Tuesday, October 2, 2012

300 Guru Terperangkap Dalam Kursus Dakyah?

SUSUPAN PAGI                                                                                                                        

Bertempat di sebuah hotel berdekatan jalan Chow Kit Road semalam telah berlangsung satu program apa dinamakan Pengurusan Permentoran Perkhdimatan Awam KPM. Kononnya program itu untuk memberi penjelasan berhubung polisi dan juga dasar kerajaan serta pembangunan dalam pendidikan untuk anak bangsa.

Seramai 300 orang guru hadir pada program berkenaan yang berlangsung sehari suntuk. Mereka terdiri dari guru-guru yang sekolahnya terletak dalam parlimen Lembah Pantai yang kini diwakili oleh Nurul Izzah Anwar. Adalah dipercayai program berkenaan diadakan mengikut kawasan parlimen.

Backdrop ceramah berkenaan.
Perjalanan program berkenaan dikatakan sudah mulai nampak senget sejak awal apabila pihak yang menguruskan program berkenaan iaini ahli jawatankuasa terdiri dari guru-guru besar atau pun pengetua. Tugas mereka bagi memastikan semua guru-guru yang dijemput hadir.

Setiap kehadiran dibayar wang sakut RM15 dan diberi makan tengah hari percuma. (Murah sangat harga pendidikan di negara ini?)

Rakaman audio dan gambar tidak dibenarkan disepanjang penceramah memberi kursus tersebut. Alasannya kerana gambar itu boleh mengacam nyawa penceramah? Jadi tidak ada sesiapa dibenarkan merakam gambar program tersebut. Kenapa begitu bahaya sekali penceramah dalam satu program yang dihadiri pendidik seperti itu?  Inilah keganjilan yang menjadi persoalan di kepala yang hadir.

Kata pada mulanya kecurigaan terhadap program berkenaan tidak seberapa membengongkan lagi, tetapi setelah penceramahnya tampil maka terjawab untuk apa dan mengapa program itu diadakan. Ia jelas program itu tidak ada sangkut paut langsung dengan pengurusan permentoran dalam pendidikan, kerana penceramahnya dari individu politik. Di sini mereka mula merasakan terperangkap.

Ceramah itu disampikan oleh orang bernama Mohamed Razali Abd Rahman yang mengakui dia kononnya bekas pegawai khas kepada salah seorang ahli Parlimen DAP. Isi ceramahnya ialah
memburukkan DAP yang ingin melakukan reformasi politik di negara ini serta mendedahkan kononnya tindak tanduk DAP yang boleh menyebabkan orang Melayu dan Islam merasa marah dan mengalami kerugian.

Antara apa didakwa orang bernama Mohamed Razali itu ialah, kononnya DAP ingin menjadikan negara ini sebagai negara Kristian, mahukan perdana menteri dari bukan Islam dan Melayu dan menjadikan Malaysia sebagai sebuah republik.

Penceramah itu juga mendakwa DAP ada menjalinkan kerjasama dengan Zionis, melatih think tank DAP dan juga kononnya DAP akan mendapat bantuan kewangan dari Israel untuk pilihan raya akan datang. Lebih teruk dan menakutkan kononnya lagi selepas Pakatan Rakyat menang kerajaan Pakatan akan membenarkan penubuhan kem tentera Israel di Port Dickson.

Segala tuduhan itu jelas ia adalah direka khas untuk strategi politik untuk menimbulkan rasa takut dan bimbang dari kalangan orang Melayu. Natijahnya biar orang Melayu marahkan DAP dan pulau PKR dan Pas sekali. Dan bagi guru-guru yang mempunyai sedikit pengetahuan berhubung ketatanegaraan akan menolak isi penceramah itu kerana ia jelas sebuah propaganda dan fitnah.

Guru yang cerdik tahu akan bagaimana proses pembentukan kerajaan dan juga fungsi raja-raja Melayu. Untuk menukar negara ini dari sebuah negara demokrasi dengan raja berpelembagaan kepada sebuah rupblikan bukan sesenang dibayangkan.

Namun kepada guru yang cetek pengetahuan, jahil mengenai sejarah negara serta sistem pemerintahan negara ini akan menerima bulat-bulat apa diucapkan oleh penceramah bernama Mohamed Razali itu. Mereka akan telan tanpa mamah dan kunyah seperti ikan koi menelan pelet berbau busuk itu.

Apa lagi kalau ada guru-guru yang mabuk dengan pemberian wang RM15 kerana dengan wang itu dapat dibeli sekilo anggur untuk dimakan semasa menonton televisyen akan menjadi agen menyebarkan dakyah berkenaan. Mereka akan menyebar dan memberi tahu anak-anak murid mereka apa-apa yang difitnahkan oleh penceramah berkenaan. Diharapkan anak murid pula akan menyampaikan kepada bapa mereka di rumah.

Persoalan kini apakah lelaki itu benar dia sebagai seorang pegawai kepada ahli parlimen DAP? Kalau benar ternyata ia dibayar untuk mendakyah guru-guru setelah melakukan tindakan berpaling tadah kepada tuannya. Boleh jadi juga tidak ada orang bernama seperti itu berkhidmat dengan mana-mana ahli parlimen DAP dan ia adalah rekaan pihak tertentu sahaja. Ia boleh jadi pegawai perang saraf dari sekolah Bukit Aman?

Keraguan ini timbul di kalangan beberapa orang guru yang hadir ke program berkenaan kerana butiran ceramah itu 100% berbau politik memburukkan pembangkang dan tidak ada apa-apa topik pun yang ada hubungkait dengan program berkenaan.

Begitu juga kalau dia benar, kenapa perlu sembunyi diri dan ianya dilindungi? Kenapa perlu berbisik atau menyampaikan maklumat itu secara tersembunyi. Kalau benar apa didakwa itu, bukan guru yang sepatutnya diberi tahu tetapi pihak keselamatan yang perlu mengawalnya. Masalah hubungan dengan Israel bukan masalah kecil ia masalah keselamatan negara yang perlu ditangani oleh pihak polis, tentera dan segala macam pasukan keselamatan.

Dan untuk berbaik dengan Israel bukan menanti Pakatan Rakyat jadi kerajaan sekartang ini kerajaan UBN ada hubungan dan berbaik-baik dengan Israel. Pengkalan tentera tidak perlu dibangunkan di Port Dikson tetapi sudah pun ada di pengkalan hati sesetengah pemimpin negara. Itu Apco adalah jenama Israel? Siapa yang menggunakan khidmat Apco, Pakatan Rakyat atau UBN?

Jelas apabila ia diberi secara berbisik di dalam gelap ia ada motif dan muslihat lain. Motif dan tujuan yang jelas ialah untuk merosakkan kepercayaan rakyat kepada DAP yang kini sedang menjalinkan usaha untuk menumbangkan kerajaan UBN dengan Pas dan PKR. Sekali lagi nampaknya warga guru diperalatkan dan wang rakyat disalah gunakan untuk mempertahankan kuasa politik pihak tertentu. Mat Said sakit telinga. [wm.kl.8:31 am 02/09/12]

No comments: