Thursday, June 18, 2009

El Nino di Kelantan

Apa Dah Jadi Dengan Pas Kelantan?


FENOMENA el nino benar-benar sudah melanda Kelantan kini. Bermula semalam suhu Kelantan melebihi 100 darjah celcius menyebabkan semua orang hampir-hampir pengsan. Rumput dan rami kering sudah terbakar! Mereka yang tidak tahan cuaca panas melampau menyebabkan mudah ditimpa penyakit sakit kepala dan sakit jantung.Hingga ke saat ini ada yang kepalanya berdenyut-denyut memikirkan hawa politik anih Kelantan.

Orang tidak percaya negeri yang disanjungi dengan Serambi Makkah negeri Tadahan Wahyu dipimpin oleh orang bertaraf ulama boleh jadi sepanas itu. Orang juga tidak percaya kerajaan yang menggunakan slogan Membangun Bersama Islam politiknya boleh jadi kacau macam negeri-negeri Yahudi dan Israel. Tetapi itulah yang berlaku. Dan apa yang berlaku menyebabkan orang konfius dengan Kelantan pada masa ini.

Apakah doa-doa mujarab dan mustajab Tok Guru itu sudah tidak bisa menyamankan bumi Kelantan lagi?

Macam-macam yang berlaku di Kelantan kini yang tidak terfikir sebelum ini. Keadaan Kelantan yang dikatakan aman makmur selama kira-kira 19 tahun lalu kini sudah berombak dan berkucar lana, berselerakan. Apakah Kelantan kini dalam proses gelombang politik untuk menyalin pemerintahan daripada Pas kepada UBN semula? Bahawa kerajaan Kelantan sedang membuang tabiat untuk berakhir?

Banyak kerenah dan juga tingkah laku Nik Aziz yang bersalahan dengan adat dan bertentangan dengan keperibadian sebagai ulama terjadi. Nik Aziz dilihat seperti sudah menghadapi satu sindrom ataupun rasukan kuasa ghaib! Jika beliau tidak dirasuk dan masih waras seperti dulu mungkin kata-kata kesat memalukan tidak dihemburkan kepada timbalan presiden Pas, Nasharudin Mat Isa kelamrin.

Mungkin juga beliau tidak sedar ketika mengeluarkan kata-kata itu, atau pun hanya membaca skrip yang ditulis dan disediakan oleh pihak-pihak tertentu sejak pada waktu malamnya lagi? Jika diukur kepada keperibadian dan keluhuran sifatnya seperti dikenali selama ini, beliau tidak akan tegal mengeluarkan kata-kata begitu. Nik Aziz seorang berhemah, berlemah lembut dan senang untuk diajak bicara di mana-mana saja. Dia juga seorang pendengar dan penanya yang baik. Dia juga seorang yang selalunya bertindak dengan penuh keadilan dan kebenaran. Itu Nik Aziz yang dikenali dulu.

Tetapi bila beliau bersikap begitu kelmarin ia benar-benar menghairankan. Pasti ada sesuatu yang tidak kena sudah berlaku dan dilakukan ke atasnya. Mungkin beliau sudah terminum racun atau pun tersalah memakan ubat.

Sikapnya ketara berubah sejak akhir-akhir ini. Paling ketara ia jadi tidak ‘normal’ setelah selesai muktamar Pas ke 55 baru-baru ini. Apakah ini ada kena mengena dengan kekalahan calon pilihannya dari Kelantan. Masakan beliau jadi begitu emosi sekali kalaupun calon beliau kalah. Adat perlawanan begitulah ada kalah dan menang.

Apa yang orang tidak faham, kalaulah beliau begitu percaya dan syok dengan calon dan dikatakan sebagai bakal penggantinya itu kenapa beliau tidak serahkan jawatan Menteri Besar dan Pesuruhjaya Pas kepada orang itu. Bukankah orang itu selama ini sanggup melakukan apa sahaja untuk mendapatkan jawatan itu? Kenapa harus ditunggu lagi. Nik Aziz sepautnya menyerahkan jawatan itu ketika ini dan bukannya menanti disaat-saat akhir.

Sementara beliau masih dihormati dan diberi kepercayaan inilah kalau beliau hendak serahkan jawatan itu. Tidak ada sesiapa akan membantahya kalau beliau menyerahkan kerusi itu. Walaupun orang itu tidak disokong, namun kalau beliau sudah menyerahkan ‘jabil’ kepada orang itu, orang lain akan ikut. Serahkan..lah. .. apa nak tunggu lagi.

