Wednesday, October 31, 2012

Nik Aziz Makin Kukuh Bila Diasak

LENGGENG SORE                                                                                                                    

Rahmat dan hikmat Tuhan itu kadang-kadang kita tidak dapat menyelaminya langsung. Adakalanya kita berfikir begini tetapi yang jadi sebaliknya. Selalu berlaku perkadasan di antara hamba dengan Rabbnya. Misalnya musuh Pas dan mereka membenci Tokguru Nik Abdul Aziz Nik Mat yang mahukan beliau berundur dari politik mengira apabila dilakukan asakan dan tekanan ke atas MB itu beliau akan menjadi lemah jiwa dan tertekan akhirnya segera meninggalkan jawatan, tetapi yang jadi sebaliknya.

Nik Aziz: Makin ditekan makin naik.
Tokguru itu semakin diasak bukan jadi makin tertekan dan mudah mengaku kalah untuk melepaskan jawatan, sebaliknya ia menjadi semakin bersemangat dan terus degil untuk mempertahankan jawatannya. Seolah-olah desakan dan tekanan itu menjadi penawar atau beteri tambahan pula kepadanya. Beliau jadi macam tepong yang dibubur serbut penaik, makin menggelembung.

Tenguk apa yang beliau jawab dan ulas apabila ada pihak tertentu meminta beliau berundur sambil memperkecil-kecil keupayaan serta mempertikaikan kesiahatannya. Apa jawabnya, katanya dia masih sihat dan masih ada kederat untuk berkhdimat. Cakap-cakap pun berasap-asap.

"Kalau sekat nak lawan Umno bila-bila sajalah. Dan orang berkhidmat bukan menggunakan fizikal tetapi akal," begitulah katanya. Jawaban itu menunjukkan desakan dan perlecehan itu tidak memberi bekas sikitpun dan mengugahkan semangatnya untuk terus berada di tempatnya kini.

Lagipun menurutnya desakan dari luar sama sekali tidak akan dipedulikan, lainkan kalau dari dalam Pas sendiri, beliau akan mempertimbangkannya. Beliau tidak perlu rungsing kerana dari dalam Pas bukan akan mendesak beliau berhenti tetapi di'agah' supaya terus kekal sampai ke akhir hayat.

Inilah dikatakan apa yang difikirkan itu tidak tepat seperti dikehendaki dan strategi mereka yang mahu melihat beliau berudur dan tidak lagi aktif di dalam Pas sudah silap. Mereka mahu menekan dan melemahkan Tokguru, yang terjadi sebaliknya.

Justeru Pas harus bersyukur dan tidak perlu kesal dengan orang-orang yang anti dengan Mursyidul Am Pas itu. Biarkan sesiapa saja mendesak dia berundur jangan peduli kerana desakan itu akan menjadikan Tokguru sihat, gagah dan bersemangat.

Sebenarnya pihak musuh telah silap dalam membaca 'DNA' Menteri Besar Kelantan ini. Beliau bukan seperti mana dianggapkan dan inilah juga kelebihan yang ada kepadanya. Memang kalau beliau seorang yang tidak kuat dan utuh jiwanya sudah lama beliau cabut dan berundur. Rasanya selepas Mahathir Mohamad, Nik Azizlah orang yang kedua terbanyak diasak dan diserang agar meninggalkan jawatan.

Dan ternyata jika dibanding beliau dengan Mahathir dalam hal ini beliau mengatasi Mahathir kerana tidak mudah untuk menangis kemudian berundur.

Makanya kepada musuh Pas dan mereka yang mahu melihat Nik Aziz cepat berundur perlu menggunakan tektik dan strategi lain. Tektik tekan dan desak sudah tidak menjadi, strategi ini sudah kalih (imu) dengan tokguru seorang ini.  [wm.kl.5:56 pm 31/10/12]

No comments: