Friday, June 5, 2015

Tidur Najib dan Rosmah kembali terganggu

SEPOI BAHASA                                                                               

Tindakan polis membatalkan dialog anjuran NGO bersama PM, "Nothing 2 Hide" yang sepatutnya berlangsung di PWTC hari telah menyelamatkan air muka Najib Razak. Dr Mahathir Mohamad yang juga dikatakan dijemput untuk menyertai dialog berkenaan hadir bersama ratusan yang lain.

Mahathir berucap kemudian dilarang.
Malangnya, Najib tidak hadir. Apabila sebaik Mahathir berucap ringkas sebelum berundur, seorang pegawai polis datang memintanya agar menghentikan ucapan.

Bayangkan dengan kehadiran yang ramai terutamanya daripada mereka yang ingin menyaksikan macam mana gaya Najib berdialog di hadapan orang yang mengkritiknya, kalau diteruskan ia mesti hangat dan geger. Sudah pasti Najib akan disorak dan di "boo", macam Hanifa Maidin di "boo" dalam muktamar Pas di Kuala Selangor semalam.


Ketika ini sudah tentu muka Najib yang mudah merah akan menjadi merah macam kelopak bunga raya, "merah meran" (menyala).

Jadi untuk mengelakkan Najib malu dan disorak, inilah menyebabkan polis menggunakan kuasa yang ada kepadanya membatalkan dialog berkenaan kononnya atas dasar keselamatan. Alasan itu sukar diterima kerana tempat berlangsung dialog itu, PWTC antara tempat yang aman. Alasan itu tidak masuk akal.

Kejadian ini boleh dianggap sebagai polis sudah mulai campur tangan dan menjaga Najib selaku perdana menteri. Ertinya kehidupan Najib hari ini seratus peratus dalam kawalan dan jaminan pihak keselamatan, polis.

Soalnya apakah dengan pembatalan secara tektikal itu boleh mengamankan Najib? Tidak... malahan orang ramai yang keliru, geram dan benci dengan cerita-cerita kabur mengenai 1MDB, geram dengan kenaikan harga barang menggila sejak pelaksanaan GST, makin akan menjadi tambah benci kepada Najib dan meluat dengan isterinya Rosmah binti Mansor dituduh sebagai boros.

Dialog yang dibatalkan itu secara tidak langsung telah memberi kemenangan percuma kepada Mahathir dan menjadikan rakyat makin hilang kepercayaan kepada Najib kerana tindakan itu, enggan atau penakut untuk hadir, akan dianggap sebagai tidak bertanggungjawabnya. Maka akan terus berdongenaglah Mahathir selepas ini.

Sepatutnya dialog itu diteruskan dan Najib perlu hadir untuk menunjukkan kebertanggungjawaban dan kejantanannya sebagai seorang perdana menteri. Apakah mereka yang memberi idea untuk mengagalkan dialog itu ada motif tertentu?

Kejadian hari ini menyebabkan Najib dan Rosmah yang malam tadi dapat tidur nyenyak, selepas beliau mendakwa mendapat sokongan padi di Sarawak akan kembali resah dan tidak dapat melelapkan mata serapatnya seperti sebelum ini.

Mimpi-mimpin kudus dan indah juga sudah makin menjauhi Najib dan apa yang berlaku pagi ini suatu kedukacitaan dan kemaluan besar kepada Najib. [wm.kl.12:04 pm 05/06/15] 

No comments: