Sunday, March 30, 2014

Mengapa Tokguru Nik Aziz menangis?

MENYELIT RASA                                                                               

Secara relatifnya seseorang yang tinggi tahap keimananya dia senantiasa merasakan dirinya berdosa dengan Allah. Dia akan menginsafi akan kelemahan dirinya, maka dia terus beristighfar kepada Allah sebanyak mungkin agar Allah memaafi dosa-dosanya baik kecil atau besar, sedar atau tidak. Itulah tahap seorang bertaraf waliyullah.

Tokguru menundukan muka sambil menagan sebak.
Semasa memberi tazkirah rengkas selepas Subuh Sabtu lalu Tokguru Nik Abdul Aziz Nik Mat menangis sambil meminta rakyat Kelantan memaafkan segala kesalahannya semasa menjadi MB Kelantan selama 22 tahun.

"Maafkan segala kesilapan saya selama saya pimpin Kelantan," demikian rayu Nik Aziz diselai tangisan memilukan.

Beliau juga mengaitkan  sakit yang dihadapi kini mungkin kerana kifarat Allah ke atasnya. "Ni sakit saya mungkin Allah nak kifarat dosa saya atas apa kesalahan yang saya buat selama pimpin Kelantan."



Tokguru kini keuzuran kerana menanggung sakit prostat sehinggakan terpaksa membawa beg plastik untuk ke mana-mana.

Pernyataan ikhlas Tokguru itu sungguh menyayu dan menyebakkan hati. Kita merasakan betapa humble dan rendahnya diri beliau sebagai seorang hamba Allah. Siapa yang berani mengatakan dia ada kesalahan selama memerintah Kelantan? Kalau pun ada ia adalah kelaziman dihadapi penguasa seperti beliau. Beliau tidak perlu menyesali kerana kehebatan syiar Islam yang dibawanya mengkagumkan semua orang.

Penampilan dirinya sebagai murrabi dan pemimpin disanjung semua lapisan masyarakat tanpa mengira warna kulit, anutan agama dan bangsa. Beliau dikagumi oleh semua orang. Yang mencium tangannya tanda hormat, bukan saja orang Melayu tetapi India, Cina dan Siam juga.

Tentunya orang akan beranggapan tidak perlu beliau membuat apologetik begitu dan sedih atas apa dilakukan. Tetapi itulah Tokguruku Nik Aziz yang tetap merasakan dirinya sebagai tidak maksum bila-bila masa. Jawatan, penghormatan dan status tinggi yang didudukinya tidak pernah mengasingkan dia menjadi seorang yang sombong dan ego. Dia tetap menganggap dirinya sebagai abdi Allah. Inilah kemuliaan beliau kepada saya.

Saya merasakan permohonan diselai tangisan itu bukan penyesalan berat baginya, tetapi ia membawa maksud lain. Tangisan dan pengakuan ikhlas itu adalah simbolik yang perlu ditafsirkan secara mendalam. Tangisan dan pengakuan itu kena diterjemahkan oleh setiap orang, khasnya mereka yang mengakui sayang dan kasih kepadanya. Bukan rakyat Kelantan tetapi para pemimpin Pas Kelantan khususnya.

Apakah beliau  menangis setelah menyedari apa yang pernah diberitahu (diingatkan) kepadanya selama ini telah menjadi kenyataan? Atau ada keputusan-keputusan berhubung politik yang tidak tepat dibuatnya? Mungkin nasihat-nasihat politik dan juga urusan pentadbiran yang diberitahu sebelum ini, semasa beliau jadi MB, tetapi tidak sempat ditangani dengan jaya telah meninggalkan kesan jiwa buatnya. Atau pun apa yang beliau harapkan selepas meninggal Kota Darulnaim tidak kesampaian? Itukah puncanya maka Tokguru menangis?

Mereka yang bersamanya serta menghayati pentadbirannya selama 22 tahun, tahu apa yang menyentuh hati dan perasaanya. Orang luar dan rakyat Kelantan tidak dapat meneka apakah yang memilukan hati sehingga air jernihnya gugur ke tikar didalam masjid kecualilah mereka yang mengelilingi hidupnya? Pasti Ahmad Yaakuh, Mohd Amar Nik Abdulllah, Husam Musa dan lain-lain memahami erti tangisan Tokguru itu.

