Wednesday, July 1, 2009

Pengantar Julai

Kenali Dua Wajah Tok Guru Nik Aziz

SEJAK akhir-akhir ini Tok Guruku, Nik Abdul Aziz Nik Mat dikata dan dicercakan orang macam-macam. Seperti juga Tok Guru bercakap macam-macam, maka macam-macam juga dilemparkan orang kepadanya. Bagaimana lancangnya Tok Guruku bercakap begitulah lancangnya kata-kata dipanah ke arahnya.

Seolah-olah apa juga kata-kata, bidalan, tamsil ibarat, kiasan yang Tok Guruku pakai selama ini telah kembali semula kepadanya. Kata-kata Tok Guru menganjalkan membidasnya balik.

Sebagai seorang yang minat dengan Tok Guru sedari kecil, sebagai seorang kasih kepadanya sebagai pemimpin tentu saya merasa sedih, kesal dan terkilan atas apa yang berlaku. Saya menerima Tok Guru sebagai Tok Guru! Dan menerima beliau sebagai ahli politik yang tidak larut dalam dirinya sebagai tok guru. Tok Guru bukan ahli politik lawak atau ahli politik sekodeng! Tok Guru adalah ulama. Itulah jurus Tok Guru dalam kaca mata saya.

Di sini bukan saya hendak membela ke atas batang tubuh Tok Guru berkenaan atau ingat meralatkan kritikan saya kepada beliau akhir-akhir ini, tiak! Kritik tetap istiqamah. Tetapi apa yang hendak dikemukakan di sini (seolah-olah fatwalah) untuk sesiapa tidak mahu merasa sedih dan kesal dengan ulah Tok Guru hari ini.

Tok Guru hendaklah dilihat dari dua dimensi. Kita perlu mempunyai dua pasangan mata dalam melihat wajah dan karektor sebenar Tok Guru. Tok Guru belum sampai peringkat dapat memcahkan (tawajuh) dirinya menjadi tujuh seperti Tok Kenali, tetapi dia hanya ada dua wajah dan karektor saja.

Tok Guru Nik Aziz adalah dua dalam satu, atau satu dalam dua. Satu batang tubuhnya sebagai seorang agamawan yang tahu hukum hakam agamanya yang zuhud dengan Tuhan dan tawaduk dengan alam. Satu dimensi lagi ialah Tok Guru sebagai ahli politik. Sebagai ahli politik dia harus berpolitik bagi mengekalkan kuasa dan jawatannya. Dan diri politik ini ada kalanya kontras dengan batang tubuhnya selaku agamawan. Dia cuba mensebatikan namun tidak berhasil dan inilah menimbulkan kekecamukan.

Makanya kita tidak boleh mencampuri kedua itu sekaligus. Atau tidak boleh melihat Nik Aziz dengan dua pasangan mata sekali gus, mesti terpisah-pisah mengikut suasana dan keperluannya.

Sebagai ahli politik Tok Guru Nik Aziz memang handal, licit dan bijak. Rasanya kehandalan ini tidak terlawan oleh agamawan lain. Beliau seorang berpandangan jauh dan ‘ceka’ dalam politik. Manusia sepertinya hanya akan lahir dalam satu zaman saja. Bolehlah dianggap sebagai mujadid atau pembawa pembaharuan siasah Pas.

Pemikiran dan silat politiknya melewati zamannya. Beliau pandai memilih isu dan meletakaan dirinya atas jambangan popular.

Juterus kadang-kadang kerana terlebih berpolitik, hilang serinya sebagai agamawan. Inilah mengelirukan. Saya tidak mahu mengulas mengenai dirinya sebagai orang agama kerana itu adalah bersifat peribadi. Itu adalah sir atau makrifahnya dengan Tuhannya. Siapa yang tahu waktu bila dan di mana seseorang itu berjumpa dengan Tuhan? Tidak ada siapa yang tahu.

Tetapi sebagai orang politik dia adalah public figure. Dia hak orang ramai. Dia kepunyaan dunia di mana dunia berhak mengkritik dirinya dan beliau harus terbuka menerimanya. Kita boleh menilai atas kapasiti dia sebagai ahli politik saja dan bukan sebagai ahliLah.

Dengan menerima konsep 4C tidak ada masalah untuk beliau melakukan apa saja. Tok Guru boleh melakukan apa sahaja, walaupun lebih buruk daripada pemimpin lain lakukan. Tidak menjadi masalah dan kesalahan. Itul dihalalkan dalam politik dan itu disenangi penganutnya.

Dalam dunia politik bukan matlamat dicari tetapi keseronokan dalam berusaha untuk mendapat kuasa dan kekayaan! Sebab itu bagi saya politik tidak menjamin syurga.

Dalam catatan mengingati Tok Guru dalam masa celaru ini saya ingin nukilkan mengenai sikap dan pandangan Tok Guru terhadap Umno atau BN. Bak ini Tok Guru memang konsisten.

Kebencian dan kemarahannya keapda UBN adalah istiqamah, bukannya degil.

Sebelum ada orang menerima herdikannya kerana hendak membawa Pas berbincang mengenai unity goverment dengan UBN saya sudah mengetahui isi hati dan pendirian Tok Guru tentang UBN ini. Baginya UBN tidak boleh diterima atas alasan apa sekalipun. Saya sendiri mencari-cari sehingga ada kalanya membenci Tok Guru dalam hal ini namun tidak diketahui apakah punca dan sebab musabab secara hakikinya.

Apa yang beliau sebutkan dan diulang-ulang sampai menanah telinga mendengar ialah kerana Umno itu jahat!

Untuk menjelaskan sikap konsisten beliau ini saya masih ingat persitiwa pada malam keputusan pilihan raya umum ke-11, 2004 lalu. Saat menanti keputusan mendebarkan itu, Annuar Musa telah menghantar SMS kepada saya meminta agar cadangkan kepada Tok Guru diwujudkan kerajaan campuran Pas-Umno di Kelantan memandangkan kedua parti gagal mendapat majoriti dua pertiga.

Saya mengemukakan kepada Tok Guru cadangan itu. Tanpa kompromi dan bimbang dengan kadaan yang ada beliau menolaknya mentah-mentahnya. Antara lain katanya; (sama seperti diucapkan hari ini), "kita sudah serik dengan Umno ini." Beliau merujukkan kepada perisitwa Pas ditendang keluar dari BN tahun 1974.

Jadi dalam isu atau sikap Nik Aziz untuk berkerjasama atau bergabung dengan UBN ini, ianya konsisten dan istiqamah. Dari dulu beliau tidak mahu hingga kinilah beliau tidak mahu. Jadi dalam konteks ini saya tidak bersama mereka yang menuduh Tok Guru dengan berbagai tuduhan kesat dan melampau itu. Tok Guru tidak bersalah, dia adalah konsisten dan istiqamah dengan sikap, pendirian dan keyakinannya.

Jadi atas sifat sebagai seorang mengasihi Nik Aziz, usahlah mempersoalkan sikap beliau mengenai perkara yang satu ini. Atas perkara-perkara lain boleh dipersoalkan kerana saya tidak mendengarnya dari mula hanya mengambilnya di tengah saja. Pun begitu atas keyakinan dan semangat cintakan nusa dan bangsa saya tetap berdoa kalau-kalau suatu hari nanti Tok Guru akan ada fikir lain mengenai hal ini yang lebih positif. [jln pahang 3:20 pm 01/07/09]

1 comment:

IES Agencies said...

MSO, kalau ada dua muka... tak bermuka muka ke namanya... rasa saya orang beragama dia tak bermuka muka

orang agama konsisten di mana saja dan dalam apa jua sfera hidup mereka

Ada ke Rasulullah berperangai berbeza ketika mengendalikan politik dan berlainan pula bila mengendalikan diri sebagai Rasul

TGNA bukan rasul tapi Nabi junjungan kita adalah contoh dan peribadi beliu adlah sasarn kita... saya rasa lebih elok MSO nasihatkan TGNA supaya lebih berhati hati dengan kata kata kerana ia boleh membawa binasa

kalau ye pun dia nak dengar cakap Husam, dia juga kena dengar suara hati sendiri dan bisikan iman...

itu pendapat saya