Thursday, July 30, 2009

Ole-Ole Medan

Dendam Yang Belum Terbalas Dan si Kakaktua

SESEKALI mengunjungi Medan, Sumatera Utara terasa seperti kembali semula ke kampung halaman sendiri. Entah tanah Medan begitu sebati dengan diri saya. Kenangan yang dicetak di bumi itu menjadikan saya menerima Medan begitu. Yang pastinya di Medan ada dendam yang tidak terhasil dihapus oleh saya!

Setiap kali ke Medan dendam itu akan cuba dibalas. Namun makin dibalas makin menjadi pula dendam berkenaan!

Semasa di Medan dulu dalam keadaan serba kekurangan. Walaupun ke Medan untuk belajar tetapi ia lebih kepada pergi untuk berkerja! Untuk menyara makan minum, sewa bilik dan membayar ongkos belajar kena cari wang sendiri. Jika pemerintah Indonesia tahu ketika itu apa yang saya lakukan mungkin saya ditangkap kerana menyalahgunakan visa pelajar.

Pun tidaklah pula kerja-kerja dilakukan itu jelek. Saya hanya menulis untuk menyara kehidupan. Saya berkarya hampir semua koran (surat khabar), menulis puisi, cerpen dan rencana. Keperluan makan dan minum selebihnya ia ditampung dengan kebijaksanaan membina jaringan persahabatan seberapa banyak untuk memastikan survival!

Justeru gara-gara keadaan itu untuk hidup mewah atau menikmati masakan di rumah makan ada kelas tidak kesampaian. Apa yang boleh dilakukan hanya lihat dari jauh saja. Cuma sesekali apabila ada pegawai kerajaan mengunjungi Medan dan kebetulan yang baik dan ingat kepada pelajar, barulah dapat merasa nasi di rumah makan Garuda atau Family. Tetamu ini biasanya akan memberi jamu kepada para pelajar. Saat inilah baru dapat merasai hidangan di retoran kelas tiga atau empat bintang.

Kerana itu saya jadi berdendam dengan Medan. Makanya setiap kali ke sana, apa yang pertama dicari ialah rumah makan, Geruda, Family atau entah-entah lagi untuk melepaskan dendam kesumat itu. Percaya atau tidak selama 72 jam di Medan kelmarin saya menjenguk 10 buah restoran, makan!

Dendam-dendam lain tidak ada di Medan. Kenangan lain juga tidak ada. Cuma hanya sesudah meninggalkan Medan lebih 20 tahun baru kenangan baru terjadi. Kenangan ini tidak mungkin akan terlupa kerana ia menyangkut soal politik dan nilai seorang yang dianggap kawan. Kenangan ini menjadi sumber untuk saya menilai apa itu manusia dan apa itu orang.

Kenangan yang dimaksudkan itu ialah tentang burung Kakaktua berbulu emas seperti mana dikisahkan dalam hikayata Si Baju Merah dalam diarymaya tidak lama dulu. Sebenarnya saya tidak mahu mengingati dan mengungkit kisah burung ini lagi kerana ia tidak banyak melonjakkan pemikiran dan kehidupan saya.

Tetapi sering kali berlaku sesutau peristiwa lain menyebabkan terselaknya pula peristiwa lain. Begitu jugalah perihal kisah burung kakak tua berbulu emas ini.

Kebetulan, seorang kawan di Medan Pak Saiful baik dengan Konsul General Malaysia di Medan, Bapak Fauzi Omar. Katanya dia sudah memaklumkan kedatangan saya ke Medan dan berhajat untuk membawa saya ke rumah Pak Konsul itu di Jalan Juanda. Alasan Saiful untuk menemukan saya dengan Pak Konsul itu mudah saja, kerana Pak Konsul itu orang Kelantan.

Memang Pak Konsul itu ramah dan mesra. Walaupun itulah pertama kali bersua muka, namun layanannya seolah kenal berpuluh tahun. Beliau sudah berkhdimat kira-kira empat tahun di Medan. Stail orang Kelantan bila berjimpa sesamanya, mereka akan berborak dalam dailek Kelantan yang mana suasana ini kurang disenangi oleh orang luar. Sikap ini juga dikatakan orang Kelantan bersifat kedaerahan.

Sebelum ini Bapak Fauzi ini pernah berkhidmat di Brussel, Jerman dan Islamabab, Pakistan. Perangai dan budaya Kelantan masih terbawa-bawa walaupun sudah bergelar diplomatik. Ini bermakna Pak Konsul ini tidak mudah larut dengan budaya asing dan ditimbus oleh status profesyennya.

Adat orang Kelantan di mana-mana juga, kalau tetamu datang ke rumah akan dihidang makanan. Kalau tidak makan atau menyediakan makanan seolah-olah satu dosa dan melanggar adat pula. Walaupun isterinya tidak ada, namun diarahkan pembantunya menyiapkan sedikit makanan. Lontong Medan... ah, semacam tahu pula selera saya.

Cerita di rumah Pak Konsul ini bukan soal makan atau minatnya dalam bidang sukan berbasikal. Tetapi mengenai burung kakak tua. Selepas makan Pak Konsul membawa saya ke ruang belakang rumahnya menunjukkan mini zoonya. Dalam mini zoo itu terdapat lima ekor kakak tua yang dibawa dari Papua Nugini dari speacies yang ternama. Salah satunya jenis raja, berbulu putih kekuningan dan berjambul.

Bila kakaktua ini mengembangkan jambulnya ia pecah terbentuk macam mahkota raja. Mungkin bentuk inilah menyebabkan ianya dinamakan raja. Si Raja ini menurut Pak Konsul jahat dan ganas menyebabkan ia terpaksa di kurung dalam sangkar di mini zoo itu. Ia juga prihatin dan kenal orang baru mengunjunginya. Sesiapa yang tidak dikenalnya akan di kejar...gawat untuk mengawalnya.

Begitu melihat kakaktua itu fikiran saya terus menghimbau ke Jalan Bintang, di mana tempat julan berbagai jenis binatang, burung, unggas dan sebagainya. Jalan Bintang ini sangat terkenal di Medan. Apa lagi si raja itu saling tidak tumpah dengan burung yang pernah saya bawa ke airport Polonia kira-kira lima tahun lalu.

Sambil melihat Pak Konsul mengelus-elus bulunya fikiran saya terbata-bata apakah kakaktua ini kakak tua yang saya bawa tempoh hari. Iya burung itu tidak bisa melepasi kawalan pihak kurantin menyebabkan ia terpaksa dikembali semula ke penjualnya di jalan Bintang itu.

"Dari mana Pak dapat burung ini?" akhirnya saya bertanya mahukan kepastian.

"Beli di sini?" jelasnya ringkas. Saya sudah faham kalau disebut di sini itu tentu di Jalan Bintang.

"Berapa dah umurnya?" tanya saya ingin membandingkan dengan burung yang saya bawa tempoh hari.

"Kalau ini baru tiga tahun... mahal ni. You tahu berapa?" tanyanya kemudian menjawab sendiri sebelum saya bertanya balik, "RM7,000 ringgit.. kalau di Malaysia entah berapa saya tidak tahu mungkin mencecah sekali ganda.

Saya hanya mengangguk-angguk mendengar kata-kata Pak Konsul itu. Terlintas dalam kepala betapalah harga burung kakak tua tempoh hari, mungkin mencecahkan RM15,000. Saya mengerut kening sendirian berkali-kali sambil berkata RM15,000 terbuang begitu saja. RM15,000 boleh dibuat belanja untuk mengahwani seorang artis! Catatan: Posting ini hendaklah dibaca bersama Hikayat Si Baju Merah siri 5 dan 6 dalam diarymaya.wordpress.com [wm.kl.12:10 am 30/07/09]

No comments: