Tuesday, January 22, 2013

Puad, Mat Maslan Perlu Tiru Saifuddin

MENITI SENJA                                                                                                                        

Puad Sarkashi perlu memperbetulkan standard dirinya sebagai anggota kabinet agar ianya tidak sampai ke tahap haprak. Banyak sudah perkara yang diutarakan Puad tidak mencapai standard beliau sebagai timbalan menteri. Isu atau topik yang diucapkan oleh Puad tidak lebih dari standard presiden Perkasa(m) saja. Patut Puad bezakan dirinya dengan presiden NGO itu kerana dia mempunyai latar belakang dan disiplin diri yang jauh lebih menarik.

Sekurang-kurang dua perkara yang Puad sentuh tetapi ia meragukan dan boleh dipersoalkan. Pertikaian beliau berhubung isu itu juga tidak meletakkan beliau seorang yang berkualiti. Jauh sekali setaraf dengan kedudukan dia sebagai seorang bergelar doktor falsafah (Phd). Barang kali ada kebenarannya juga sesetengah kawan yang mempertikaikan dari mana Puad mendapat Phd kerana tahap keilmuan yang ditunjuk tidak sampai ke peringkat itu.

Apakah ia sama dengan standard kedoktoran yang diperolehi oleh Ahmad Zahid Hamidi?


Perkara yang dicakapkan oleh Puad banyak boleh dipertikaian. Salah satunya ialah berhubung tuduhan beliau yang DAP telah mencetak kitab Injil dalam bahasa Melayu. Tuduhan itu dibuat berdasarkan apa yang beliau difahamkan. Sumber yang memberi kefahaman kepada beliau ialah Utusan Malaysia - surat khabar yang paling banyak kalah saman di dunia.

Terbaru ialah mengenai pengedaran kitab Injil di sebuah sekolah di Pulau Pinang. Beliau menarik perhatian mengarah sekolah agar menyiasat dan memastikan tiada Injil diedarkan. Maklumat yang dikutip oleh Puad ialah dari sumber Utusan Malaysia. Utusan Malaysia pula mengambil sumber daripada persatuan 'kepalabuku'.

Sebagai seorang timbalan menteri Puad sepatutnya menjaga standard dan kelas dirinya. Jangan diambil sumber-sumber yang 100 peratus karut dari Utusan Malaysia itu. Puad patut menilai sejauh mana akhbar berkenaan. Tidak bermakna ia adalah surat khabar Umno ia boleh dipercayai seratus peratus. Dan sebagai seorang akademik Puad tidak boleh 'merawa' semua isu termasuk isu-isu berkelas sampah untuk di ketengahkan.

Apakah Puad tidak mengikuti perkembangan mahkamah yang lepas satu, satu hakim menjatuhkan hukuman Utusan Malaysia sebagai bersalah atas kerana menyebarkan berita fitnah. Apakah Puad tidak peka ini?

Kita menimbulkan ini kerana bimbang Puad lama kelamaan akan jadi seperti surat khabar berkenaan. Berbohong, putar belit cerita sudah menjadi habit. Bila sudah sampai ke peringkat ini Utusan Malaysia akan jadi seperti anjing yang habit makan tahi, di mana kalau tidak dapat tahi bau pun sudah cukup. Dibimbangkan juga kerana percaya kepada akhabr itu lama-lama Puad bukan saja setakat, cakap berlapik lidah tetapi bimbang lidahnya juga akan jadi bercabang.

Kita tahu Puad menjadi banyak bercakap kerana hendak tunjukkan kepada Najib dia adalah menteri muda yang ada idea dan rajin mempertahakan Umno. Kalau idea banyak tetapi semuanya hampas dan haprak tidak ada guna pun. Sebodoh-bodoh Najib dia tidak akan menelan apa yang Puad katakan. Najib bukan plastik.

