Wednesday, June 24, 2015

G18 berhimpun di rumah Kamaruddin Jaaffar

MAKLUMAT DINI                                                                         

Pertemuan sambil iftar di rumah Kamaruddin.
Malam tadi kumpulan bekas pimpinan Pas yang kalah dalam perebutan jawatan pada muktamar lalu yang menamakan mereka sebagai G18 telah sekali lagi berhimpun sambil berbuka puasa di rumah Ahli Parlimen Tumpat Kamaruddin Jaaffar, di Hulu Kelang.

Pertemuan kali ini agak lebih serius lagi dalam mencari persefahaman untuk menubuhkan parti baru, apabila ia turut sama dihadiri pemimpin DAP dan PKR serta Ngo terkemuka.


Melihat kepada gambar yang dipostkan, hampir semua anggota G18 hadir. Manakala dari DAP ia dihadiri sendiri oleh Lim Kit Siang dan Teresa Kok. Manakala dari PKR pula Saifuddin Nasution Ismail dan Shamsul Iskandar Md Akin.

Beberapa keping gambar pertemuan dan majlis berbuka puasa itu telah ditemui yang dipostkan ke dalam twiter mereka yang hadir dan diecerkan oleh twiter lain. Antara ianya dalam twiter Teresa Kok. Teresa mencatat "berbuka puasa bersama dengan wakil rakyat progresis PAS dan PKR di rumah YB Kamaruddin Jaaffar."

Saifuddin, Teresa Kok dan Shamsul bergambar dengan G18.
Sementara dalam twiter Dr Mujahid Yusuf pula, beliau mencatat "Pertemuan mesra sempena iftar dengan pemimpin politik membawa harapan baru kepada rakyat Malaysia."

Tidak diketahui apakah butiran pertemuan semalam, apakah ia turut membincangkan mengenai pernubuhan Pakatan Baru seperti mana yang diwar-warkan. Bagaimana pun dipercayai pertemuan yang lebih kepada untuk beramah mesra itu sebagai pemulaan untuk mewujudkan persefahaman lebih dekat lagi ke arah penubuhan parti baru.

Pertemuan semalam walaupun ringkas tetapi dikira lebih serius apabila ia membabitkan kehadiran wakil daipada PKR, DAP dan Ngo. Pertemuan semalam boleh dianggap sebagai susulan himpunan di Bakri Muar, Johor.

Ia juga bersesuaian dengan arahan, atau perutusan daripada Anwar Ibrahim yang dikeluarkan semalam yang mengharap sebuah pakatan baru yang lebih mantap antara parti pembangkang dan Ngo disusun.

Di kedua-dua pertemuan ini, di Bakri dan di rumah Kamaruddin, terperasan oleh saya ke mana dua orang bekas pimpinan Pas yang kalah, Husam Musa dan Siti Zailah Mohd Yusuf? Apakah mereka berdua sudah mengundur diri sepenuhnya dari politik ataupun memang tidak mahu membabitkan diri dalam kumpulan ini?

Semasa himpunan solidariti mereka yang kalah di Bakri tempoh hari kedua bekas pemimpin ini tidak kelihatan. Bukan itu sahaja selepas selesai muktamar mereka tidak memberi apa-apa kenyataan hatta mengulas kegagalan mereka mempertahankan jawatan. Husam dan Zailah adalah bekas Naib Presiden dan Ketua Dewan Muslimat Pas.

Hanya apa diketahui katanya Husam tidak berapa sihat? [wm.kl.7:02 am 24/06/15]

No comments: