Thursday, July 31, 2008

Susupan Pagi

Apabila Pemuda Pas Dinasihati Pemimpin Tidak Sihat

SINDROM membuat laporan polis nampaknya semakin menjadi-jadi. Walaupun pada satu masa polis tidak dipercayai dan dilemparkan dengan pelbagai tomohan namun pasukan itu tetap juga dijadikan sandaran dan tempat mengadu sebarang masalah.

Terbaru sindrom ini berjangkit kepada anak-anak muda dalam Pas yang menganggotai Dewan Pemuda. Semalam di laporkan dua buah cawangan Dewan Pemuda Pas, satu dalam kawasan Kubang Kerian dan satu lagi dalam kawasan Kota Bharu telah membut laporan ke atas bekas MB Perak Mohd Tajol Rosli Ghazali ekoran tawaran yang dibuat kepada Pas Perak untuk membentuk kerajaan bersama.

Laporan itu dibuat kononnya tawaran bekas MB itu ada usur rasuah.

Dan hari ini dilaporkan pula Dewan Pemuda Pas Perak pula membuat laporan yang sama semalam. Adalah dipercayai idea dan ilham Dewan Pemuda Pas Perak itu tercetus apabila anak muda Kelantan berbuat demikian.

Saya tidak mahu soal siapakah di belakang anak muda berkenaan. Saya yakin ada orang tua yang mengajar supaya mereka berbuat demikian. Menurut sahabat saya Ramli Abdul Halim di Kota Bharu ketua Pas kawasan berkenaan tidak berapa segar, tidak berapa sihat. Malangnya beliau tidak menyatakan apakah penyakit yang dihadapi oleh ketua Pas kawasan berkenaan.

Apakah sebelum membuat laporan polis itu anak-anak muda Pas itu sudah membuat kajian berhubung kata-kata Tajol Rosli itu sejauh mana ianya bersifat rasuah dan boleh diambil tindakan. Atau dari segi Islamnya apakah ajakan untuk berbaik itu menjadi satu kesalahan?

Seperti yang dilaporkan Tajol Rosli mengajak Pas untuk menubuh kerajaan bersama dengan memberikan Pas jawatan MB. Beliau sendiri tidak akan memegang apa-apa jawatan.
Dalam hal ini saya tidak nampak di mana rasuah dalam hal ini. Apakah sebarang cadangan, jani, idea boleh disifatkan rasuah?

Kalaulah apa yang dikatakan Tajol Rosli itu boleh dianggap rasuah maka apa kurangnya dengan tindakan dan tawaran yang pemimpin Pas lakukan dalam ceramah-ceramah mereka apa lagi dalam pilihan raya. Atau kalau hendak berlaku adil, apa halnya pula dengan tawaran dan janji Anwar Ibrahim yang akan melantik ahli Parlimen dari Sabah dan Sarawak sebagai timbalan perdana menteri dan akan menurunkan harga minyak kalau beliau berkuasa dan ? Apakah ini tidak termasuk dalam rasuah kerana Anwar kita sokong dan kita dokong?

Rasanya maksud, erti dan makna antara kata-kata para penceramah Pas, Anwar Ibrahim dan Tajol Rosli itu sama sahaja. Bahkan Tok Guru Nik Aziz sendiri membuat tawaran / janji kepada pengundi dimana kalau undi Pas akan masuk syurga.

Jangan soal syurga itu tempat terbaik dan dirindui tetapi caranya berunsur rasuah kalau mengikut tafsiran generasi muda Pas yang mendapat nasihat dari orang tua yang tidak berapa sihat itu.

Sebab itu dalam hal ini saya nampak bukan kerana ada usur rasuah di sebalik tindakan Tajol Rosli itu, tetapi laporan polis itu sebagai hendak tunjuk kebencian kepada kerjsama Pas dengan Umno. Anak-anak muda yang mentah ini mudah terpengaruh dengan retorik politik tanpa melihat kepada realiti.

Sebagai generasi muda yang bakal menjadi pemimpin pelapis, mereka seharusnya bijak menggunakan akal fikiran sendiri dan tidak mudah mengikut telunjuk pemimpin yang berpentingan. Jaganya wibawa dan jangan sampai apa yang kita lakukan ditertawakan orang pula. Saya percaya kalau pemimpin ini menjadi pemimpin Pas tiga atau empat puluh tahun akan datang Pas akan lumpuh. [wm.kl.9:00 am 31/07/08]

5 comments:

Anonymous said...

salam.

saya bersetuju dengan apa yang saudara coretkan.mungkin pemuda-pemuda PAS tersebut terlalu mengikutkan "darah muda" mereka tanpa berfikir panjang sebelum bertindak.Polis sudah banyak kerja,ditambah pula kerja dengan aduan-aduan tersebut.Tak salah membuat aduan tapi biarlah aduan itu berasas dan kena pada tempatnya.jangan pula sampai ditertawakan orang lain pula.harap mereka dapat belajar untuk menjadi lebih professional di masa hadapan.

mrf said...

betul tu..rata2 orang yang membaca akhbar mengenai report polis tu akan berkata "apa benda la diorang ni, dah takde kerja lain ke nak buat"..
pada pendapat saya tajol rosli berniat ikhlas untuk memberi kuasa kepada orang melayu islam secara mutlak dan PAS harus berbangga kerana diberi penghormatan dan menunjukkan umno berjaya ditakluki PAS.

salah satu peluang untuk melihat orang melayu seagama berbaik-baik telah dilepaskan...untuk kembali melihat hubungan anak dan bapak, jiran tetangga, sahabat handai, saudara mara yang dulunya agak dingin tidak menjadi kenyataan..mungkin dilain waktu..

dan secara ikhlas pada pendapat saya anak muda pas semakin ekstreem..sampai sanggup membuang kawan kerana berbeza fahaman politik..perkara ini harus diambil perhatian oleh pemimpin pas untuk membetulkan keadaan kerana ianya tidak baik untuk kesihatan dan bertentangan dengan nilai murni islam

Anonymous said...

betul tu,memang polis banyak kerja nk di buat,kenapa manja sangat sikit2 report polis,memang BETUL LA BOSS TK BRAPA SEGAR LA TU.....

teamtact said...

Salam rekreasi.....

menjadi keperluan untuk pemuda pas berfikir sebelum bertindak... atau mereka akan jadi bahan ketawa diwaktu 'orang-orang besar' berbual kosong sambil makan tengah hari....

renung-renungkanlah...

Cheguman said...

Saya tahu adalah tidak molek untuk menuduh org lain bodoh tetapi dalam kes ini saya rasa istilah 'bodoh' itu agak sesuai dimiliki oleh 'pemuda-pemuda' tu.