Perkembangan terbaru di Kelantan sudah sampai ke peringkat kronik. Secara sedar sudah ada dua kumpulan Pas di Kelantan. Satu yang menyokong orang yang memperalatkan tok guru itu untuk kepentingannya dan satu lagi yang menentang orang berkenaan. Nik Aziz sepatutnya menyedari hakikat ini dan beliau tidak sepatutnya membiarkan keadaan ini berterusan. Ia sangat bahaya kepada Pas.

Nampaknya kumpulan yang memperalatkan Nik Aziz sudah mencapai beberapa hajat mereka. Setiausaha Badan Perhubungan Pas Kelantan yang dipegang Takiyuddin Hassan kini katanya sudah bertukar tangan kepada orang lain yang menyokong puak yang memperalatkan Nik Aziz hari ini.

Katanya kedudukan dua orang timbalah pesuruhjaya juga, Mohd Amar Abdullah dan Ahmad Yaacob hendak disingkir dan digantikan dengan kumpulan yang menyokong orang yang peralatkan Nik Aziz itu. Usaha sedang dijalankan. Elok juga kalau Ahmad Yaacob dan Mohd Amar melepaskan secara sukarela jawatan itu dan serahkan kepada kumpulan berkenaan. Tidak ada gunanya mereka berada di situ kalau kedudukan mereka dipertikaikan. Kita percaya Mohd Amar dan Ahmad Yaacob tidak pelahap jawatan itu.

Moleknya sejajar dengan terbentuknya susunan baru badan perhubungan Pas Kelantan Nik Aziz juga melepaskan jawatan MB dan Pesuruhjaya Pas Kelantan. Nik Aziz tidak payah nanti ada signal baru perlu meninggalkan jawatan itu. Beliau harus markrifat dengan suasana politik ini dan bertindaklah sebelum beliau juga suatu hari nanti akan dihalau seperti mana berlaku ke atas Nasharudin Mat Isa itu. [wm.kl. 6:55 pm 18/06/09]


13 comments:

Kerja Kosong Kerajaan said...

#

Aku pun tak faham…..dok sebok kita cerita pasal UG….MSO sebok dengan mamat baju petak-petak merah. Apa nak dihentam dia tu..Dia tak ada buat komen yg sakitkan hati pun, bahkan macam cuba menjauhkan diri dari terpalit isu nih sejak lepas muktamar..takut nanti kata adudomba.
Tak ada la aku sokong sangat encik husam nih tapi kesian pasai dia teruk kena siasat dulu…khabarnya siap geladah rumah…alih alih YB-YB yg berarak tu minta maaf…..yang sumber tu……..maaf la..cakap....

hamdy said...

terima kasih pak sayuti.

dalam kita menghadapi kekalutan unity governm, pak sayuti mengetengahkan pula isu kelantan.

very smart of you.

jangan lupa pak sayuti jugak kempen hebat supaya husam tidak menang. so tangan pak sayuti jugak tidak bersih.

kenapa tak komen bila cikgu pa menjadi SUA. Kenapa tak komen bila hampir semua kepimpinan diketuai oleh clan trengganu selain dari ketua wanita.

byk lagi...silakan...tenyeh sebaiknya.

Enjoy your writing.
hamdy

altimi said...

Org itu yg pakai baju petak2 merah ke?

otairock said...

nampaknya saudara MSO masih keliru. Yang panas bukannya bumi kelantan, sebaliknya PAS yang dilanda el nino.!
Kelantan takda kena mengena dalam hal ni walaupun TGNA orang kelantan dan Nasha AP kelantan. Bumi kelantan alhamdulillah..sentiasa nyaman walaupun kedapatan beberapa ekor pelesit yg hinggap di anjung serambi ni.

k-one said...

salam. Pendapat saya tuan saudara MSO kurang jelas isu yg sebenar. ahli PAS x suka pemimpin yg menipu, runding2 dlm gelap tp x mengaku. lepas tu d seretnya pula majlis syura.

ahli x suka UG ,yg balik2 ckp pasal UG tu apahal? DIa sendiri dan c mustapa yg suruh ahli diam dan jgn ckp psl UG lagi tp alih2 dia juga yg buka mulut.

wahai suadara MSO, sebenarnya tuan seharusnya bertanya kpd Ust nasa kenapa dia 'bermuzakarah' dalam gelap?

Tuan seharusnya tanya juga kenapa dia menipu ahli? dia siap mau saman lg org yg membuat artikel pasal perjumpaan pemimpin PAS dlm gelap ma UMNO, sekali Pak lah bocor, baru kelam kabut.

Tuan seharusnya harus mengetahui punca sebenar. Kenapa tuan x suruh USt hadi mahupun Ust nasa memberikan penerangan terperinci ttg UG kpd ahli2nya? tiada penjelasan dan working paaper, Sudah tentu ahli pn terpinga2.

Jgn nak salahkan Tok guru nik aziz dlm soal ni. cukup ruang , peluang dan nasihat sudah tok guru nik aziz berikan.

Kami tahu tuan MSO memamg tak senang dgn kelantan. Suka sgt tuan mennyindir org yg tuan dendam sgt - husam musa.

Tuan ada menulis bhw tuan x akan lagi melepaskan kemarahan tuan kpd c ibrahim ali yg mana tuan cukup gemar membicara dan menggelarkannya setelah menerima teguran dari seseorang. bukan kah tuan juga yg tulis dlm blog bhw tuan pernah di nasihati oleh tok guru niz aziz spy jgn lg memburuk2an c husam. Saya x nampak tuan patuh akan nasihat itu.

Maafkan saya andai tulisan ini kasar bunyinya.

sekian.

risz said...

salam..

sy x b'stuju ngn kata2 tuan seolah2 tuan ckp bhwa tok guru tlh dipngaruhi oleh pihak husam musa..seolah2 pe yg dikatakn oleh tok guru skrg nie tlh dipengaruhi oleh pihak luar..tok guru ilmunya sgt tinggi..sewajarnya kita m'hormati kptsn beliau..knpa smpai bgitu sikap tuan t'hadap tok guru sehingga meminta tok guru melepaskan jawatan MBnya...
tidakkah tuan brasa yg tok guru tlh tidak layak memimpin kelantan...ingatkah kte pd p/raya lps majoriti rakyat kelantan tlh memilh pas krana mahu tok guru memerintah negeri ini..mgkn jg tuan pnyokong kerajaan perpaduan,jd tuan brasa tidak sng ngn nasihat tok guru..

dlm hal ini sy xkata tok guru btl@slh,tp kte dberi akal & hati utk b'fikir dan cb kte selami hati tok guru m'genai hal ini..spti kata tok guru,krajaan p'paduan adlh krajaan pakatan rakyat yakni org bkn islam pn dh hlg prasaan islam phobia..inilah krajaan yg dpt m'yatukan melayu b'sama bkn melayu mnerima islam seadanya dan menentang kezaliman bn..

x b'stuju x b'makna menentang dan berstuju x b'makna menerima..maaf andai t'kasar..
wslm..

batang said...

MSO,Ini andaian saya:
Tuan lah manusia yang akan bersorak gembira jika TGNA melepaskan jawatan dalam PAS.Nampaknya sokongan tuan terhadap "golongan ulama" dalam pemilihan Muktamar lepas bias terlalu benci pada Husam Musa,memberi justifikasi bahawa apa yang TGNA buat amat salah sama sekali.Ternyata tuan bersama mereka yang melihat inilah masa yang tepat untuk PAS dihancurkan.
Dengan satu ayat sahaja daripada TGNA "Semua Jawatan Dalam PAS "dilepaskan,brmakna PAS akan kembali kezaman 2 batang nisan.Bukan taksub tetapi inilah hakikat buat masa ini.Tanpa TGNA,PAS akan hanyut dibawa olih mereka mereka yang tuan sanjungi.
TGNA ternyata melakukan suatu yang amat betul.Baginya ,tiada perkhianatan pada kawan yang masih terus ingin berkawan.Tidak meninggalkan kawan sewaktu kawan masih memerlukan.
Beliau nampak ada sesuatu yang tidak kena bila Najib memberi respon apa yang Ustaz Nasa and boss cadangkan.Kalau ahli biasa pun nampak inilah umpan pepecahan PR,racun mematikan PR,tentulah TGNA akan dapat melihat lebih jauh lagi.Bukan kerana dia seorang Wali seperti diandaikan,bukan kerana nasehat orang sekeiling tetapi pengalaman beliau menjadi sandaran segala keputusan.

kefful ahnuar said...

salam mso

di sini saya mahu menyatakan kpd ustaz nasha supaya bersabar. kalau boleh jgn berjumpa dgn tok guru lagi la..buat hati dia lagi panas. tok guru mcm kecewa pada nasha sbb dpt menang timbalan xseperti yg diharapkan husam menang. tok guru dah puji abis si husam tu tp boleh kalah dgn nasha pulak.

lagi satu kalau tok guru perangai mcm ni baik tok guru saja jadi presiden. presiden dlm parti pas ni mcm xbole bersuara pulak..agak pelik la..

affandi said...

salam,,,
semoga perjumpaan dan perbincangn antara tok guru nik aziz hadi awng dan nasha berlangsung secepat mungkin sebelum pilihanraya manik urai,jg biarkn api dalm sekam merebak dan mmbakar kesemuanya,cegah ia sebelum kelantan bertukar kembali kepada BN...sesungguhnya ujian ALLAH tidk terduga oleh akal manusia ia dtg dg pelbagai keadaan dan bentuk tidak kira siapa...menbagunlah bersama islam...amin.

aku said...

