Monday, January 7, 2013

Rasuah: Beza Lim Guang Eng Dengan Najib Razak

SUSUPAN PETANG                                                                                                             

Posting ini sekali lagi bakal menimbulkan kemarahan orang Umno kelas tiga di negara ini. Apa yang hendak saya lepaskan disini ialah tentang tindakan segera dan tanpa kompromi Ketua Menteri Pulang Pinang, Lim Guan Eng yang mengarahkan Pegawai Daerah Seberang Perai Utara Jusni Ismail di tukar ke Seberang Perai Tengah.

NONEPegumuman pertukaran itu dibuat ekoran penahanan Pegawai Daerah Seberang Perai Tengah, Roslan Yahya oleh SPRM 3 Januari lalu.

Tindakan dilakukan Guan Eng berbeza sekali dengan apa pernah dilakukan Perdana Menteri Najib Razak ketika menghadapi suasana yang hampir sama.

Minggu lepas saya bersembang dengan bekas timbalan menteri, beliau menceritakan bagaimana Najib menjelang pilihan raya 2008 lalu telah memanggil beliau bersama dua lagi orang penting di sebuah negeri di Pantai Timur.

Menurut bekas timbalan menteri itu tujuan Najib berbuat begitu ialah untuk memberi tahu kenapa dia dan dua yang lain kenapa tidak dipilih parti untuk bertanding pada pilihan raya kali ke-12 itu.



Najib memberi tahu seorang demi seorang sebab musababnya. Katanya sampai giliran yang seorang lagi itu,Najib memberi tahu akan sebab musababnya. Katanya mengajuk cakap Najib; you tahu kenapa you tidak diberikan peluang bertanding?" tanya Najib.

"Kenapa?" tanya tokoh itu sambil menggeleng kepala.

"Rasuah," jawab Najib rengkas menyebabkan tokoh itu terkejut dan menggeletar.

"Tetapi Datuk Seri saya bagi tiga," kata tokoh itu menjelaskan kepada Najib wang rasuah itu dibagi tiga kepada dua orang patnernya yang lain.

"Saya tidak kira you bagi berapa, tetapi you tidak boleh bertnding," kiata Najib cerita bekas menteri berkenaan. Tokoh berkenaan terus terdiam dan terkaku.

Suasana diam tidak siapa berani bersuara hinggalah Najib akhirnya berkata; mengenai rasuah you, I akan akan tolong."

Kunci kata dalam cerita benar ini ialah "saya akan tolong you". Ternyata selepas itu ketua bahagian Umno berkenaan yang sudah di dakwa di mahkamah terselamat dari menjalani pendakwaan kes rasuah.

Apa yang anda dapat hadam dari cerita ini? Ia menjelskan akan perbezaan seperti langit dengan bumi di antara Lim Guang Eng (DAP) dengan Najib Razak (Umno). Jadi siapa di sini yang lebih berintergriti? Najib yang beragama Islam kah atau Lim Guan Eng yang tidak bergama Islam? Yang nyatanya soal bangsa dan agama tidak menjamin seseorang itu tidak rasuah dan melakukan penyelewengan. [5:27 pm 07/01/13]

1 comment:

akulah69 said...

Ya Allah, kau bukakan pintu hati Lim Guan Eng dan seluruh keluarganya menerima Islam..... Kau bukakanlah pintu hati DS Najib utk menerima hukum Islam di Malaysia