Tuesday, June 23, 2015

Menelah apa cerita Azmin dengan Sultan Shafaruddin

SPEKULASI                                                                                     

Azmin terima watikah perlantikan MB.
Malam tadi Mohamed Azmin Ali dilaporkan telah menghadap Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah. Pertemuan itu memakan masa sehingga satu jam. Apakah yang dibincang atau dimaklumkan oleh MB itu kepada sultan. Pertemuan MB dengan sultan di mana-mana negeri adalah perkara biasa.

Untuk tujuan ini juga, MB boleh memohon untuk menghadap sultan apabila ada perkara penting yang hendak dimaklumkan kepada sultan bersabit dengan negeri. Demikian juga sultan boleh memanggil bila-bila masa memanda MBnya untuk menghadap.

Hubungan antara MB dengan sultan boleh dianggap hubungan, dua hala demi pembangunan sesebuah negari dan kesejahtraan rakyat. Hubungan mereka berangkaian.

Jadi pertemuan Azmin dengan sultan malam tadi sebenarnya tidak perlu dispekulasikan dengan apa-apa isu yang boleh menegangkan keadaan. Kerana dewasa ini timbul kemelut dalam Pakatan Rakyat, apabila DAP telah mengistyharkan Pakatan Rakyat sudah tidak ada, manakala di pihak Pas pula masih mengakui Pakatan Rakyat masih hidup, hanya pengsan sahaja, mungkin perkara itulah yang dibicarakan oleh Azmin dan sultan.

Selaku sultan yang memerintah sudah pasti Sultan Selangor ingin mengetahui kedudukan sebenar kerajaan sekarang ini. Perkara paling penting ialah mengetahui apakah Azmin sebagai MB masih mendapat kepercayaan untuk terus menjadi MB Selangor. Semasa Abdul Khalid Ibrahim menjadi MB dan dia berdepan dengan ketidakpercayaan ahli-ahli Dewan, sultan memanggil Khalid bagi mengetahui duduk perkara sebenar. Menjadi tanggungjawab sultan memantau keadan-keadaan seperti itu.

Maklumat atau kedudukan itu penting bagi diketahui oleh sultan kerana kalau Azmin sudah tidak mendapat kepercayaa ia menyebabkan kerajaan Selangor tidak stabil. Ketidakstabilan kerajaan Selangor ia mengugat seluruh pentadbiran negeri dimana kesannya kepada pembangunan rakyat.

Agak-agaknya apakah yang diberitahu oleh Azmin berhubung perkara itu? Yang nyata hari ini kedua-dua parti DAP dan Pas yang saling bercakaran dan umpama kucing dengan anjing itu masih lagi menyokong Azmin. DAP masih mengakui yang parti itu bersama dengan PKR. Manakala Pas juga membuat pengakuan sama.

Ertinya Azmin masih utuh sebagai MB. Dengan kedudukan itu ia tidak membimbangkan sultan, apa lagi kemungkinan baginda akan diminta memperkenankan pembubuaran Dewan Undangan Negeri bagi diadakan pilihan raya Selangor sebagai jalan penyelesaian.

Mungkin juga dalam pertemuan itu selain mendapat maklumat perkembangan terbaru di Selangor adalah apa-apa kata-kata dan pandangan diberikan oleh sultan kepada Azmin. Semua orang perlu bersangka baik dengan pertemuan itu ke arah untuk mengelakkan apa-apa kejadian tidak diingini dan merugikan rakyat berlaku.

Cuma apa yang menjadi persoalan, apakah Azmin dapat menjamin beliau akan terus disokong oleh kedua parti yang telah memakai sifat haiwan itu? Yang mungkin menjadi masalah kepadanya, apabila kedua parti itu memberi kata dua kepada partinya (PKR), agar memilih salah satu antaranya.

DAP suruh memilihnya dan Pas pula meminta memilihnya. Kalau ini berlaku, Azmin dalam keadaan seperti kata pepatah, ditelan mati bapak diluah mati bapak. Salah satu yang ditinggalkan Azmin (PKR) menyebabkan kedudukan Azmin sebagai MB tidak selamat, atau seteguh hari ini. Khabar membimbangkan DAP akan membuat perhitungan akhir selepas raya nanti, meminta PKR memilih antara dia atau Pas.

Kalau situasi begini tidak ada kesudahan, hendak tidak hendak, suka atau tidak, maka DUN Selangor terpaksa dibubarkan juga. Daripada menyekang rasa menghimpun sebab, baik semua "sa'ja..." terlepas. Azmin kini persis berada dalam bilik pemeriksaan akhir untuk menjawab dan menyelesaiakan segala masalah yang dihimpun kepadanya. Kalau beliau dapat menjawab dan menyelesai segala persoalan itu, beliau lulus dan bisa melangkau ke kelas atas tanpa melewati kelas tengah.

Untuk berhadapan dengan hal-hal seperti inilah Azmin sangat memerlukan sokongan dan bantuan daripada rakan-rakan separtinya. Rakan separtinya perlu sepakat memberi semangat dan sokongan padu kepada Azmin untuk mempertahankan kedudukannya. Malangnya seruan yang diajukan agar Azmin memrapatkan saf dalam parti tidak dipedulikan. Kesan daripada pemilihan dalam PKR dua tahun lalu yang memecah mecilkan perpaduan parti itu masih terbawa sampai kini.

Mereka yang menentang Azmin atau pun tidak setuju dengan Azmin masih bersikap pasif kepada MB itu dan MB itu sendiri seakan tidak ada minat untuk mengaktifkan mereka agar berpadu dalam parti. Kedudukan sebagai MB Selangor, seperti gagal digunakan sebaik mungkin oleh Azmin untuk membena kekuatan dalam parti.

Sebablah itulah kalau diperhatikan kini tidak ada rakan-rakan separti dengan Azmin membuat kenyataan membela dan memberi gambaran Azmin dalam keadaan teguh dan utuh. Nama-nama seperti Saifuddin Nasution Ismail, Mustafa Kamil Ayub, Nurul Izzah Anwar, Syed Husin Ali atau pun Rafizi Ramli tidak banyak bercakap memberi sokongan kepada Azmin atau berusaha menyelesaikan kemelut Pas dengan DAP yang boleh mengugat kedudukan Azmin.

Dalam saat seperti hari ini Azmin sangat-sangat memerlukan sokongan dan aspirasi daripada rakan-rakan khasnya rakan separti untuk meneruskan perkhidmatannya sebagai MB. Mungkin dengan apa yang berlaku ini memberi kesedaran baru kepada Azmin untuk bertindak memperkasakan parti dan merapatkan persaudara sesama anggota PKR. Untuk tujuan ini beliau boleh gunakan kapasitinya sebagai Timbalan Presiden dan juga selaku MB Selangor. [wm.kl.11:32 am 23/06/15]

No comments: