar berlaku dalam masa terdekat. Apakah 16 September tarikh yang digimikkan Anwar menjadi kenyataan.

Di Parlimen semalam, wakil Kimanis Anifah Aman sudah bercakap macam nada pembangkang. Beliau secara teang-terang menyebut secara bersimbolik tidak ada guna berada dalam Kerajaan kalau hanya setakat menumpang. "Tidak guna berada di dalam banglow kalau duduk dalam tandas," katanya.

Hanifah Aman disebut-sebut antara ahli Parlimen yang akan bersama pembangkang.

Yang menjadi tanda tanya kenapa Mahathir bersusah payah menasihati Umno agar berwaspada. Apakah beliau takut sekiranya berlaku pertukaran kerajaan nanti beliau akan menerima padahnya? Takut didakwa dan diseret ke mahkamah? Begitukah.

Isu mengenai ini menjadi menarik apabila Mahathir juga turut bercakap mengenainya. Sebelum ini Tengku Razaleigh Hamzah juga menyatakan yang sama. Menurut Ku Li beliau merasakan dakwaan Anwar itu ada asasnya. Tetapi tidak ramai peduli kepada kata-kata Ku Li itu. Ia lebih dilihat sebagai ancaman kerana Ku Li ada kepentingan, nak bertanding merebut jawatan Presien.

Pandangan kedua tokoh politik itu (Mahathir dan Ku Li) berbeza dengan pandangan orang muda. Orang muda dalam Umno dan BN masing-masing mengatakan ianya gimik saja. Hishmuddin Hussein mendakwa kenyataan Anwar itu tidak berasas.

Jelas di sinilah yang dapat membaca makrifat politik adalah orang tua. Orang muda dalam Umno asyik syok sendiri dan masih beranggapan Anwar sudah tidak berguna lagi. Satu perkembangan yang menarik dan masih lagi belum terdedah umum ialah mengenai hubungan dalaman antara Anwar dengan Abdullah. Apakah Mahathir sudah mengetahui hal ini? Bersambung... [wm.kl 9:10 am 08/05/08]

No comments: