Thursday, May 12, 2011

Celoteh Murai 80

Amerika Tiru Umno Ke, Umno Tiru Amerika?

Murai terdengar Obama menghadapi masalah untuk menyakinkan sesetengah pemimpinnya mempercayai kejayaan komandonya membunuh Osama Ben Laden di Pakistan dua minggu lepas. Puncanya kerana Obama enggan menunjukkan gambar pembunuhan itu dan juga mayat Osama.

Masalah juga berlaku apabila Obama bersetuju menunjukkan gambar itu kepada sesetengah pemimpin saja, atau pemimpin yang dipilih untuk melihat mayat Osama. Apa yang menyulitkan ada pemimpin Amerika tidak sedia untuk melihat gambar mayat berkenaan. Lagi teruk ada yang mengatakan sudah cukup dia lihat gambar mayat manusia yang terkorban di serata tempat angkara kebejatan Amerika.

Bila teringatkan nasib diterima Obama berhubung kematian Osama yang didakwa itu, Murai teringat apa yang berlaku di negera kita berhubung video lucah membabitkan Anwar Ibrahim. Sama dengan cara Amerika menunjukkan gambar itu kepada pemimpin terpilih, begitulah juga berlaku kepada video berkenaan. Datuk T yang mewakili Umno membuat perkara yang sama.

Begitu juga dengan sikap dan keyakinan orang ramai terhadap video berkenaan diragui akan kesahihannya. Ada pemimpin atau mereka yang diundang menyaksikan penayangan video berkenan enggan melihatnya.

Mereka yang enggan melihat ini mungkin berpendapat seperti salah seorang pemimpin Amerika tadi yang mengatakan tidak perlu dia melihat gambar jenazah Osama kerana dia sudah melihat banyak mayat lain angkara Amerika. Jadi begitu juga pemimpin yang tidak mahu tenguk video lucah versis Umno tadi mungkin mereka sudah cemuh melihat aksi video filem.

Melihat kesamaan di antara tektik Amerika terhadap Osama dan tektik Umno terhadap Anwar ini menyebabkan Murai tertanya-tanya dalam hal ini siapa yang meniru siapa. Apakah Amerika meniru Umno atau Umno meniru Amerika. Umum tahu isu video lucah mendahului kematian Osama. Apakah di sini Amerika meniru Umno?

Murai rasa tidak mustahil kalau Amerika meniru Umno kerana kita ada Duta yang hebat di Amerika Syarikat. Apakah Obama telah menerima nasihat Duta Malaysia di Amerika Syarikat yang diketahui sangat intim dengan Najib sampai benda dalam kain Najib pun dia tahu? Boleh jadi binti boleh terima.

Kalau begitu memanglah hebatlah Umno ini kerana negara sebesar Amerika itu boleh meniru tektik dan strategi Umno yang tidak bermoral. Natijahnya dari kedua perbuatan itu ia tidak menyakinkan orang ramau kerana perbuatan itu super melampau.

Murai: Mengetahui seorang wakil rakyat Pas yang minat dengan blue filem.
Post a Comment