Sunday, April 15, 2012

Celoteh Murah 8/12

Nazri Aziz Sudah Bau UBN Akan Kalah

Itu menteri suka cakap lepas dan menggunakan bahasa pasar yang kesat, Nazri Aziz berkata dia sudah lama berkhidmat. Sudah jadi menteri selama 13 tahun, timbalan selama lima tahun. Dia kini juga sudah berusia kurang dua tahun untuk jadi 60 tahun. Katanya dia sudah lama mahu lepas jawatan tetapi dihalang oleh pimpinan bahagiannya. Iya ke?

Dalam perkiraan Murai bukan payah sangat kalau nak lepas jawatan atau tidak nak pegang jawatan. Lepas sahaja, belambak orang yang sedang menanti untuk memegang jawatan. Orang sanggup bertumbuk dan bertampar lagi kerana jawatan. Rasuah tak payah ceritalah, kalau dalam Umno rasuah kerana nak jawatan macam mat rempit naik motor laju, berlambak-lambak. Berlana kok na.

He...yang Murai musykilkan seakan kata-kata Nazri kali ini serius sikit. Semacam ada sesuatu yang sedang mengejar Nazri. Apakah dia juga dapat menghidu akan nasib Umno dan BN pada pilihan raya akan datang. Nazri adalaha menteri JPM, dia tahu banyak cerita.

Macam pengesan tsunamilah, si Nazri ini. Nampak riak atau terbunyi gegeran dia sudah dapat mengecam apakah tsunami akan berlaku atau tidak. Mungkin dia juga sudah dapat signal bahawa UBN akan kalah dalam pilihan raya akan datang. BN akan hilang kuasa.

Jadi sebelum ditolak ombak tsunami elok kalau dia melarikan diri awal-awal. Ambil sikap mengundur diri tidak bertanding. Kalau tidak bertanding dia akan terlepas dibaham ombak tsunami yang sudah pasti akan memedihkan mata dan hati.

Begitulah agak-agak Murai. Walaupun kata-kata Nazri itu sebagai test merkat untuk menilai sejauh mana dirinya di Padang Rengas tetapi dia semacam kegerunan sahaja. Sebagai bangsawan politik di Padang Rengas Nazri tidak akan bimbang dia akan dilawan, orang Padang Rengas tetap sayang kepadanya. Tetapi tentang nasib UBN yang entah entah kini yang membimbangkannya.

Nazri seorang yang bisa. Apa yang berlaku ke atas anaknya yang dikatakan membelasah jaga kondo tidak pun menjadi kudis gatal kepadanya. Nazri menghadapi tragedi lebih besar dari itu berhubung anaknya. Semuanya ok, semuanya lepas. Semuanya boleh dikaunting.

Tetapi bak kedudukan UBN semain menipis dan menirus macam ekor tikus mondok ini menganggu kepala Nazri, sebab itu dia membayangkan mahu berundur sebelum partinya kalah.

Murai: Arif dengan signal kalau gout nak datang. He he..
Post a Comment