Wednesday, July 16, 2008

Panas Terkini

Anwar Sedang Memberi Keterangan di IPK Kuala Lumpur

(kemaskini) PENASIHAT PKR Anwar Ibrahim kini sedang memberi keterangan di Ibu Pejabat Polis (IPK) Kuala Lumpur berdekatan dengan penjara Pudu. Beliau dibawa oleh segerombolan polis ke IPK di Jalan Hang Tuah.

Menurut laporan Anwar ditahan di perkarangan rumahnya sebaik tiba dari Putrajaya setelah memberi keterangan kepada BPR selama dua jam oleh sepasukan polis bertopeng dan berjekat kalis peluru.

Beliau diminta hadir ke IPK untuk diambil keterangan berhubungan laporan polis yang dibuat oleh bekas Pegawai Khasnya Mohd Saiful Bukhari yang mendakwa diliwat Anwar pada 26 Julai lalu.

Puluhan wartawan dan jurugambar dalam dan luar negeri berserta penyokong Anwar berhimpun di perkarangan IPK berkenaan.

Ketua Penerangan PKR, Tian Chua antara pemimpin PKR yang turut berada di situ bersama sekumpulan peguam yang akan membela Anwar Ibrahim. Lain-lain pemimpin termasuk pemimpin Pas, Dr Hatta Ramli, Zulkifli Ahmad ahli Parlimen Pas Kuala Selangor, Gobalakrishnan dan Lim Kit Siang.

Ekoran itu nasib Anwar masih menjadi tanda tanya apakah beliau akan terus ditahan setelah selesai memberi keterangan ataupun dibebaskan dengan ikat jamin.

Apakah beliau terus dibawa ke mahkamah untuk didakwa hari ini atau esok atau tuduhan liwat?
Semalam sewaktu berdebat dengan Ahmad Shabery Chik di Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Anwar membayangkan nasib dan kedudukannya sehari dua ini belum tahu lagi. Beliau seolah sudah menyedari bahawa beliau kemungkinan akan ditahan polis.

Malam tadi juga Anwar membayangkan beliau akan bertanding dalam pilihan raya kecil. Isterinya yang juga Presiden PKR, Dr Wan Azizah Ismail dikatakan akan mengosongkan kerusi Permatang Pauh untuk membolehkan pilihan raya diadakan.

Tunggu perkembangan selanjutnya. [jln phg. kl 1:30 t/hari 16/07/08]

No comments: