Saturday, March 1, 2014

Faekah harus jelaskan anasir hendak ganggu MoU?

SEBUKA MATA                                                                                    

Faekah perlu sebutkan siapakah anasir luar itu.
Bekas Setiausaha Politik MB Selangor, Faekah Husin yang dinaikkan pangkat menjadi Ketua Pegawai Eksekutif Menteri Besar Incorporate (MBI) mengakui pengambilalihan ekuiti empat syarikat konsensi air di Selangor tidak diberi tahu kepada semua pemimpin Pakatan Rakyat disebabkan ketidakpastian perjanjian itu sebelum ianya dimuktamadkan.

Faekah juga mengatakan persefahaman (MoU) itu ditandatangani dalam keadaan mengejut dan tergesa-gesa.

Beliau yang dilantik untuk menjadi perunding penstrukturan semula air itu, mengatakan ia tidak diberi tahu kepada sesiapa kerana ada anasir luar yang akan menganggu penstrukturan air itu yang sangat diperlukan oleh rakyat Selangor.

Penjelasan Faekah itu menimbulkan tanda tanya dan menyebabkan tuduhan mengatakan persefahaman (MoU) itu kerajaan Selangor tertipu atau terperangkap menjadi lebih kuat dan benar lagi.

Persoalan timbul, kenapa perkara begitu penting yang membabitkan soal maruah kerajaan Selangor dipermainkan semudah itu. Apakah alasan dan logiknya maka setiap perundingan yang dilakukan tidak dikhabar kepada mana-mana pihak berwajib termasuk pemimpin Pakatan Rakyat.

Pemimpin Pakatan Rakyat perlu mengetahui kerana apa-apa juga risiko yang timbul dari apa yang berlaku itu tertanggung di atas bahu mereka? Apakah Faekah merasakan dia lebih berkuasa setelah dilantik menjadi perunding urusan berkenaan? Cukupkah kalau perlantikan itu dibuat atas kepercayaan Khalid semata-mata tanpa dibawa kepada pihak pengurusan parti?

Faekah tidak boleh memutuskan perkara itu hanya di antara dia dengan Abdul Khalid Ibrahim saja. Pemimpin lain termasuk Pas, DAP perlu mengetahuinya kerana kerajaan Selangor adalah sebuah kerajaan pakatan dan bukan diuruskan secara korporat oleh Khalid.

Bolehkah dikatakan di sini dengan pengakuan dibuat itu, Faekah sudah melakukan penyalahgunaan kuasa atau dalam bahasa lebih teruk lagi pengkhianatan? Beliau turut bersubahat dan dipertanggungjawab jika persefahaman itu menimbul masalah lebih rumit sehingga menyebabkan kredibiliti kerajaan terjejas?

Benar masalah air kritikal dan persefahaman itu juga membolehkan kerajaan Selangor mengurus sendiri hal ehwal air. Tetapi apabila pencapaian persefahaman itu dibuat menjadi tanda tanya menyebabkan nawaitu yang baik itu tidak akan menjadi perkara penting lagi. Ketidaklicinan pemuktamadannya akan menjadi persoalan.

Dengan pengakuan Faekah itu, sama ada persefahaman itu merugikan atau menguntungkan menjelaskan beliau gagal bertindak sebagai perunding yang jujur dan bertanggungjawab kepada majikannya, iaitu kerajaan Selangor.

Daripada penjelasan Faekah itu, bahawa tanda tangani persefahaman itu dalam keadana tergesa-gesa maka jelas kerajaan Selangor terperangkap. Mohd Najib Razak dan Muhyiddin Yassin yang ikut hadir pada majlis tanda tangan itu inginkan political mileage untuk pilihan raya kecil Kajang membayangkan apa yang berlaku di sebaliknya.

Faekah juga ada menjelaskan proses perundingan sehingga termeterainya persefahaman itu adalah kerana mengelakkan ianya diketahui anasir luar yang boleh menganggu perundingan itu. Siapakah anasir luar yang dimaksudkan itu. Kalau ada anasir luar apakah tidak ada anasir dalam yang lebih bahaya? Sebab anasir adalah orang ataupun kumpulan yang jahat. Faekah harus menjelaskan dan tidak menggantungkan persoalan itu sehingga boleh menimbulkan fitnah.

Seorang pegawai yang berintergriti, tegas dan juga harus tidak menyembunyikan apa-apa yang sepatutnya diberitahu bagi mengelak timbul pelbagai tanda tanya. Dan kalau beliau gagal menuntaskan perkara ini maka beliau wajar berundur dari jawatan yang dipegang itu kerana jawatan itu adalah kepunyaan kerajaan (PR). [wm.kl.8:28 am 01/03/14]

2 comments:

Rahimi said...

Kerajaan negeri Selangor sekarang umpama syarikat Sdn Bhd, rakyat hanya pekerja Bkn pemilik bersama. Ulasan CEO yang tidak konstruktif, banyak persoalan bukan penyelesaian.

bahrombasiron said...

Tanganilah dgn hati2 dan ikhlad