Saturday, April 28, 2012

Susupan Petang

Penunjuk Perasaan Sudah Mengganas?

Himpunan ini rupanya tidak berakhir dengan kegilaan polis di hujung himpunan dengan menyembur para himpunan dengan air gatal dan memukul mereka sampai cedera tetapi berlaku sesuatu yang lebih dahsyat dari itu. Sebuah kereta polis telah diterbalikkan oleh para himpunan.

Kejadian itu berlaku di hadapan Sogo apabila para himpunan marah dan berang apabila kereta polis dikatakan melanggar tiga orang anggota himpunan hingga cedera. Gara-gara itu peserta yang berada berdekatan termasuk rakan mangsa bertindak ramai-ramai menterbalikkan kereta polis berkenaan.

Belum dipasti apakah anggotas polis yang dikatakan melanggar peserta himpunan itu cedera atau tidak. Bagaimana pun yang pasti mangsa yang dikatakan dilanggar itu cedera dan dihantar ke hospital.

Polis perlu menyiasat kejadian itu dan perlu telus. Jangan sesekali cuba hendak bertindak anggotanya seperti mana sering berlaku di mana polis akan berpihak kepada polis walaupun jelas anggotanya berbuat jahat. Nampaknya apa yang berlaku ke atas Mohamad Sabu pada Bersih 2.0 berulang di mana Mat yang dilanggar polis dituduh Mat yang sengaja menendang kereta polis.

Sudah pasti malam ini tv dan media penjilat buntut akan memutar belitkan cerita itu kononnya himpunan ini ganas dan liar. Sudah pasti juga kereta yang diterbalikkan itu dijadikan replika dan diletakkan di Dataran Merdeka sebagai lambang kejahatan para himpunan Bersih.

Saya sedang mendapatkan gambar kereta berkenaan dan laporan sebenar di sebalik kejadian itu. [wm.kl.6:24 pm 28/04/12]
Post a Comment