Friday, January 24, 2014

GST banyak persembunyian fakta dilakukan kerajaan

ULASAN PAGI                                                                                   

Kerajaan berbuat banyak perkara yang tidak telus apabila berdepan dengan rakyat dan sikap inilah menjadikan rakyat berang dan hilang kepercayaan apabila mereka menyedari mereka ditipu hidup-hidup. Kenapa parti memerintah (UBN) hilang undi mojoriti dalam pilihan raya umum ke-13 lepas, salah satu puncanya kerana sikap tidak telus mereka yang boleh disifatkan sebagai menipu rakyat.

Rafizi mendedahkan persembunyian fakta mengenai GST.
Rakyat yang cerdik, menggunakan otak dan fikirannya, tidak mudah disimsilabimkan oleh UBN, kerana itu mereka mengubah tangan mereka ke kertas undi pembangkang. Gara-gara itu maka terjadilah keputusan pilihan raya lalu, Pakatan Rakyat mendapat undi popular lebih 2% lebih berbanding dengan UBN. Pakatan mendapat 51% manakala UBN mendapat 47%.



Tindakan kerajaan yang tergamak mengambil kesempatan atas kelurusan dan kepercayaan rakyat ini adalah satu kezaliman dan ketidakadilan yang perlu ditentang.

Sudah berapa banyak rakyat dipermainkan oleh parti memerintah. Rakyat terpaksa melakuakan termasuk mengeluarkan wang dan keringat kepada sesuatu yang tidak sepatut mereka lakukan. Dalam kata lain rakyat sepanjang masa ditipu oleh para berjois kerajaan dan menghabiskan tanga dan keringat untuk pihak lain. Nasib rakyat negara ini samalah dengan pokok getah yang mengeluarkan getah dibikin kasut tetapi dipakai oleh orang lain, (bukan tuan pokok getah).

Salah satu contoh atau bentuk 'penipuan' terbaru kerajaan kepada rakyat ialah mengenai cukai baru yang hendak diperkenakan; goods and service tax (GST). Cukai ini akan mulai diperkenakan pada tahun 2015 sebagai mengganti cukai yang dipakai kini SST.

Tidak menjadi masalah kalau kerajaan ingin memperkenalkan sesuatu polisi atau dasar baru asal demi negara dan rakyat asalkan ianya dijelaskan dengan jujur dan ikhlas. Macam mana pahit menjadam sekalipun peraturan digubalkan kerajaan, rakyat akan menelannya juga. Malangnya, kerajaan bermain 'ciku cak' di sebalik apa yang dijelaskan itu.

Sebahagian yang hadir menandatangani kempen anti GST.
Mengenai GST, rakyat akan menerima apa yang kerajaan beritahu. Rakyat percaya kepada penjelasan para menteri kerana mereka adalah pembuat dasar kerajaan. Mereka adalah pemimpin yang dipilih dan diangkat perdana menteri.

Malangnya dalam penjelasan dibuat menteri mengenai GST termasuk juga penghuraian perdana Menteri Najib Razak tentangnya banyak yang tidak telus dan diselindungkan. Apakah nama menteri dan perdana menteri seperti ini, kalau bukan penipu dan penyusahkan rakyat?

Sebenarya, banyak kerajaan bermain silap mata dalam pelaksanakan GST dan tidak menceritakan kesan dan implikasinya kepada rakyat. Sebenarnya usaha kerajaan melakukan perubahan tidak menjadi masalah asalknya ia dijelaskan secara ikhlas dan tidak ada usur penipuan. Yang menjadi masalah ialah kerajaan tidak menceritakan perkara sebenar. Tindakan sebegini sebagai menipu rakyat sendiri.

Mengenai GST banyak perkara dan aspek dimana keajaan tidak telus dalam memberi penjelasan kepada rakyat. Kerajaan bercakap tidak sampai ke hujung ibarat membilang tidak sampai ke 9 tetapi terhenti di 5 dan 6 saja. Tindakan begitu menganiayakan rakyat. Bila rakyat memberi reaksi terhadap cadangan itu dalam keadaan mereka tidak tahu dan jahil maka teraniayalah mereka.

Kenapa ini harus berlaku? Kerajaan UBN bila dikatakan mereka zalim dan tidak adil, mereka akan marah dan menuduh rakyat sebagai tidak berterima kasih kepada usahanya walhal yang salahnya adalah mereka sendiri.

Malam tadi saya berkesempatan menghadiri majlis taklimat mengenai GST oleh Pengarah Strategi PKR, Mohd Rafizi Ramli dalam program kempen Faham GST, Tolak GST untuk memberi kesedaran dan cerita sebenar mengenai GST kepada rakyat. Jelas menerusi penjelasan itu, banyak perkara yang tersembunyi dan tidak dijelaksan oleh kerajaan. Penjelasan Rafizi adalah pembongkran ke atas pemalusan dan penipuan maklumat mengenai GST terhadap rakyat oleh kerajaan.

