Monday, October 22, 2012

Lebih Baik Kata Masuk Arab Dari Masuk Melayu

PANDANGAN                                                                                                                        

Saya menerima beberapa respons terhadap catatan "Politik MCA surut ke belakang". Semua pengomen melahirkan rasa kecewa dan kesal dengan cara beberapa orang pemimpin MCA memainkan isu hudud kerana ia sebagai tidak relevan dan agak melampau. Dalam banyak-banyak komen yang dikirim menerusi email itu saya tertarik dengan komen Muhammad Adam Lee Abdullah. Beliau merupakan seorang saudara baru Islam yang berbangsa tionghua.

Muhammad Adam ini juga seorang penjengok setia blog MT yang merupakan OKU hilang penglihatan. Atas kerajinan dan idea serta pandangan bernas beliau saya mengucapkan berbanyak terima kasih semoga sdr terus memberi respons dan pandangan tersendiri. 

Berikut adalah komen beliau:

Assalamu'alaikum.

Alhamdulillah, suatu analisa berfakta yang tak perlu dipertikai, khasnya saudara-saudara seagama Melayu Islam, dan masyarakat saya sendiri (Cina). Sebab itulah juga masih kedapatan sesetengah orang Cina kita di sini akan secara jahil menuduh kita "masuk Melayu" bila kita memeluk Islam. 
 
Saya sendiri telah diuji untuk memberikan kefahaman kepada emak saya dalam hal ini ketika saya mula-mula memeluk Islam; lantas, antara lain, saya menyatakan, kalau begitulah yang nak dimaksudkan (masuk Melayu), baik kita kata masuk Arab aja, sebab segala bacaan dalam solat sehingga ke awal dan akhir doa, menggunakan bahasa Arab belaka, kan? Itu baru isu simple; belum lagi isu seperti yang kini lantang dikritik para politikus MCA yang dah makin hilang arah ni, serta didiamkan membatu trillionan bahasa oleh UMNO bangang syaitan ni, kan? 
 
Malah, yang pelik bin ajaibnya, di kalangan ilmuan agama seperti Dr. Hasan Aqidah tu pun boleh diam cam tu ja ... So, nampak benar UMNO dan sekalian sekutunya yang kini jadi tandem basikal MCA, kan? Bukankah itu juga bukti benar janji-Nya yang antara lain: "Dan barangsiapa yang berpaling daripada peringatan-Ku, maka baginya kehidupan dunia yang sempit, dan Kami (Allah) akan menghimpunkannya pada hari qiamat berkeadaan buta!" ...

Apapun, ini hanyalah sekilas pandangan saya yang juga masih perlu mengaji lebih banyak, dan sesungguhnya Allahlah Yang Maha Mengetahui.


Terima kasih.



[wm.kl.9:51 am 22/10/12]

No comments: