Tuesday, January 28, 2014

Anwar diumum tanding di Kajang tetapi belum tahu apakah dia MB Selangor

ULASAN TERBARU                                                                         

Apakah motif dan tujuan Adun Kanjang Lee Chee Cheh mengosongkan kerusinya semalam sudah terjawab seperti mana yang dijangkakan beberapa jam lalu. Siapa yang bakal bertanding di kerusi itu juga sudah diketahui, orangnya tidak lain dan tidak bukan, adalah Anwar Ibrahim.

Sidang media umumkan Anwar calon di Kajang.
Pengumuman nama Anwar itu dibuat sendiri oleh MB Selangor, Abdul Khalid Ibrahim dalam satu sidang akhbar khas di pejabat PKR di Petaling Jaya pagi ini yang dikira terpaksa dihadiri Khalid. Kesediaan Khalid mengumum nama Anwar dan akur dengan pengunduran beliau secara paksa itu, menunjukkan beliau merestui Anwar dan menunjukkan ada konsensus di kalangan pimpinan Pakatan Rakyat.

Sebelum ini Khalid berkata dia sedia berundur sekiranya semua pihak setuju. Cuma satu beliau tidak sebut dan kaitkan batang tubuh Sultan Selangor individu yang akan mengesahkan mengikut tradisinya seseorang yang akan diangkat sebagai menteri besar Selangor itu.

Jika kita anggap apa yang berlaku hari ini memuktamadkan riyawat Khalid didalam politik ia berkesudahan dengan Khalid tanpa memberi penghormatan kepada sesiapa. Ini kerana pengunduran Khalid itu setelah didesak. Kenapa Khalid tidak berundur tanpa berlaku 'pertumpahan darah'. Bukankah dikatakan bijak kalau beliau memberi laluan kepada Azmin Ali. Bukankah walaupun beliau bersikeras tetapi akhirnya terpaksa turun juga.

Khalid menolak menjadi protoganis kepada parti di dalam hal ini. Dia mengambil sikap berdegil sehingga memaksakan beliau disingkir secara tektikal. Walaupun dengan cara apa beliau tetap akan direkod sejarah sebagai dipaksa turun. Andainya beliau memilih jalan terpuji, berundur tanpa diadakan pilihan raya kecil alangkah hebatnya dan agungnya Khalid. Dan akan dilihat lebih hebat lagi kalau beliau juga mengosongkan serentak kerusi DUN Pelabuhan Klang dan kerusi Parlimen Bandar Tun Razak yang disandangnya.

Tidak ada apa yang hendak diperkatakan lagi. Kain kafan telah diikat, keranda telah dipaku, hanya menunggu nisan saja akan dicocok. Hampir separuh ceritanya sudah hampir tamat tetapi kesudahan keseluruhannya belum ada. Proses seterusnya penamaan calon dan berpilihan raya. Selepas itu kalau menang proses perlantikan Anwar sebagai MB akan dilakukan.

PAS dan DAP sebagai rakan kongsi PKR dalam Pakatan Rakyat tidak banyak memberi pandangan. Kedua-dua akur atas semangat kerjasama. Kebetulan yang terlibat itu orang PKR, Khalid Ibrahim orang PKR Anwar dan Lee Chee Cheh juga orang PKR. DAP dan PAS hanya menjalankan tanggungjawab sebagai rakannya sahaja.

Sebenar tadi saya bercakap dengan Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub yang mewakili PAS menghadiri sidang akhbar berkenaan. Bila ditanya apakah PAS memberi pandangannya mengenai agenda (transisi) jawatan MB itu, jelasnya, PAS sudah memberi tahu apa yang sepatut diberi tahu.

"Kita telah menyatakan apa yang kita hendak katakan dari perspektif kita termasuk beberapa kebimbangan dan beberapa kemungkinan. Kita menghormati apa yang diambil oleh PKR itu sebagai rakan dalam satu Pakatan. Jadi tugas dan tanggungjawab kita sudah lepas," ujarnya.

Iya begitulah sikap yang harus ada kepada PAS atau DAP, memberi pandangan bila diminta dan dirasakan perlu. Saya bertanya Salahuddin apakah pandangan itu diterima? Beliau tidak memberi jawaban tepat hanya berkata; nampanya PKR dan Anwar yakin dengan apa yang mereka putuskan, jadi kita kena setuju sahaja.

Saya menyoal Salahuddin, apa guna Anwar atau PKR memanggil DAP dan PAS menyertai sidang akhabr itu, atau memberi pandangan berhubung tindakan yang dianggap merbahaya itu, tetapi pandangan-pandangan itu tidak diterima, Salahuddin hanya terdiam. Saya berkata kepadanya, kalau begitu tidak perlu meminta pandangan, kalau ia tidak didengari.

Salahuddin tidak menolak spekulasi rasa bahawa akan ada 'bongol' dalam proses perlantikan Anwar kelak. Apabila saya kata, apakah PAS juga akan menyerahkan nama wakilnya sebagai calon MB setelah Khalid melepas jawatan, beliau terdiam dan enggan mengulas. Saya dapat mentafsirkan bahawa PAS akan berbuat begitu kalau mereka diminta.

SPR dijangka sudah menerima surat pemakluman pengosongan kerusi DUN Kajang berkenaan. Esok atau lusa akan ada kenyataan rasmi dari SPR serta mesyuarat bagi menentukan pilihan raya kecil berkenaan. Saya menjangka SPR akan bermesyuarat selepas raya Cina nanti, dan mengumumkan tarikh pilihan raya itu pertengahan akhir Februari.

Diyakin awal Mac pilihan raya selesai diadakan dan pertengahan Mac kita akan menyaksikan apakah kesudahan solusi politik yang diambil oleh PKR dan Anwar ini terhadap proses menukar Menteri Besar yang dikatakan tidak berperasaan politik itu. Selamat maju jaya. Kenapa Mat Maslan tersengeh tu. [wm.kl.2:14 pm 28/01/14]

5 comments:

Unknown said...

1. Ada orang yang berkata, ini merupakan suatu kemelut yang sangat kuat kilasnya, tapi, adakah dengan membuat PRK ini penyelesaian dapat dicapai?
2. Tidakah mereka sedar tindakan ini akan menjadi sel-sel barah untuk PR menghadapi PRU ke14?
3. Sedih, kerana wang rakyat (PRK)digunakan untuk menyelesaikan kemelut dalaman politik.

KHALIFAH ALLAH said...

Salam Tuan ,

Saya rasa tak berapa selesa dan tak berapa setuju dengan apa yg berlaku di Selangor...? Tindakan mengosongkan kerusi Dun/P bagi memberi laluan kpd org lain nampak seperti suatu tindakan bijak dikalangan orang politik..tapi bagaimana pulak perasaan rakyat & penyokong2 yang telah bekerja kuat memastikan kemenangan PKR di Dun tersebut..? Bila dah menang senang2 saja letak jawatan.., PRK melibatkan kos yang tinggi, guna duit para pembayar cukai.

Kita boleh terima alasan jika PRK terpaksa diadakan akibat KEMATIAN penyandangnya.., maka kenalah lantik wakil yg baru. Tapi dalam kes ini...???

Ustaz Haji Fikri Awang Al-Kelantani said...

Biar PKR lakukan sesuka hatinya . . . .PKR punya asas & keyakinan yg tinggi. . .

Azlanakmal said...

rasanya tindakan tersebut sebagai stabilizer utk PKR khasnya dan PR amnya suapaya tidak terjadi seperti di Kedah sebab MB dan exco tak ngam,.... ia membawa kekalahan kedah kepada BN. so PAS kena ingat masa Kedah tgh ribut, PKR tak masuk campur....

awekaste said...

Salam

Saya sokong 200% tindakan politik pkr dan dsai.