Dalam pemahaman yang saya boleh kutip dari penjelasan ahli Parlimen Pandan itu malam tadi antaranya;

1. GST menguntungkan syarikat-syarikat pengerluar kerana mereka mendapat kredit GST daripada kerajaan. Syarikat boleh menuntut kredit GST mereka walaupun barang yang mereka keluarkan belum terjual. Manakala pengguna tidak mendapat apa-apa refund, pengembalian wang yang mereka belanjakan.
2. Sistem pecukaian ini dikenakan kepada semua tanpa mengira berapa pendapatan seseorang. Ia berbeza dengan cukai SST sebelum ini dimana ia dikenakan mengikut pendapatan seseorang.
3. Menerusi GST barang akan meningkat naik berkali-kali ganda kerana pengeluar, pengedar berhadapan dengan kenaikan kos sementara kos itu ditanggung oleh pengguna, iaini rakyat.
4. Pengumuman kerajaan dengan menyebut barang-barang tetentu dikenakan cukai GST tanpa menyebut barang-barang lain, (menjelaskan) adalah perangkap untuk mengenakan cukai ke atas barang-barang yang tidak disebut.
5.Kenaikan harga barang ekoran pengenaan cukai GST ini dilakukan secara tektikal di sinilah rakyat akan terperangkap dan tertipu kerana ianya tidak dijelas secara nyata.
6. Setiap urusniaga dijalankan ia dikenakan cukai GST, sebagai contohnya mereka menguruskan majlis perkahwinan (katering) juga tidak dapat dielak dari dikenakan cukai.

Manakala resionalisasi kerajaan untuk melaksanakan GST kerana hendak menjana kewangan negara yang hilang serta memulihkan akaun negara yang mengalami defesit. Alasan ini menurut Rafizi tidak munasabah dan tepat kerana defisit akaun negara boleh diatasi sekiranya kerajaan tidak mengamalkan perbelanjaan boros.

Beliau menyebut pada tahun lepas sahaja, sebanyak 20% daripada perbelanjaan negara mengalami ketirisan disebabkan berlaku perbelanjaan yang boros.

"Wang negara boleh dijimatkan jika tidak boros berbelanja dan GST yang menyusahkan rakyat tidak perlu dikenakan", katanya.

Menjelaskan mengenai kos yang terpaksa dikeluar kerajaan untuk melaksanakan sistem cukai baru ini, ialah sebanyak RM100 juta manakala syarikat pula akan menanggungkan kos GST sebanyak RM5 billion. Sudah pasti secara logiknya apabila syarikat terpaksa mengeluarkan perbelanjaan mereka akan memunggut balik daripada pengguna iaini rakyat.

Usaha penjelasan penipuan dan persembunyian mengenai GST oleh kerajaan yang dilakukan oleh Rafizi itu sesuatu yang patut dipuji dan disebarkan. Rakuat perlu diberi maklumat yang tepat agar tidak menyesal dikemudian hari. Tindakan Rafizi itu bukan untuk menyusah kerajaan dan menganggu pentadbiran Najib Razak dan isterinya, tetapi ia adalah satu pembelaan kepada rakyat, memberi keadilan kepada semua.

Untuk membela rakyat dan negara kita tidak perlu memburu dan membunuh penjenayah, tetapi boleh dilakukan dengan memperpanjangkan penjelasan (pendedahan) mengenai kebusukan GST yang dibuat oleh Rafizi itu. Saya yakin kalau semua parti politik khasnya Pakatan Rakyat, NGO yang membela rakyat ikut sama memainkan peranan dan partisipasi dalam menjelaskan apa sebenar yang berlaku di sebalik GST, sistem baru yang membebankan itu akan ditangguhkan.

Seperti mana didesakan oleh PKR sistem itu pantas dilaksanakan apabila pendapat rakyat umumnya dinaikan dari RM2,500 kepada RM4,500 sebulan. Dalam keadaan sekarang ini dimana pendapat rakyat masih rendah tidak sesuai cukai GST dilaksanakan kerana ia menyusah dan membebankan rakyat.

Dan kepada kerajaan dan Najib hendaklah bersikap terbuka, mendengar keluh kesah dan tindakan rakyat ini sekiranya beliau tidak mahu berdepan dengan masalah 'dimurih' (marah) oleh rakyat. Sekiranya Najib tetap juga mahu meneruskan pelaksanaan cukai berkenaan dibimbang Najib akhirnya akan diturunkan oleh rakyat melalui cukai berkenaan dan dibelit dengan kangkung. Ingin sekali melihat Mat, Mat mana lagi kalau bukan Ahmad Maslan berbicara soal GST dengan Rafizi di tv. [wm.kl.8:50 am 24/01/14]

2 comments:

Maaf Sebut said...

Sebenarnya GST ni sistem cukai nya bagaimana ?? Agak bagus skali kalau pok sheikh dpt explain

bat8 said...

Tuan,

Dalam bahasa mudah, GST ini ialah sedekah yang kita wajib bagi kepada kerajaan apabila kita membeli barang/perkhidmatan untuk kegunaan diri dan keluarga kita dengan duit yang kita cari sendiri.

Sedekah wajib ini akan kena kepada sesiapa sahaja tak kira siapa jika membeli sesuatu barang/perkhidmatan. Pengemis, budak sekolah dan pengangur pun tak boleh lepas.

Sedekah ini adalah tambahan kepada cukai-cukai lain seperti roadtax,incometax dll.

Ceritanya dalam keadaan ekonomi s3bahagian besar rakyat kita yang serba tertekan ni, patut ke kita dikenakan GST.

Kita negara kaya dan mempunyai kel3bihan berbanding dengan negara jiran. Takkan le kerajaan kita dah tak tahu cara lain untuk meningkatkan ekonomi negara supaya boleh kutip cukai-cukai lazim l3bih banyak.

Jangan gelak jika GHANA pun pernah cuba nak buat GST. Lepas 3 bulan hancur lebur GSTnya.