Kalau tangisan itu bersifat peribadi, Tokguru boleh menangis didalam kamar khalwatnya bersendirian. Dia boleh bermunajaknya kepada Tuhan secara senyap. Tetapi apabila dia menangis di hadapan umum, selepas solat Subuh, sudah pasti tangisan itu untuk diterjemah oleh semua orang.

Elok mereka yang mengambil alih pemerintahan daripadanya memahami dan mentafsirkan erti tangisan tokguru itu. Ustaz Ahmad Yaakub dan segenap pimpinan kerajaan dan parti kini kena menganalisa apa yang berlaku. Ambillah setitik air mata tokguru dan kajilah dalam makmal hati masing-masing. Ada sesuatu yang sangat mengilankan kalau sebab musabab mengapa tokguru menangis Sabtu lalu itu tidak dapat difahami.

Jangan biarkan Tokguru menangis lagi kalau kita semua sayangnya. Sudah cukup kita menyeksanya. Setitik airmatanya perlu dilunasi. Tidak mungkin tokguru akan menyebut satu persatu apa yang menjadi kekesalan atau apa yang tidak memuaskan hatinya. Tidak! Tetapi kita semualah kena arif dan menghayati serta menganalisa akan erti tangisan itu. Tangisan tokguru seperti juga kata-katanya mempunyai mantik paling dalam hanya jauhari memahami manikam maksud dan natijahnya.

Sekiranya kita semua gagal menghentikan sendu dan aliran air mata tokguru, khasnya penggantinya dan barisan pemimpin dalam kerajaan dan parti kini, maka semua orang berdosa apa lagi sekiranya tangisan tokguru itu disebabkan kelemahan kepimpinan kerajaan dan partinya. Maka pemegang amanat hari ini adalah penanggungjawabnya kepada setiap titis air mata tokguru yang gugur ke lantai masjid.

Fahamilah tangisan tokguru dan jangan ianya dianggap sebagai air mata seorang insan yang sudah berada di hujung senja yang merindui kematian. Hati togkuru tidak tersentuh sekiranya tiada apa-apa yang menyentuh hatinya. Hentilah tangisan tok guru dengan semua pihak bermuhasabah diri masing-masing. Keriangan kepada tokguru ialah dengan berpadunya pimpinan Pas dan kerajaan di Kelantan akan utuh selama-lamanya. [wm.kl.8:47 30/03/14]

3 comments:

D'BETA said...

Kurniaan mata hati yg jernih oleh Allah pd makhlukNya...Allahu Akbar.

nazi kelawar said...

Salam, Tuan Haji.
Saya salute kepada Tuan kerana dapat menyelami jiwa nurani Tuan Guru dengan menterjemahkannya dalam realiti pemerintahan sekarang ini.Bagi mereka yang penuh kesedaran pemerintahan beragama sudah pasti dapat menanggap luahan jiwa Tuan Guru.Bagi saya dengan bahasa mudah dan santai, Tuan Guru kesal dengan sikap dan sifat pemerintahan PAS sekarang tidak seperti yang didambakan.Betulkan saya jika salah.Terima kasih.

Unknown said...

Nik aziz patut spesifik atas kesalahan apa yg dia dah buat sepanjang tadbir kelantan.. biar rakyat kelantan jelas dan tidak timbul fitnah kemudian hari kelak. Semua org boleh minta maaf.. tapi tak semua berani nyatakan kesalahan apa yg telah dibuat. Sebagai pemimpin yg sering digambarkan serba sempurna oleh pengikutnya adalah sesuatu yg agak pelik apabila tiba2 nik aziz minta maaf. Adakah terdapat kesalahan tersembunyi yg telah dibuat? Dengan tangisan tersebut pasti ada sesuatu kesalahan yg telah dibuat.. cukup senang jika dgn hanya minta maaf tidak dinyatakan kesalahan tiba2 boleh hapus dosa mcm tu je..