Najib juga tahu hubungan darah daging Puad dengan Anwar Ibrahim sebelum ini. Chemistry itu tidak akan dilupakan Najib. Makanya sekuat mana Puad bercakap untuk menarik perhatian Najib agar melantik dia jadi menteri penuh, ia tidak akan mudah terjadi. Puad seperti juga Zahid Hamidi yang berada dalam senarai Najib bertandakan 'ribbon merah'.

Bila mengenang Puad saya teringat kepada kawan saya Ahmad Maslan. Puad semacam hendak berlumba dengan Mat Maslan. Hendak tunjuk dan buktikan yang dia lebih banyak bercakap dan idea walaupun ianya karut marut dan kadang-kadang dangkal. Puad dan Mat Maslan hendak jadi hero di Johor. Mereka sedang memasang angan-angan untuk melintasi Hishamuddin Hussein dan Khalid Nordin.

Seperti juga Puad demikian dengan Ahmad Maslan. Najib tidak akan mudah terpengaruh dengan percakapan mereka yang kadang-kadang lebih lawak dari puak-puak raja lawak. Najib ada kayu pengukur sendiri.

Kepada Puad dan Mat Maslan mereka boleh tiru apa yang ditunjukkan oleh Saifuddin Abdullah. Dia juga Umno tetapi bila bercakap soal negara dia letakkan Umno di tangga. Bagnya Umno bukan sepanjang masa dengannya. Dia tidak peluk Umno bersama isterinya atas katil tidak seperti Puad dan Mat Maslan. Inilah pemimpin dan orang cerdik.

Ikhlas saya sarankan baik Puad dan Mat Maslan belajarlah jadi seperti Saifuddin Abdullah. Sebenarnya harga diri anda itu lebih mahal dari harga Umno yang anda pertahankan sehingga sampai rosak reputasi anda. [wm.kl.6:56 pm 22/01/13]

7 comments:

Unknown said...

Sebahagian orang terpelajar yg mengejar kebendaan terutama melalui UBN, yg ada PhD dapat penyakit hasad dengki, yg bergelar Dr jadi doktor cap ayam dan yg bergelar profesot jadi profesor kangkung...

Unknown said...

Rasa-rasa malas nak komen topik ni..tapi rasa gatal juga nak komen..
Sejak bila menteri-menteri UMNO/BN boleh berfikir dengan rasional..memang haprak bila semua kaki bodek boss..

ayba said...

Harga dirilah yang hendak dibawa mati dan itulah yang akan diperkatakan orang setelah kita mati bukannya harga umno, tetapi nampaknya itulah yang dikejar-kejar hingga membodek sampai menjatuhkan maruah diri.

Unknown said...

Tuan MSO. Media seperti Utusen dan Tibi3 terpaksa mainkan isu-isu 'hangat-hangat taik ayam' demi tuanpunye UBN. Oleh itu mrk perlukan juga tukang kipas yg setia spt Abang Fued dan Mat Maslen utk duduk tepi taik dan kipas/tiup supaya taik ayam sentiasa panas.

sizzly7761 said...

Tuan MSO, takpayahlah nak harapkan Puad ZakarC berubah dan berbeza dengan pemimpin UMNO lain! Hakikatnya bila sesorang itu beralih dari. Sesuatu yang lebih baik kepada sesuatu yang lebih buruk secara nyata dan secara relatifnya sudah cukup untuk menunjukkan tahap daya intelektualnya! Mana mana orang walau tinggi mana ilmunya(apatah lagi Phd beli) kalau masih memilih taik sebagai sesuatu yang harum,maka apalagi yang boleh diharap?

Anonymous said...

Tidak Peka bermakna PEKAK

PokAmid said...

Dear Dr Fooad & Matt Masslem, bila anda baca komen-komen yang dipaparkan di atas, anda tak rasa malu ke? Demi maruah anda berdua, sudah-sudahlah bersifat biul apabila mengeluarkan kenyataan kerana anda akan dikira 3B (BARUA BANGANG yang BAHLUL)