Saturday, March 1, 2014

Abdul Hadi, PRK Kajang bawa mesej besar

ULASAN                                                                                               

Malam tadi buat pertama kali Presiden Pas, Abdul Hadi Awang turun ke gelanggang pilihan raya kecil di Kajang dalam rangka memastikan Pakatan Rakyat menerusi Anwar Ibrahim akan menang dengan majoriti besar bagi melonjakan sokongan rakyat untuk PR ke Putrajaya.

Hadi PRK Kajang penting.
Kehadiran Abdul Hadi itu secara automatik menolak suara-suara sumbang termasuk di kalangan anggota Pas sendiri yang menganggap pilihan raya itu tidak perlu dan membazir. Saya tidak kira kehadiran Abdul Hadi itu hanya sebagai pemanis mulut saja, tetapi ia adalah komitmen serius Pas dalam pilihan raya berkenaan.

Berucap melancarkan jentera pilihan raya pemuda PR, di Taman Mesra Kajang malam tadi, Abdul Hadi berkata pilihan raya kecil Kajang besar makna dan ertinya untuk menyampaikan beberapa mesej kepada kerajaan BN.

Mesej pertama, bahawa demokrasi bukan sahaja setakat memberi peluang kepada pengundi memilih pemimpin, tetapi ia juga merupakan untuk melihat sejauh mana media massa berfungsi mengikut lunas-lunas demokrasi.

"Media harus diberi kebebasan dan hak demokrasi seluas-luasnya tanpa batas dalam melaksanakan tugas dan tanggungjawab mereka serta memaknakan erti demokrasi," katanya.

Apa yang hendak ditekankan oleh Abdul Hadi setiap pilihan raya atau sistem demokrasi yang diagung-agungkan itu biarlah berjalan betul, tidak tempang, barulah ianya boleh diikhtirafkan sistem ini sempurna dan kerajaan yang dipilih menerusinya merupakan sebuah kerajaan yang halal.

Beliau menarik perhatian dalam hal ini, memandangkan banyak berlaku kecacatan dalam demokrasi dan pilihan raya, yang dimana beliau sering menganologinya sebagai 'bermain' di atas padang yang tidak sama rata.

Mesej kedua, pilihan raya Kajang adalah untuk melonjakkan sokongan rakyat kepada PR bagi persiapan ke Putrajaya. Bagi beliau pilihan raya kecil Kajang bukan main-main tetapi sesuatu yang serius dan perlu didokong.

Katanya, peluang dan harapan Pakatan Rakyat cerah untuk ke Putrajaya berpandukan kepada keputusan pilihan raya umum lepas dimana lebih 50% undi popular diraih oleh Pakatan Rakyat.

Kejayaan itu katanya menjelaskan bahawa Pakatan Rakyat berjaya memecan sempadan perkauman yang dibina oleh BN untuk mengukuhkan kedudukannya. "Kawasan bandar campuran dimenangi oleh Pakatan Rakyat ini membuktikan kita berjaya memecan sempadan perkauman," tegasnya.

Mesej ke tiga, pilihan raya kecil Kajang itu untuk menghumbankan kerajaan yang tahu berjanji tetapi tidak melaksanakannya. Memang dalam pilhan raya lalu BN membuat pelbagai janji molok-molok untuk mempengaruhi rakyat tetapi tidak ditepati.

Misalnya janji untuk tidak menaikkan harga minya, tetapi selepas pilihan raya subsidi minyak ditarik balik menyebabkan harga minya naik. Begitu juga dengan barangan dan keperluan lain seperti gula, kadar takrif eletetrik dan sebagainya semuanya naik.

Jadi kegagalan kerajaan menunai janji itu perlu dihantar melalui pilihan raya kecil berkenaan.

Berdasarkan kepada beberapa mesej dan tujuan itu, kata Abdul Hadi pilihan raya itu perlu didepani dengan bersungguh dan jentera pilihan raya hendaklah sampai masej ini kepada pengundi di Kajang. [wm.kl.10:54 am 01/03/14]

2 comments:

bahrombasiron said...

Tahniah

firdaus said...

Haji Hadi lupa cakap yang saya sokong anwar jadi MB..itu rasanya lebih mudah dan ringkas