Saudara MSO, walaupun sy bukan penyokong TEGAR mana2 parti.. kadangkala terkedu juga dgn ayat2 yg saudara gunakan....

Ada pendapat yg islamophobia telah tiada dlm PR??? benarkah?? Karpal, LKS, Gobind SD, TK etc. dah x de perasaan islamophobia.... alhamdulillah.. ;) bersangka baik.......

abemat said...

assalamualaikum,
1. ambo berasa pelik sekarang ini kerana ramai benar orang PAS dah jadi asabiyyah.fanatik tak tentu pasal.kata kuat ugama, belajar kitab tapi sayang tak turut ilmu yang ada.duduk ralik dengar hak pemimpin kata jah, walaupun belum tentu lagi ianya kena dengan apa yang kitab kata. Islam suruh bersatu padu semua umat Islam tapi puak kita nampaknya duduk nak berbalah jah sari dua nih.

2. kalu ada orang tegur mula melenting selalu padahal orang tegur tu ikut nas Quran dan Hadith.Islam tidak kenal tok guru atau tok jahil, kalau salah, salahlah.tapi kesalahan tok guru lebih berat lagi dari tok jahil sebab tok guru tahu, tapi tok jahil ni tak tahu.nama dah jahil..

3. ambo minta sangat-sangat supaya tok-tok guru hak sebenar tampil dalam masyrakat untuk beri penjelasan mengenai isu-isu yang timbul.duduk di mana tok guru pondok sungai durian, pasir tumbuh, lubuk tapah, berangan, pondok moden dan lain-lain?mereka ni lah yang layak bermuzakarah kerana benar-benar tok guru yang mengajar kitab, ada anak murid, dan anak murid khatam kitab dengan mereka.bukan hak baca dua tiga patah ayat Quran atau Hadith atas state, atau hak mitak orang suruh panggil tok guru kepadanya.wallahua'lam.

mizi said...

Assalamualaikum?
Sebagai ahli dan penyokong, sepatutnya kita akur walaupun dalam sesetengah hal kita tak bersetuju. akur kepada pemimpin yang telah dipilih dalam proses pemilihan secara demokrasi. Oleh itu, sebagai ketua, tugasnya memimpin dan membuat keputusan dan yang dipimpin pula perlulah menjadi pengikut yang setia. Masalah kita sekarang ni, pengikut pun nak bercakap macam pemimpin. Yang tu tak betul, yang ini salah. Habis tu tak gunalah kita adakan proses pemilihan, apabila yang dipimpin tidak menghormati ketua yang dipilih. Kalau tak setuju dengan mereka buat apa pilih, pilihlah yang lain yang sealiran dengan kita. Memanglah berlainan pendapat itu perkara biasa, tetapi tidaklah sampai memecah belahkan parti dan berdendam. Berdiplomasi terhadap lawan dan kawan, apatah lagi dalam satu jamaah kerana kita adalah satu parti dakwah. Mungkin cara Ustaz Nasha "menyambut baik'respon daripada PM Najib mengenai UG menaikkan darah pihak yang menentang UG. Kita hendaklah bersangka baik dan anggaplah itu sebagai cara dia berdiplomasi. Janganlah melenting sakan pasal dengan dua tiga patah perkataan yang dikeluarkan sehingga sanggup mengeluarkan ayat-ayat "power" terhadap pemimpin kita. Minta dia masuk umnolah, surah letak jawatan dan sebagainya. Mereka pemimpin yang baru saja kita pilih, dah kata macam-macam. Sebagai orang biasa kita sememangnya ingin melihat Islam itu kuat dan kesejahteraan untuk semua rakyat Malaysia. Wassalam

khalif13 said...

Aku pelik, Ustaz nasha cakap "saya menerima dengan hati terbuka" pun dah di kira kerjasama dengan UMNO?

Ker Mursyidul Am marah pasal ustaz nasha tak inform kat dia berita pasal tu?

Takkan Presiden tak layak nak bawak bincang dengan AJK dulu?

Kalau macam tu bubuh Presiden jadi tukang sapu kat Pejabat agung lah....

Tiba-tiba lepas mesyuarat negeri, Mursyidul Am pulak yang panggil mesyuarat dan nak jadi MC?

Undang-undang perlembagaan mana ni?